Gå til innhold

Coil Whine på Asus Strix 970, + høyere temp og vifte%


Olez

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nylig gått til innkjøp av en "silent" PC rigg(15 dager siden jeg mottok fra Netonnet), og tenkte Asus sin Strix 970 var midt i blinken.

 

Denne følelsen ble heller ikke svekket når alt var oppe å gikk. PCn var tilnærmet helt stille ved FireStrike testen. (scoret ca. 7800 og holdt øret inntil åpent kabinett. Fant da ut at nye kabinettvifter trengtes :wee: )

Målte Max Load temp med HWMonitor til 68C° og viften makset på 39%.

 

Men i går kveld skrudde PCn seg plutselig av under spilling,(4 timer med WoW 4k Ultra) og tenkte umiddelbart at noe måtte ha gått varmt. Merket også når all lyd var skrudd av at PCn bråket mer enn vanlig.

 

Målte deretter temperaturer etter ny Firestrike test(også ca 7800 score.)

Max Load temp på kortet var nå 74C° og viften måtte opp i 51%. (CPU var samme som sist, max 63C°)

 

Men nå lager også kortet en ulyd som jeg antar må være Coil Whine(aldri hørt det før, første komplette PC bygg). høy frekvens knitrelyd, lignende kjøleskapet i mindre skala. Veldig sikker på at dette ikke kommer fra PSU(HX750i)

 

Tenkte å kontakte netonnet i går men tlf stengte 16:00, å sende mail poppet ikke inn i hodet.. :hmm:
Spørsmålet er dermed om dette er en garanti/reklamasjonsak? Liker ei heller temperaturen, da samtlige tester på nett har vist til max 68C°

Og hvis jeg på mirakuløst vis skulle klare å bruke angreretten i dag, vil det da slå meg i trynet senere når det er coil whine på produktet?

 

Håper på raske svar!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

74 grader er helt tipp topp temperatur. Og VIL variere. Alt etter kabinettemp, romtemp, viftehastighet, frekvens, hvor mye støv som ligger i kjøleribba, testen, drivere osv.. (minimale forskjeller som et par grader er å forvente, og kan følgelig forandre seg en del).

Hvor lav/høy den er vil justeres etter hvor høyt den klokker seg, og hvor mye den ønsker å bråke fra vifta. Det er ikke før du nærmer deg 95-100 grader at det ville vært et problem, og er denne tempen de korta er laget for å takle. Tester er bare sammenlignbare om du matcher alle testens variabler, noe jeg ikke tror du har. Og er mest ment for å sammenligne forskjellige kort opp mot hverandre.

 

Coil Whine derimot, er plagsomt. Men du må da søke om angrerett innen 14 dager på netonnet. Spesielt uheldig er det jo at de endret dette til 2 måneder fra og med 7. november. Like etter du da sannsynligvis kjøpte kortet.

Så her må du eventuelt høre om du kan få byttet den inn på reklamasjonsrett. Men vil nok komme ann på HVOR ille Coil-Whine er, da det ligger litt i gråsonen for hva som generelt sett aksepteres.



Lenke til kommentar

Angrerett fungerer ikke etter 14 dager i utgangspunktet.

 

Like fullt mener jeg det er feil å bruke angrerett ved defekt produkt.

 

Kontaktet dem om angrerett(kanskje dumt?) og de skulle komme tilbake til meg via mail. Ser for meg en 95% sjanse for denied, men men..

 

Så ikke helt for meg å nå gjennom med garanti uansett.(Tar sikkert lang tid også.. utålmodig type)

 

74 grader er helt tipp topp temperatur. Og VIL variere. Alt etter kabinettemp, romtemp, viftehastighet, frekvens, hvor mye støv som ligger i kjøleribba, testen, drivere osv.. (minimale forskjeller som et par grader er å forvente, og kan følgelig forandre seg en del).

 

Hvor lav/høy den er vil justeres etter hvor høyt den klokker seg, og hvor mye den ønsker å bråke fra vifta. Det er ikke før du nærmer deg 95-100 grader at det ville vært et problem, og er denne tempen de korta er laget for å takle. Tester er bare sammenlignbare om du matcher alle testens variabler, noe jeg ikke tror du har. Og er mest ment for å sammenligne forskjellige kort opp mot hverandre.

