Gå til innhold

Jogge teknikk?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei!

 

Jeg lurer igrunn litt på om det er en bestemt teknikk når man jogger? Tenker på i forhold til bruk av beina i hovedsak.

 

 

Skal man bøye beina når man jogger, eller kan man jogge med "stive"/rette ben?

 

Og løfter man opp beina høyt eller bare så man er over bakkenivå?

 

Prøvd å finne svar på dette på nett, men finner ikke noe som forteller akkurat om teknikken.

 

Jeg har prøvd meg fram hittil, og har forsåvidt tenkt at når man bøyer beina så demper det mer. Er det noe fasit svar på joggeteknikk, eller er det individuelt alt etter hva som faller seg naturlig?

 

Hvordan jogger dere? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjellige teknikker, men de fleste er enige om at du skal ha høy frekvent på antall skritt i minuttet. Altså korte skritt med lav høyde på benet.

 

Vil anbefale denne siden:

http://fellrnr.com/wiki/Main_Page

(Her kan du lese deg grønn om alt som har med løping å gjøre)

 

Kan også anbefale denne:

https://www.youtube.com/watch?v=Wlv1p3tYQO8&list=UUIubM8F0vtRcv9WEzrY_aRg

(Denne kanalen har utrolig mye teknikk filmer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen fasit, men mange tommelfingerregler. Noen ting å tenke på:

  • Mest mulig av bevegelsen skal gå i fartsretningen, altså unngå for mye vertikal bevegelse og unngå at armene (eller noe annet) beveger seg for mye på tvers.
  • Unngå å sette foten i bakken for langt fremme. Hvis du setter foten ned foran tyngdepunktet vil den bremse deg. (Hvis du stegfrekvensen er høy nok fikses dette nesten av seg selv).
  • Prøv å slappe av i overkroppen.
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke enig at uttalelsene til Øystein Sylta tyder på kunnskapsløshet. Hvis du undersøker forskningsresultater finner du både resultater som viser at forfotlanding er mest effektivt, og resultater som viser at hællanding er mest effektivt. Såvidt jeg har fått med meg har det vært gjort for få studier til å kunne trekke ut en konsensus.

 

Når det gjelder skadefrekvens ved ulike løpesett, så er det heller ikke noen klar konsensus. Det er studier som tyder på at forfotløping gjør at man unngår noen typer skader, men her finnes det også så mye anekdotisk "bevis" at det er lett å tro at grunnlaget for å hevde det er mye sterkere enn det faktisk er.

 

Det som det faktisk ser ut til å være en konsensus om er at for rask omlegging av løpssteget fra hællanding til forfotlanding gir en betydelig økt skaderisiko. Så hvis du har tro på at forfotløping er noe for deg; sørg for å være tålmodig! De fleste trenger mange måneder på tilvenningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...