Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Selveier vs. andel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg liker med å ha andelsleilighet er at alt av kommunale avgifter er inkludert i borettslagsavgiften. Dette inkluderer internett, tv og strøm hvor det er billige og gode fellesavtaler. Alt eksternt vedlikehold utføres av MOBO, men det er også der jeg har de største innvendigene. Da jeg kjøpte leiligheten i 2012 måtte den renoveres, og det viste seg at jeg hadde ventilasjonslekkasje inn fra naboen i boligen da lufterørene var ført gjennom veggen i min leilighet til tak. Men det tok 1/2 år fra jeg klaget til teknikere fra MOBO kom og så til saken. Ikke akkurat en kurrant reaksjonstid...

 

Slik jeg ser det må man ofte utføre eksterne forbedringer selv i et borettslag (etter godkjennelse av styret), men det skal ekstremt mye til før ting blir skiftet ut og bedret av borettslaget selv.

Lenke til kommentar

Du har også aksjeleilighet...

Må si at jeg ikke kjenner meg helt igjen i den beskrivelsen ostenxx forteller om... Men jeg har aksjeleilighet da, hva nå enn det er (?).

Der står jeg for strøm og internett selv. Hvor omfattende fellesavtalene er kommer nok helt an på sameiet.

TV-messig er det nok fordelaktig å ha en fellesavtale, da man som regel får en bedre deal. Styret i mitt borettslag inngikk for ikke lenge siden en avtale med et bredbåndsfirma om fiber i bygget. Bygget får 3x10 gigabit linjer, og 1GB linje til hver leilighet, alt til den koselige summen 299pr mnd. Vesentlig bedre enn Get forresten :)

 

Tror ikke det er særlige ulemper med selveier kontra aksje ihvertfall. Med selveier er man konge i eget hus, men det koster i form av dokumentavgift. Syntes synd på den stakkaren som kjøpte gamle leiligheten min, han fikk en regning på rundt 95'000 i dok.avgift. Jeg måtte ut med 4500kr til forretningsfører!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...