 

Coil Whine derimot, er plagsomt. Men du må da søke om angrerett innen 14 dager på netonnet. Spesielt uheldig er det jo at de endret dette til 2 måneder fra og med 7. november. Like etter du da sannsynligvis kjøpte kortet.

 

Så her må du eventuelt høre om du kan få byttet den inn på reklamasjonsrett. Men vil nok komme ann på HVOR ille Coil-Whine er, da det ligger litt i gråsonen for hva som generelt sett aksepteres.

 

 

 

 

Tenkte også at 74C° var innafor, så da gjenstår å skjønne hvorfor jeg gikk fra spilling til avskrudd på 1sec. Alle andre temps var lave under Firestrike testen.

 

Hvor er angreretten endret til 2mnd fra 7nov? Hørtes jo helt ekstremt ut :omg:

 

Skal kjøre litt mer tester etter jobb i dag, med åpent kabinett, så får jeg vurdere om jeg ikke skal prøve å selge kortet(er 2500,- fair? vil nødig lure en ny stakkar) og kjøpe et 980. Fint med litt unnskyldninger for å oppgradere! :xmas:

 

Googler man "Coil Whine" kommer 970 opp fort, men kan jo være at jeg har googlet "Coil Whine 970" tidligere, hva vet jeg... Fler som har hørt om slike problemer med de?

 

 

Lenke til kommentar

Coil Whine har vært et kjent problem de siste årene, og noen sterke tendenser kan jeg ikke se. GTX 970 er populært og det er følgelig en god del mengde mennesker som sliter med dette her.

Hva som fikk maskinen til å klikke vet jeg ikke, men det kan være mange ting. Men med mindre du opplever det igjen, slik at man i det minste har to tilfeller (og dermed kan se en tendens) så er alt mulig misstenkt.

 

Her (under angrerett på netonnet) står det:

 

 

Angrefrist & Åpent kjøp

For at du skal føle deg trygg når du handler julegaver hos oss, tilbyr vi Angrerett/Åpent kjøp f.o.m. 7. november t.o.m. 7. januar. (Gjelder ikke bedrifter)

Lenke til kommentar

Gladnyhet i dag!

Fikk melding fra Netonnet.

 

De kan dessverre ikke kunne ta inn kortet på åpent kjøp, Dog kunne jeg benytte meg av angreretten (trodde dette var mer eller mindre samme). Og hvis jeg ønsket kunne jeg bytte mot noe annet jeg skulle trenge(Nevnte på tlf at jeg ville oppgradere).

Må selv stå for frakt, no biggie.

 

A+ i margen til Netonnet.

 

Lurer litt på hva jeg skal bytte den ut med. 980 frister mest da jeg antar(håper) det er mindre problemer med disse, Må jeg kjøpe Asus Strix 980 for å få det stille eller er det alternativer?

 

Er også fristet til å finne en fysisk butikk i Oslo og handle fra, da jeg er redd for fler problemer.. men har lite kjennskap til de, forslag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gladnyhet i dag!

Fikk melding fra Netonnet.

 

De kan dessverre ikke kunne ta inn kortet på åpent kjøp, Dog kunne jeg benytte meg av angreretten (trodde dette var mer eller mindre samme). Og hvis jeg ønsket kunne jeg bytte mot noe annet jeg skulle trenge(Nevnte på tlf at jeg ville oppgradere).

Må selv stå for frakt, no biggie.

 

A+ i margen til Netonnet.

 

Lurer litt på hva jeg skal bytte den ut med. 980 frister mest da jeg antar(håper) det er mindre problemer med disse, Må jeg kjøpe Asus Strix 980 for å få det stille eller er det alternativer?

 

Er også fristet til å finne en fysisk butikk i Oslo og handle fra, da jeg er redd for fler problemer.. men har lite kjennskap til de, forslag?

 

Jeg fikk meg et Asus GTX 980 Strix fra Digital Impuls i Møllergata i går.

Helt nydelig kort og har ikke merket noe ulyder som coil whine etc.

 

De er også veldig behjelpelige og kjappe om noe skulle være feil. Mener det liger til NOK 5290,-.

 

Om du vil så kan du sjekke denne tråden med min historikk overnfor DI:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1638614&do=findComment&comment=22139546

 

Good luck :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...