Gå til innhold

Hvordan installerer linux


Anbefalte innlegg

Hey. Jeg er så lei av det gammle stygge designet til Windows. Og har lyst til og prøve noe nytt.

 

Men er redd det skjærer seg. på grunn av ett lite problem.

 

Jeg har lyst til og prøve linux men er redd jeg ikke får installert det. Er det noen som har en side eller en god forklaring på hvordan man gjør dette? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gentoo vanskelig å installere ja, Gentoo har ingen installasjonsrutine! Og at den er lett å bruke etter man har installert den er bare riktig til en viss grad. Pakkesystemet er mangelfullt -- avinstallerer man en pakke, har man ingen garanti for at man fortsatt har installert pakker som var avhengige av denne pakken, og som derfor ikke fungerer lenger. I tillegg har man sirkuset som heter etc-update (lek manuell CVS hver gang en pakke-oppgradering vil endre en fil i /etc). Nei, til en så usikker bruker anbefaler man bare ikke Gentoo.

 

Kan dessverre heller ikke anbefale Mandrake. Den har veldig fin maskinvaredeteksjon, og det aller meste vil fungere etter installasjon. Men konfigurasjonsverktøyene er håpløst designet og er kilde til mange feil. Urpmi er fint, men sørgelig Mandrake-spesifikt.

 

Min anbefaling er at han venter til 3. november når Fedora Core 1 kommer ut :) Apt-/yum-støtte out of the box, en masse pakker i ulike repositorier, fine konfigurasjonsverktøy og en seriøs holdning fra utviklerne som gir et veldig stabilt system (som i motsetning til Mandrake kan oppgraderes trygt mellom versoner).

Lenke til kommentar
Gentoo vanskelig å installere ja, Gentoo har ingen installasjonsrutine! Og at den er lett å bruke etter man har installert den er bare riktig til en viss grad. Pakkesystemet er mangelfullt -- avinstallerer man en pakke, har man ingen garanti for at man fortsatt har installert pakker som var avhengige av denne pakken, og som derfor ikke fungerer lenger. I tillegg har man sirkuset som heter etc-update (lek manuell CVS hver gang en pakke-oppgradering vil endre en fil i /etc). Nei, til en så usikker bruker anbefaler man bare ikke Gentoo.

 

Kan dessverre heller ikke anbefale Mandrake. Den har veldig fin maskinvaredeteksjon, og det aller meste vil fungere etter installasjon. Men konfigurasjonsverktøyene er håpløst designet og er kilde til mange feil. Urpmi er fint, men sørgelig Mandrake-spesifikt.

 

Min anbefaling er at han venter til 3. november når Fedora Core 1 kommer ut :) Apt-/yum-støtte out of the box, en masse pakker i ulike repositorier, fine konfigurasjonsverktøy og en seriøs holdning fra utviklerne som gir et veldig stabilt system (som i motsetning til Mandrake kan oppgraderes trygt mellom versoner).

100 % enig.

 

Fedora Core har jeg testet lenge nå, og det er utrolig bra. All den nyeste softwaren, i et flott oppsett og ikke minst med gode konfigurasjonsmuligheter.

 

GNOME er også fest - 2.4, faktisk.

Lenke til kommentar
QUOTE (slime mold @ 29/10/2003 : 20:31)

"Men konfigurasjonsverktøyene er håpløst designet og er kilde til mange feil. "

 

" (som i motsetning til Mandrake kan oppgraderes trygt mellom versoner)."

 

Ja kan du absolutt utdype dette? har selv oppgradert 9.1 til 9.2 rc2 uten noe som helst problem....Fint om du kommer med eksempler. mdk har jo en fin funksjon som heter Upgrade hvis du setter inn cder med en nyere versjon....

 

*Venter spent*

Lenke til kommentar

Personlig prøvde jeg mandrake første gangen jeg prøvde linux. Mandrake blir desverre litt for fancy, og virker litt tungt. "Kontrollpanelet" så jeg som et pluss, da jeg ikke skulle gjøre drastiske systemendringer. Så prøvde jeg RedHat, og det bruker jeg fortsatt. Installasjonsprosedyren og feeilingen er bare herllig. Eneste mangelen er et eget kontrollpanel.

 

Ble litt dårlig skrevet det her, men er trøtt :|

Lenke til kommentar

Definitivt SuSE! Der begynte jeg, og det var enkelt! Selv bruker jeg Gentoo nå. Selv har jeg ingen av de problemene slime mold nevner. Det med etc-update kan en stille inn selv, som det meste med den distroen. Kan anbefalles når du først trives med GNU/Linux.

