Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man rett på svar på klage?


Aiven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "rett på svar" forstår jeg som en rettighet man kan kreve bistand fra forvaltningen, domstolene, Sivilombudsmannen, eller private organer for å gjennomføre (i form av at de pålegger motparten å svare).

 

Den offentlige forvaltning har som regel plikt til å svare på henvendelser, uavhengig av om de faller innenfor det forvaltningsrettslige klagebegrep eller ikke. Denne plikten er en del av god forvaltningsskikk og håndheves av overordnet forvaltning og Sivilombudsmannen.

 

Private selskaper har ikke noen generell plikt, men de har spesifikke plikter (f.eks. må en kreditor svare på innsigelser mot sitt krav, og en saksøker/saksøkt må svare på henvendelser fra motparten). Dette håndheves av varierende organer (hhv. namsmyndighetene og domstolene). I noen bransjer vil det også kunne håndheves av bransjeorganisasjoner.

 

Ut over de eksemplene jeg har nevnt er jeg ikke kjent med regler som pålegger et privat taueselskap å besvare henvendelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har nylig klaget på en tauing av bil, gjort av et privat firma.

Noe "off topic", men ut fra egen erfaring;

 

Selskap A (eier) engasjerer selskap B for å bedrive parkeringskontroll (skilting/håndheving) av et område. Selskap B engasjerer så igjen selskap C til å bedrive den fysisk kontrollen (park.vakter) og selskap D til evt. borttauing.

 

Pass på at en evt. klage når rett instans (som regel selskap B), hvilket ikke alltid er like rett frem å finne ut av i alle slike tilfeller. Kommer klagen til feil sted vil den nok ignoreres.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...