Gå til innhold

Hvordan skal jeg komme inn på nanoteknologi NTNU?


Neckrick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Poenggrensene endrer seg fra år til år, men poenggrensene for siv.ing.-studiene på NTNU pleier ikke være så veldig mye høyere i ordinær kvote enn i den for de som kommer mer eller mindre rett fra videregående. Med 5,4 i snitt, 4 realfagspoeng, 2 alderspoeng og 2 poeng for 60 studiepoeng/folkehøgskole/førstegangstjeneste vil du ha 62 poeng i ordinær kvote. Legg på et ekstra år, så har du ytterligere 2 alderspoeng. Altså 64 poeng. Poenggrensen for ordinær kvote på nanoteknologi ved NTNU var 62,8 i år.

Lenke til kommentar

Poenggrensene endrer seg fra år til år, men poenggrensene for siv.ing.-studiene på NTNU pleier ikke være så veldig mye høyere i ordinær kvote enn i den for de som kommer mer eller mindre rett fra videregående. Med 5,4 i snitt, 4 realfagspoeng, 2 alderspoeng og 2 poeng for 60 studiepoeng/folkehøgskole/førstegangstjeneste vil du ha 62 poeng i ordinær kvote. Legg på et ekstra år, så har du ytterligere 2 alderspoeng. Altså 64 poeng. Poenggrensen for ordinær kvote på nanoteknologi ved NTNU var 62,8 i år.

Jeg skal ikke inn i førstegangstjeneste. Jeg må visst ta forkurs, og lurer på om jeg får noen poeng for dette. Kan jeg starte på studiene før fylte 20 da? Når kan man få alderspoeng?

 

Jeg har generell studiekompetanse etter endt VGs og 5 i fysikk allerede.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Mener på at forkurs kun vil gi deg karakterpoeng.

 

Vil anbefale deg å ta et årsstudium i matematiske fag ved NTNU, istedenfor forkurs. Da får du studiepoeng ved inst. for matematikk som også tilfredstiller mattekravet for siv.ing-studiene, samt at du kommer innen for bygningene. Å komme seg innenfor hadde ganske mye å si for meg personlig, da det ga meg et helt nytt syn på alt det spennende som foregår her, og hvordan systemet fungerer. Et årsstudium i matematiske fag vil også gi deg et solid utgangspunkt i møte med matematikken som inngår i nanoteknologi-studiet.

 

PS: Du får to ekstrapoeng dersom du fullfører årsstudiumet. 60 studiepoeng = 2 ekstrapoeng. Og du kommer til å få 2 alderspoeng itillegg.

Endret av Crumpler
Lenke til kommentar

Mener på at forkurs kun vil gi deg karakterpoeng.

 

Vil anbefale deg å ta et årsstudium i matematiske fag ved NTNU, istedenfor forkurs. Da får du studiepoeng ved inst. for matematikk som også tilfredstiller mattekravet for siv.ing-studiene, samt at du kommer innen for bygningene. Å komme seg innenfor hadde ganske mye å si for meg personlig, da det ga meg et helt nytt syn på alt det spennende som foregår her, og hvordan systemet fungerer. Et årsstudium i matematiske fag vil også gi deg et solid utgangspunkt i møte med matematikken som inngår i nanoteknologi-studiet.

 

PS: Du får to ekstrapoeng dersom du fullfører årsstudiumet. 60 studiepoeng = 2 ekstrapoeng. Og du kommer til å få 2 alderspoeng itillegg.

 

 

Jeg er enig med crumpler, begynn på NTNU på et annet studium om de ikke kommer inn, et annet alternativ er siving fysmat, som likner endel, og man får tatt endel av de samme fagene som på nanotek, og får ekstrapoeng i tillegg.

 

AtW

Men hva skjer videre da? Blir jeg kvalifisert til nanoteknologi studiet? Isåfall, hvordan kan det skje uten R1/R2-matte, og hva slags utelling har det på vitnemålet?

Lenke til kommentar

Ta utgangspunkt i at du tar årsstudiumet i matematiske fag. Om du får C eller bedre i minst to emner ved Institutt for Matematiske Fag - IMF, så vil disse dekke R1 og R2.

Si at du får et snitt på 5,4 fra VGS, så vil du etter å ha "bestått" årsstudiumet ha 5,8 poeng til å søke i ordinærkvoten, og da kommer du mest sannsynlig inn på sivilingeniørstudiet i Fysikk og Matematikk - FysMat. FysMat har mange emner til felles med Nanoteknologi, og etterhvert kan du prøve å søke deg over internt.

Endret av Crumpler
Lenke til kommentar

 

Nå er det jo ikke sikkert at trådstarter er kvalifisert til å komme inn på årsstudiet i matematikk, eller noen andre studieprogrammet på Gløshaugen. Har man S1+S2 og en buttload med realfag er det nok en god del ting man kan søke seg inn på, men ingen siv.ing.-studier. Med praktisk matematikk må man trolig satse på et helt annet studium om man vil gå på NTNU, men det er i utgangspunktet ikke noe problem å følge studieløpet til en del programmer på Gløshaugen. I praksis kan det likevel bli (veldig) vanskelig å henge med uten R1 og R2.

Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at TS har S1 og S2, og om TS tar nevnte årsstudium, så burde TS være minst like godt rustet som med R1 og R2.

Jeg tviler dessuten på at noen med bakgrunn fra praktisk matematikk i VGS, leker med tanken om å studere Nanoteknologi ved NTNU. Godt mulig at jeg tar feil, men jeg tviler.

Endret av Crumpler
Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at TS har S1 og S2, og om TS tar nevnte årsstudium, så burde TS være minst like godt rustet som med R1 og R2.

Jeg tviler dessuten på at noen med bakgrunn fra praktisk matematikk i VGS, leker med tanken om å studere Nanoteknologi ved NTNU. Godt mulig at jeg tar feil, men jeg tviler.

Jeg har på ingen måte noe problem med R1 OG R2. Jeg liker matte til en viss grad, men er langt i fra "natlurlig" smart. Jeg ligger på relativt høy nivå i S-matte, alt går knirke fritt.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...