 

Og slime mold, hvor bra pakkesystem hadde RH i versjon 1.4 ? Tror ikke Gentoo har planer om å lage en installasjonsrutine, men det er kanskje litt av poenget. Gentoo lærer man noe av. Med RH blir man bare satt inne i et dep hell. Kanskje Fedora vil forandre dette, men det er tross alt snakk om en reell versjon 10 her.

 

Uansett så vil man aldri få out-of-the box feelingen med Fedora siden den ikke kommer med mp3-støtte osv, noe som de fleste av oss ser på som et grunnleggende behov. mpg123 var faktisk det første jeg merget etter systemet mitt var inne ;)

Lenke til kommentar

Prøvd freeBSD?

Eneste som er dumt er at det er så magert utvalg av pakker.

 

Bruker ikke pcen til stort annet å jobbe, programmere og surfe. Er derfor ikke så stor forskjell på hva jeg bruker... Gidder derfor ikke å styre med freeBSD. Men anbefaler den som har tid, å prøve det.

 

Edit: gjerne litt off topic, men tema er Linux/unix.. Diskusjonen var døende uansett.

Lenke til kommentar
Prøvd freeBSD?

Eneste som er dumt er at det er så magert utvalg av pakker.

I tillegg er vel dette litt off-topic, da han spurte om hjelp til å installere Linux!

 

Ta en titt på en av de Linux distribusjonene som er enkle å sette opp: Redhat, Mandrake eller SuSE.

Glem Debian, Slackware og Gentoo.

Lenke til kommentar

Turbolinux 10 Desktop ser også svært lovende ut (også Ark Linux *grin* )

 

forresten, til personen som startet tråden:

å installere de "brukervenlige" distroene som SuSE, mandrake, redhat osv. er like enkelt som å legge inn winxp. for å gjøre det enklest mulig og unngå eventuell panikk med påfølgende krøll: lag en ext3 partisjon og en swap-partisjon med partition magic mens du er i win. deretter booter du med dine linux cder. (lastes ned som iso-filer og brennes ut). Uansett, jeg anbefaller at du laster ned knoppix 3.3 og kjører en intro til linux rett fra cd, uten å installere noe som helst på hdd

Lenke til kommentar
Definitivt SuSE! Der begynte jeg, og det var enkelt! Selv bruker jeg Gentoo nå. Selv har jeg ingen av de problemene slime mold nevner. Det med etc-update kan en stille inn selv, som det meste med den distroen. Kan anbefalles når du først trives med GNU/Linux.

 

Og slime mold, hvor bra pakkesystem hadde RH i versjon 1.4 ? Tror ikke Gentoo har planer om å lage en installasjonsrutine, men det er kanskje litt av poenget. Gentoo lærer man noe av. Med RH blir man bare satt inne i et dep hell. Kanskje Fedora vil forandre dette, men det er tross alt snakk om en reell versjon 10 her.

 

Uansett så vil man aldri få out-of-the box feelingen med Fedora siden den ikke kommer med mp3-støtte osv, noe som de fleste av oss ser på som et grunnleggende behov. mpg123 var faktisk det første jeg merget etter systemet mitt var inne ;)

Fy pokker så tett det nye quote systemet er..

 

Men uansett.. Versjons nummer har absolutt ingenting å si. (medmindre det er beta og det er vel knapt nok gentoo-1.4 vel?) Og det du klager på med "dep-hell" er vel bare ren og skjær innkompetanse. Du kan faktisk spesifisere flere rpm pakker på kommandolinja samtidig dersom du ikke var klar over det. Samt at apt-rpm ikke akkurat er noe "dep-hell"

 

 

og mp3 støtten din er ikke akkurat så vanskelig da... google -> mp3+redhat; så får du info om hva du må gjøre for å få mp3 støtte på redhat.. (og så vidt jeg så så var det ikke out of teh box hos deg heller) ;)

 

:love:

Lenke til kommentar

1.4 er nok ikke beta nei. Men det jeg mener er at RH har såpass mange år på baken i forhold til Gentoo, at det ikke skulle mangle om den var bedre. Jeg har prøvd RH 9, både med freshrpms og fedora som apt-repositories, og ingen av dem var noe særlig. Det kjekke med Fedora var liksom det at du kunne apte mplayer, xmms osv. Det svinner jo nå. Forøvrig hadde den distroen jeg prøvde med freshrpms (JAMD) både xmms og mplayer inkludert. Men nei, jeg er igrunn ikke så kompetent med Linux, men nå er det jo ikke heller en kompetent person som skal legge det inn. Jeg hadde ikke noe problem med å få Gentoo slik jeg ville, men følte at RH bare ble stress. Ta f. eks. sim\, jeg ba ham teste Gentoo, og det virker som han trives godt. Tror neppe han ser på seg selv som en erfaren Linuxbruker. Skal en ha noe enkelt, så prøv SuSE. Vil en lære, samtidig som en får er effektivt system, så prøver en Gentoo. Selv har jeg prøvd

Lycoris, Redhat 7.3 og 9, Mandrake 8, SuSE 8.2, Slackware, LFS, og Gentoo som jeg kommer på i farta. Av dem vil jeg si at SuSE er best for en som vil ha det oppe å kjøre enkelt og greit. Og nei, jeg har ikke brukt Linux fast så lenge. Men det nytter ikke å komme med en anbefalling uten å se saken i perspektiv. Folk gidder ikke stresse med å finne enkle ting som XMMS i en distro som liksom skal være komplett. Da er det så utrolig mye enklere å boote Windows.

