Gå til innhold

[Løst] 5.1 hodetelefoner for å plugge i TV?


screwed

Anbefalte innlegg

Heisann,

et per sprømål angående hodetelefoner for bruk ved tv.

 

Hvordan er den beste måten å bruke hodetlefoner på tv, har i dag bare plugget mine gamle stereohodetelefoner inn i grønne utgangen på TV. Burde jeg oppgradert til noe bedre med bruk av "digital audio out (optical)" som det står bak på tv-en. Litt pussig utgang å se på. Skjønner at noe annet enn en 3,5 plugg skal inn.

Ser både fra PC og PS4 så headsettet må plugges i tv-en.

Må jeg ha en forsterker eller noe lignende?

 

Ser også når jeg spiller av video på Netflix på PS4 at den starter alltid i 5.1 Surround (jeg bytter da over til stereo). Lyden funker i 5.1, bare noe lavere. Hører jeg da bare 2 av 5 kanaler eller sender den alle gjennom til stereo. Hvordan funker 5.1 lyd med stereo?

 

Ser det finnes 5.1 hodetelefoner til TV, er det verd det? ser fortsatt at de fleste til TV er bare stereo.

Men til PC og spill er det masse surround headset å finne, tenkte og kaste med ut i det etterhvert. Har jeg forstått riktig at jeg må ha et lydkort for surround da? Ser noen hodetelefoer som Astro a40 kommer med en egen liten boks for surround, men oppfatter at den er bare for bruk hvis det ikke er et lydkort med i bilde som f.eks. konsoller eller PC uten lydkort?

 

Mye rare spørsmål, beklager men ville prøve å "utvide" min enkle stereo hverdag.

Ser frem til svarene dere kommer med. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig, hvorfor må du koble hodetelefonene i TV-en? Du kan jo koble dem i PS4 eller PC? Headsettet av Astro som nevnes er helt normalt, men det følger med et lydkort som støtter dolby headphones, som er virtuell surround. Dette kan man få til utenom med et lydkort eller programvare. Jeg likte det ikke da det lagde et slags ekko som var spesielt merkbar under dialog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

5.1 hodetelefoner er fjas

 

Ja er vel egentlig det. (Har aldri prøvd det selv).

 

 

Takker for svar.

 

Er også litt skeptisk på 5.1 hodetelefoner, så trenger ikke å styre med noe digital utang? Bare skaffe meg noen skikkelig bra stereohodetelefoner å plugge i hodetelefonutgangen istede?

Hva kan jeg gjøre for å øke dialog lyd på stereo da jeg ikke har senterhøytaler?

Blu-ray filmer kommer vel ikke med stereo spor.

 

Forøvrig, hvorfor må du koble hodetelefonene i TV-en? Du kan jo koble dem i PS4 eller PC? Headsettet av Astro som nevnes er helt normalt, men det følger med et lydkort som støtter dolby headphones, som er virtuell surround. Dette kan man få til utenom med et lydkort eller programvare. Jeg likte det ikke da det lagde et slags ekko som var spesielt merkbar under dialog.

Ville helst koble hodetelefonene til TV så seg slipper å kravle bak PC eller konsoll og bytte hver gang jeg skal bruke den andre.

Merket du ekko ved bruk av mixampen eller lydkort?

Mixampen emulerer surround mens lydkortet gir faktisk surround?

Ville du anbefalt lydkort til ren PC bruk over mixampen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...