Gå til innhold

Headsett forsterker eller lydkort?


warioman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker du 5.1/7.1-headsettene eller stereo? Kun for gaming eller generelt bedre lyd for musikk også? Budsjett?

Får snart et Sennheiser Game One headsett. Ønsker å få mest mulig ut av dette headsettet lydmessig. For meg må headsettet prestere i både spill og musikk(noe som anmeldelsene av dette headsettet sier at det gjør).

Jeg har ingen greie på forsterkere eller ekstra lydkort til headsett, men har sett litt på Asus xonar DX. Finnes det noen slike ting som går ann å ha på bordet istedet for i pcen?

Lenke til kommentar

Xonar DX er internt kort. Eksternt kan du se på Xonar U7, fås til ca 750kr.

 

Jeg skal ikke si hva som vil passe best med Game One, har ikke hørt det settet. Men generelt for en økning av lydkvaliteten fra PCens jack-utgang kan du teste med nevnte Asus, som blir av de rimeligste alternativene.

Xonar kommer også i langt dyrere og heftigere utgaver (f.eks. Essence one, ca 3400kr).

På din lokale Elkjøp finner du gjerne Audioengine D1, en meget bra dac og forsterker, ca kr 1700.

På Soundgarden kan du teste Audioquest Dragonfly, ca kr 1500. De har også FiiO, flere ulike modeller.

Aune har to rimelige modeller, med meget bra lyd for prisen, X1 og T1. Sistnevnte med rør.

 

Et utall flere forsterkere med og uten dac, men du har vel noe å starte med her. :)

Lenke til kommentar

Xonar DX er internt kort. Eksternt kan du se på Xonar U7, fås til ca 750kr.

 

Jeg skal ikke si hva som vil passe best med Game One, har ikke hørt det settet. Men generelt for en økning av lydkvaliteten fra PCens jack-utgang kan du teste med nevnte Asus, som blir av de rimeligste alternativene.

Xonar kommer også i langt dyrere og heftigere utgaver (f.eks. Essence one, ca 3400kr).

På din lokale Elkjøp finner du gjerne Audioengine D1, en meget bra dac og forsterker, ca kr 1700.

På Soundgarden kan du teste Audioquest Dragonfly, ca kr 1500. De har også FiiO, flere ulike modeller.

Aune har to rimelige modeller, med meget bra lyd for prisen, X1 og T1. Sistnevnte med rør.

 

Et utall flere forsterkere med og uten dac, men du har vel noe å starte med her. :)

Må komme med en rettelse. Jeg kjøpte Beyerdynamic mx300 istedet for Sennheiseren. Grunnen var ganske enkelt at den har en mye bedre overall score i reviews enn sennheiseren har(skal visstnok være bittelitt bedre lyd i dem og).

Anbefaler du internt eller eksternt lydkort?

Ønsker jo helst et jeg ikke trenger å putte inn i pcen(altså inn i hovedkortet), og har jo lest at U7 har fått god kritikk. Jeg ønsker jo best mulig lyd i headsettet, men kjenner at jeg ikke gidder bruke over 1500kr på den delen da mmx'en koster meg 2000kr i skrivende stund. Kan jo gå litt høyere muligens om det er å få tak i på elkjøp.

Den audioengine d1 er tydeligvis et utgått produkt på elkjøp. Har de noen andre produkter der du vil anbefale meg til denne bruken, altså noe likt den audioengine saken? :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Anbefaler eksternt, siden det blir mer fleksibelt (passer til alle andre kilder, som brett, laptop osv).

Best mulig lyd inntil 1500 blir nok Aune X1/T1 til 1390kr. Mulig det til og med er inkl frakt nå. http://www.malaaudio.no/shop/product/aune-x1-dac-mkii

 

Beyeren har jeg ikke hørt.

 

Så Elkjøp her i Ålesund har en 3-4 stykker igjen av Audioenginen, men det er nok bare til de er solgt ut. Ser den er borte fra sortimentet ellers ja. Kunne ikke se de hadde nok tilsvarende, hverken i butikk eller på nett.

 

Så kan du sjekke ebay, som har mye spennende. Denne har jeg ikke hørt selv, men leste nylig mye positivt om http://www.ebay.com/itm/SMSL-SAP-VI-HiFi-Portable-Stereo-Headphone-Earphone-Amplifier-AMP-SAPVI-SAP-6-/221396094847?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item338c3c4f7f

350kr + frakt passer jo bra med den nye tollgrensen, som snart kommer.

Lenke til kommentar

Nå har MMX300 relativt lav ohm og høy følsomhet så om du har et noenlunde kompetent integrert lydkort er det langt ifra sikkert at du trenger å bruke penger på et eksternt eller intern Amp/Dac, anbefales vel at du motar disse og hører litt hvordan de hørest ut med det integrerte lydkortet ditt før du bruker penger. Om du skal ha et eksternt lydkort må du ha i tankene at du har både en jack til selve hodetelefonenne og en jack til micen på samme kabel , så om du har mic ingangen bakke på datamaskinen din eksempelvis så vil det være svært upraktisk med en ekstern Amp/Dac da den og gjerne må være på baksiden med mindre du begynder å dille med forlengelseskabler og slikt.

 

Om du derimot har planer om å utvide hodetelefon samlingen etterhvert kan jeg varmt anbefale dette lydkortet, https://prisguiden.no/produkt/asus-xonar-essence-stx-123543 , med dette vil du kunne drive hva det skulle være samt få svært god lyd, vet om flere som har kastet både eksterne DACer og Forsterkere til fordel for dette kortet. Men for å drive MMX300 er det unektelig noe overkill.

Lenke til kommentar

Nå har MMX300 relativt lav ohm og høy følsomhet så om du har et noenlunde kompetent integrert lydkort er det langt ifra sikkert at du trenger å bruke penger på et eksternt eller intern Amp/Dac, anbefales vel at du motar disse og hører litt hvordan de hørest ut med det integrerte lydkortet ditt før du bruker penger. Om du skal ha et eksternt lydkort må du ha i tankene at du har både en jack til selve hodetelefonenne og en jack til micen på samme kabel , så om du har mic ingangen bakke på datamaskinen din eksempelvis så vil det være svært upraktisk med en ekstern Amp/Dac da den og gjerne må være på baksiden med mindre du begynder å dille med forlengelseskabler og slikt.

 

Om du derimot har planer om å utvide hodetelefon samlingen etterhvert kan jeg varmt anbefale dette lydkortet, https://prisguiden.no/produkt/asus-xonar-essence-stx-123543 , med dette vil du kunne drive hva det skulle være samt få svært god lyd, vet om flere som har kastet både eksterne DACer og Forsterkere til fordel for dette kortet. Men for å drive MMX300 er det unektelig noe overkill.

Vil en u7 holde til å drive mmx da? Eller må jeg ha Xonar d2x og oppi der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...