Lenke til kommentar

Kjekt å bli brukt som eksempel da :D.

 

Jeg er fornøyd med min "installasjon" av Gentoo, og det fungerer sånn passe. Har fortsatt en del å lære og en del å konfigurere for å få det til å fungere slik jeg vil det skal. Som Egil.B (tab completion funker ikke på forumet :@) sier, så kan jeg ikke kalle meg for en erfaren linuxbruker. Kan nok til å klare meg sånn greit nok, men har fortsatt masse å lære.

 

Har prøvd Slack, Mandrake, SuSE og nå gentoo. Jeg har ikke fått brukt noen av de så mye. Slack var vanskelig å konfigurere, det var så mye å gjøre. Mandrake ville ikke få opp nettverket, uansett hva jeg prøvde (:@). SuSE var genialt. Eneste var at installasjonen tok litt lang tid, fordi den måtte hente alt fra FTP. Det er litt synd om man sitter på enkel ISDN og skal installere SuSE. Gentoo er kjekt. Har ikke fått satt meg skikkelig inn i det enda, men jeg synes pakkesystemet er genialt :D. Iallefall i forhold til andre, som f. eks. Slack som jeg har prøvd mest. Jeg skal ikke gi meg ut på en krangel om hvilken pakkesystem som er best. Det har jeg verken nok kunskap eller erfaring til, så jeg får stole på de som kan noe, f. eks. slime mold ;).

 

Jeg vil anbefale deg SuSE. Du har jo MarcelSB sin kjempegode installguide. Den er kjekk. Er litt usikker på om den fungerer nå som forumet er oppgradert og greier, men den kommer etter hvert.

 

Som du sikkert har forstått har jeg vanskelig for å gi deg noen anbefaling som er begrunnet med kunskap om hvor kjapt det er, hvor godt pakkesystem det er og slikt. Jeg har ikke prøvd nok.

 

Men, prøv en av de enkle, enten RH eller SuSE. Eller vent til Fedora kommer (ikke at jeg har så mye kunskap om denne heller :p).

 

Iallefall lykke til, det er kjekt å leke med linux, iallefall når man får det til å virke ;D.

Lenke til kommentar
Folk gidder ikke stresse med å finne enkle ting som XMMS i en distro som liksom skal være komplett. Da er det så utrolig mye enklere å boote Windows.

Helt enig med deg der Egil.B.

 

Men jeg mener også at folk som ikke "gidder" kan se til helvete å holde seg langt unna linux og sitte på den irriterende windows boksen sin i stedet.

 

Men til deg som lurer på hva du skal bruke så er det egentlig bare å test litt forskjellig..

 

Selv så er jeg så åpensinnet ( :lol: ) at jeg har prøvd både RedHat og Slackware

 

 

EDIT: det=deg;

Lenke til kommentar

Heh, tror det er akkurat disse folkene en må hjelpe i gang. De som har vanskeligheter med å finne ting :p. Synes det er vanskelig jeg, og jeg innrømmer at når noe ikke virker, så tyr jeg til windows. F. Eks. nå xmms monger og gaim spiller alle lydene når musikken er ferdig. Da går jeg tilbake til windows for å høre litt musikk.

Lenke til kommentar

Der kommer dette med brukervennlighet opp igjen. Til døme er ikke Gentoo kjent for brukervennlighet og enkle installasjonsrutiner, det er RH. Musikk er ihvertfall for meg et must, enten den blir levert av cdcd, mpg123 eller xmms. Tingen er bare den at alle som installerer RH har ikke 2 cdromer slik at de både kan installere dilldall samtidig som de hører på musikk. Nei nå begynner jeg å bli trøtt. :p

Lenke til kommentar
Uansett så vil man aldri få out-of-the box feelingen med Fedora siden den ikke kommer med mp3-støtte osv, noe som de fleste av oss ser på som et grunnleggende behov. mpg123 var faktisk det første jeg merget etter systemet mitt var inne ;)

jeg merget faktiskt mpg321 før systemet mitt var inne ;)

musikk og irssi mens man venter på emerge system er digg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...