Gå til innhold

Fått ny skjerm Asus PB278QR, "blør" i sidene


Emmerhofferen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nett vert på posten å hentet den nye skjermen min, asus PB278QR, knall fin skjerm, med gode bilder.

 

MEN, eg synes den "blør" (eller kva eg no skal kalle det), heilt ut i sidene på skjermen.

 

Legger ved eit bilde, det er IKKJE så gale som på bildet, faktisk ikkje i nærheten ein gong, men dåke får ein ide om kva eg meinar.

 

Har nokon peiling på om det skal ver sånn? Er eg kresen? Feil innstillingar?

 

Dette gjelder forsåvidt bare når skjermen har svart bakgrunn. Hadde det ikkje vert for at eg har svart bakgrunn, er det ikkje sikkert eg hadde merket det.

 

Men uansett irriterende når det er sånn med ein splitter ny skjerm.

 

 

https://www.dropbox.com/s/c8ctpg0id2gewf4/2014-11-10%2017.08.14.jpg?dl=0

 

EDIT:

 

Fekk tatt eit bedre bilde, på dette bildet ser dåke kossen skjermen er når den går i svart.

 

https://www.dropbox.com/s/5eng9dhhreubtpn/2014-11-10%2017.48.06.jpg?dl=0

 

Setter stor pris på hjelp.

 

Mvh,

Jon

Endret av Gingeritus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ujevn bakgrunnsbelysning er ikke noe nytt, og heller ikke lyselekkasje i kantene. Det er heller lite du får gjort noe med selv. Ja, bort sett fra å stille ned lysstyrken, som vil kunne minke problemet litt og øke svartnivået. (men ujevntheten vil nok fortsatt bestå)

 

Men i de mengder som du har, og det faktum at det er en bedre og dyrere IPS-skjerm så tror jeg ikke det kan være normale mengder. Alternativt en skikkelig svakhet med monitoren. Det er et av de mer ille tilfellene jeg har sett (tror jeg) etter bildene å dømme.

 

Angreretten er nok enklest å benytte seg av her. Om det holder for å få på reklamasjonsretten er jeg dog ikke i stand til å svare på. Jeg tror de ville godtatt det, men kunne ikke sagt det for sikkert bare ved å se på bilde.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har sendt mail til dustinhome.no som eg kjøpte skjermen av.

satsar på å få reklamasjonsrett eller så kjem eg til å benytte meg av angretten, forferdelig kjipt.

 

Men eg godtar ikkje sopass mykje lyslekkasje på ein skjerm i denne prisklassen.

 

Får prøve å leke litt med lysstyrken å sjå korleis det blir i mellomtida mens eg ventar på svar frå dustin.

 

Om det sku gå skikkelig ille, og det ender med angrerett og retur, er det andre skjermer i denne prisklassen 4000+ som anbefales?

Lenke til kommentar

Etter å ha snakket med dustin, sender eg skjermen i retur på angrerett.

Så då må eg kjøpe ny skjerm.

 

Då er spørsmålet, kjøper eg nett lik skjerm og satser på at det ikkje er noko feil på panelet, eller skal eg sjå etter ein heilt anna skjerm.

 

Har dåke nokon tips til skjerm i samme prisklasse (4000 + -) ?

 

bruker skjermen til både kontor, surfing og spilling. Kva anbefales?

 

krava eg har er vel 27-28 tommer og 2560 x 1440 oppløysning.

Endret av Gingeritus
Lenke til kommentar

Min anbefaling innenfor det området ville nok vært:

Asus PB278Q

 

Koster noen få kroner mer, og bruker et helt annet panel (PLS) kontra AH-IPS som QR-modellen du kjøpte. Som er samsung sitt svar på LG sine IPS paneler i grunn, og begynner å modnes ganske godt. Se detaljert test her (obs: mest for viderekommende).

 

Uttdrag fra testen så kan vi se: Lyslekkasjen

P1000488.JPG

Ganske jevn, og i forhold til din så er det fantastisk. :p Svartnivået er på relativt greie 0,20 ved 60 % lysstyrke, og 870:1 i målt kontrast. Noe som setter skjermen i det øvre sjiktet av PLS/IPS.

 

Hastighetsmessig (for spill og scrolling) gjør den det også ganske bra i forhold til konkurransen i samme klasse: (oppsummering)

 

 

If we then compare the PB278Q against some popular 27" 2560 x 1440 resolution IPS based models we see some interesting results. In practice, the PB278Q performed very similarly to the new Dell U2713HM. They were both faster than the other 3 models shown here. The HP ZR2740w and DGM IPS-2701WPHshowed higher levels of blur and the Dell U2711 showed a pretty noticeable dark overshoot issue in practice.

 

Og på Input-lag (kun for spill) så gjør den det strålende i mine øyne for tilsvarende teknologier:

input_lag.jpg

 

Og ellers generelt godt med tilkoblinger.

 

Til ditt bruk så ville jeg tro den var ganske ideell.

 

Alternativt så har du jo: Dell 2713HM

Som også er et ganske solid valg. Noe høyere input-lag, ganske likt kontrastnivå og sortnivå (bittelitt bedre enn Asus sin), noe billigere, og litt jevnere lys (gjelder hovedsakelig hvite områder), ikke lyslekkasje som du sliter med.
Slik ser Dell'en sin lyslekkasje ut:

P1110907.JPG

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Eg har faktisk trudd det var omvendt, at det var QR modellen som hadde samsung panelet, og at dette var ein oppgradert versjon av Q modellen, derav kjøpte eg QR modellen! :-P

 

Går fort i svingane når ein vil ha ny skjerm på dagen, hehe.

 

Tusen takk for godt svar Andrull.

Ender nok med å gå for PB278Q, og krysser fingrane for eit velfungerande panel! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Eg har faktisk trudd det var omvendt, at det var QR modellen som hadde samsung panelet, og at dette var ein oppgradert versjon av Q modellen, derav kjøpte eg QR modellen! :-P

 

Går fort i svingane når ein vil ha ny skjerm på dagen, hehe.

 

Tusen takk for godt svar Andrull.

Ender nok med å gå for PB278Q, og krysser fingrane for eit velfungerande panel! :)

Hva ble det til? Tenker selv på PB278QR men jeg har lest noen steder at folk klager over denne "bleed" effekten, mens noen elsker skjermen. Finner ingen ordentlig review om denne modellen her kontra den du skulle ende opp med. Er du fornøyd med kjøpet av PB278Q? Eller tok du sjansen på en annen vare av PB278Q®?

 

Hijacker gjerne posten her, så slipper jeg å lage en ny en om samme greie...Noen andre som har erfaring med denne QR utgaven...skal ikke AH-IPS i prinsippet være bedre enn en PLS panel? Jeg har lyst på en skjerm som kan gi meg krystallklar farge og bilder...spiller veldig casual BF 4 og spiller hovedsaklig Warlords of Draenor :p så her føler jeg bilde over fps.

 

Endret av Ashim
Lenke til kommentar

Står også og vipper mellom PB278Q og PB278QR. Underlig at det er ingen tester på QR ennå. Tror det er en aktuell skjerm for veldig mange; rett pris, panel og størrelse + lyd... Videreføres begge modellene eller skal QR ta over for R?

 

Hvordan er de to skjermene i forhold til hverandre bortsett fra bleeding-problemet? Noen andre merkbare forskjeller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...