Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting du bør vurdere, før du bestemmer deg, er Raspberry Pi. Da snakker vi om en liten Linux-basert datamaskin til rundt 300 kroner, som har drøssevis med inn- og utganger. Og den kan selvsagt også kobles til nettverket ditt, enten via den innebygde nettverkskontakten, eller trådløst via en wifi-dongle i en av USB-portene.

 

Det finnes drøssevis med forskjellige Arduino-kloner på ebay. Jeg har ved et par anledninger kjøpt slike, og har ikke hatt problemer med dem. Så koden du refererer til burde kjøre uten problemer på en klone.

Lenke til kommentar

Ok, så bra

 

Grunnen til at jeg helst vil bruke Arduino er egentlig bare fordi jeg vil gjøre det så billig som mulig.. :p

 

Vet ikke om du har sett videoen men hvis du har så så du kanskje at han brukte 2 8 kanals rele moduler. Og siden jeg skal gjøre det så billig som mulig syntes jeg selfølgelig at de var altfor dyre... :p Så jeg fant denne på eBay.

 

Siden de ikke er like, funker koden fortsatt? Liksom uten å endre noe av koden i det hele tatt? Hadde værst sykt deilig å bare kopiere hans kode og bruke den som den er...

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke sett videoen.

 

La meg bare komme med en liten advarsel her. Når vi snakker om hjemmeautomasjon, så snakker vi om spenninger på ~230V. Det er VELDIG VIKTIG med grunnleggende forståelse av begreper som strøm, spenning og effekt, før man går i gang.

 

Jeg ville i utgangspunktet ikke stolt så veldig mye på noe som ikke er CE-merket, og da snakker vi IKKE om relemoduler fra Kina!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg prøver å lage en NFC arduino dørlås med koden under, men den nekter å kjøre mot klokka etter at den har kjørt med klokka. Ergo vil den bare låse døren, men ikke låse opp. Hva er feil i koden?

Den nekter å kjøre motsatt etter at den har kjørt med klokken etter en avlesning. Hvorfor hopper ikke den over til ELSE IF etter første IF?

  1. int x = 0; //startposisjon
  2. int GY=sizeof(GREEN)+sizeof(YELLOW);
  3. red=true;
  4. for(i=0;i<GY;i++){
  5. if(item==GREEN[i] & x==0){ //her føyes til lesing av int.
  6. red=false;
  7. Serial.println("Opening");
  8. myStepper.step(500);
  9. x = 1; //skriver ny int.
  10. delay(500);
  11. digitalWrite(A2,HIGH);
  12. tone(8, 428);
  13. delay(360);
  14. noTone(8);
  15. digitalWrite(A2,LOW);
  16. break;
  17. }else if(item==GREEN[i] & x==1){ //om int=1 så skal den altså gå motsatt
  18. red=false;
  19. Serial.println("Locking");
  20. myStepper.step(-500);
  21. x = 0; //skriver int til 0
  22. digitalWrite(A0,HIGH);
  23. tone(8, 444);
  24. delay(150);
  25. noTone(8);
  26. delay(60);
  27. tone(8, 446);
  28. delay(150);
  29. noTone(8);
  30. digitalWrite(A0,LOW);
  31. break;
  32. }else{
  33. }
Endret av Øyvind Espnes
Lenke til kommentar

Siden du driver å spammer forumet, så skal jeg se om jeg forstår koden. Koden din over blir kjørt hver gang. Riktig`?

 

Hvis vi kun filtrerer bort det som har med X å gjøre, så kan vi med store forenklinger korte det ned til:

int x = 0; // din startposisjon. Her setter du x til 0 og ingenting annet.

if(x == 0){
    x = 1;}
else{
    x = 0;}

Hvis alt dette kjøres HVER gang, så vil alltid X være 0 uansett. Dermed kjøres kun den første delen av koden. Det er mulig at jeg overforenkler her (bl.a. fordi jeg ikke vet hva "int GY=sizeof(GREEN)+sizeof(YELLOW);" skal gjøre, men kikk lit på det...

Lenke til kommentar

 

Jeg prøver å lage en NFC arduino dørlås med koden under, men den nekter å kjøre mot klokka etter at den har kjørt med klokka. Ergo vil den bare låse døren, men ikke låse opp. Hva er feil i koden?

Den nekter å kjøre motsatt etter at den har kjørt med klokken etter en avlesning. Hvorfor hopper ikke den over til ELSE IF etter første IF?

  1. int x = 0; //startposisjon
  2. int GY=sizeof(GREEN)+sizeof(YELLOW);
  3. red=true;
  4. for(i=0;i<GY;i++){
  5. if(item==GREEN[i] & x==0){ //her føyes til lesing av int.
  6. red=false;
  7. Serial.println("Opening");
  8. myStepper.step(500);
  9. x = 1; //skriver ny int.
  10. delay(500);
  11. digitalWrite(A2,HIGH);
  12. tone(8, 428);
  13. delay(360);
  14. noTone(8);
  15. digitalWrite(A2,LOW);
  16. break;
  17. }else if(item==GREEN[i] & x==1){ //om int=1 så skal den altså gå motsatt
  18. red=false;
  19. Serial.println("Locking");
  20. myStepper.step(-500);
  21. x = 0; //skriver int til 0
  22. digitalWrite(A0,HIGH);
  23. tone(8, 444);
  24. delay(150);
  25. noTone(8);
  26. delay(60);
  27. tone(8, 446);
  28. delay(150);
  29. noTone(8);
  30. digitalWrite(A0,LOW);
  31. break;
  32. }else{
  33. }

 

Koden din er umulig å lese. Lær deg å bruke code-tagen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått en del Arduinoer, WiFi og ethernet adaptere fra ebay, men får det ikke til! :(

 

Jeg har fått til denne koden men når jeg prøver en annen kode f.eks en rele kode funker det bare ikke... har prøvd mange forskjellige koder men ingen av de ser ut til å funke for meg... Har sett andre som bare kopierer og limer inn koden så funker det, men sånn er det ikke for meg.

 

Noen som vet hvorfor?

 

Har prøvd denne , denne, denne + mange fler. Koden blir lastet opp til Arduino som vanlig men når jeg går inn på web siden kommer det bare "Denne siden kan ikke vises"

Lenke til kommentar

"Får det ikke til", og "funker bare ikke" er tidenes dårligste feilbeskrivelser. Hvordan tror du at vi skal kunne hjelpe deg hvis du gir oss så lite å gå på? Ingen av oss her er synske og kjenner oppsettet ditt, og har følgelig minimale forutsetninger for å dytte deg i riktig retning.

 

-Hva slags Arduino kjører du?

-Hva slags wifi/ethernet adaptere kjører du?

-Hvilket OS har du?

-Hvilken versjon av Arduino IDE kjører du?

-Har du installert eventuelle biblioteker til adapterne dine?

-Hva slags feilmeldinger (if any) får du?

Endret av Karl Skapeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...