Gå til innhold

Firmware for båndbreddekontroll på RT-N66U


Lars667

Anbefalte innlegg

Har gjort det kunststykke å kjøpe en N-ruter nå i disse AC-tider. Spesielt billig var den ikke heller :-O Uansett, jeg kjøpte den for å kunne kontrollere bruken av en HSPA-forbindelse mot Netcom. Vi er en familie på 4, og har 100GB/mnd-abonnementet til Netcom, men jeg ser at dette blir i knappeste laget, og jeg vil gjerne kontrollere bruken av båndbredde til spesielt video fra spesielle klienter uten å blokkere tilgang for andre ting. Nå har jeg installert DD-WRT på ruteren, men det ser ut til at et QoS-oppsett på den er litt plundrete. Har noen erfaring med denne problemstillingen? Er det bedre firmwares ute der for kontroll av båndbredde?

 

Tomato? Stock? Merlin?

 

Og er det mulig å lage et gjestenett barna kan bruke, hvor en har strupet nedlasting noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tenkt helt gjennom dette?

 

QoS vil kun prioritere tilgjengelig bandbredde utifra gitte regler på LANet.

Du nevner også at du vil begrense bandbredden på et gjestenett.

 

Ingen av disse to forslagene dine vil løse problemet med 100GB kvoten. Da må du begrense på mengde data, ikke bandbredden. Hvis person X skal laste ned 5GG film/spil/tv/youtube - så er det 5GB uansett hvor stor bandbredde som brukes, det er kun faktoren tid i trekanten Tid / bandbredde / størrelse som vil bli større.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Har du tenkt helt gjennom dette?

 

QoS vil kun prioritere tilgjengelig bandbredde utifra gitte regler på LANet.

Du nevner også at du vil begrense bandbredden på et gjestenett.

 

Ingen av disse to forslagene dine vil løse problemet med 100GB kvoten. Da må du begrense på mengde data, ikke bandbredden. Hvis person X skal laste ned 5GG film/spil/tv/youtube - så er det 5GB uansett hvor stor bandbredde som brukes, det er kun faktoren tid i trekanten Tid / bandbredde / størrelse som vil bli større.

 

Jeg tenker at har person x kun 1mbit mot nett, så vil videokvalitet justeres, stemmer ikke dette? Så vil det ikke kjøres full pupp for å dra ned HD++++ av Dennis & Prebz eller lignende...

 

Det ser ut til at f. eks. Tomato lar deg strupe forbindelser ved å bruke QoS. '

 

Jeg vil altså ikke gi dem kvoter. De skal kunne være på nett for lekser og alt mulig annet, men videokvalitet etc. trenger ikke være på topp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...