Gå til innhold

Ny stille gamerPC ~15k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter mye fram å tilbake mellom stasjonær, 15" gaming laptop og 17" gaming laptop har jeg endelig bestemt meg(fått lov ;)) for å kjøpe ny stasjonær.

 

Har aldri bygd en hel PC, bare litt oppgraderinger tidligere, men gleder meg som en unge :)

  • Hva skal maskinen brukes til?
    Maskinen skal være koblet opp til stue TV(Samsung UHD 7505) med 50/50 mediabruk og gaming (BF4 og andre nye spill). TVn er helt sikkert ikke optimal(vet det slites med å få til 60HZ 4k over hdmi 2.0 osv) men la gå. Satser på å kunne game på lavere oppløsning. Den skal også tas med når det blir LAN i ny og ne.
  • Prisantydning
    Helst ikke over 15k
  • Skal maskinen overklokkes
    Kan lite om overklokking, og vil at det skal være stille!
  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?
    Intel
  • Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc
    Trengs vel en dedikert LAN skjerm(kommer utenfor de 15k, ROG Swift er for dyrt) og et bra trådløst tastatur evt. datamus(har logitech G602 men føler den fungerer dårlig på litt avstand)
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer
    Som nevnt ønsker jeg en stille rigg da den skal stå på stua, er også lite glad i viftestøy generelt.
    Windows 7 eller 8.1? har aldri hatt noe annet enn 7.

Er ingen hardware ekspert, men er ei heller inkompetent, google ftw..
Dette er listen min så langt:

https://prisguiden.no/liste/150858

PS! nekter å bytte kabinett, style is everything.

Oppdatert liste( 28okt 12:24)

Veldig interessert i å finne ut om delene er optimale for lite støy, ytelsen burde vel ikke være mye å si på. Ønsker også å kunne oppgradere til SLI etterhvert hvis jeg føler det trengs mer futt :) (evt 4k problemene løses for Samsung TVn)

Takk for meeeeg

Endret av Olez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være tung for ett gtx 980 xD

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_980_sli_review,22.html

 

Kanskje vurdere 970 SLI, det skal koste 1k mer enn ett 980, men du får 40-50 % bedre ytelse.

 

Strømforsyning kan du bytte til SuperNOVA 750 G2

 

og også bytte kjøling eller til 212 Evo eller til Noctua NH-d14/15

 

Skrev ikke at det ble 4k gaming, "TVn er helt sikkert ikke optimal(vet det slites med å få til 60HZ 4k over hdmi 2.0 osv) men la gå. Satser på å kunne game på lavere oppløsning." Full HD er helt greit for min del :)

 

Er AX 760 en bråkete PSU? sett fler anbefale den(usikker på om det var stille rigg)

 

kan lite om CPU vifter men virket som Noctuna NH-U9B(7,9 - 17,6 dBA) var mer stille enn de to andre du foreslår, er også12,5cm høy kontra 16cm på NH-D14(12,6 - 19,8 dBA)og 212 EVO(9 - 31 dBA), da jeg tenker det kan fort bli litt trangt i midi tower?

Lenke til kommentar

AX760 er IKKE en bråkete psu. Den er noe av det bedre som finnes på markedet. Viften snurrer kun når det er behov for det (Last over 25% eller noe sånn) og kondensatorene i den er bygget for å vare i mange mange år. Ville ikke ha kjøpt noe annet enn dette i denne prisklassen. Har ingen erfaring med Supernova psu, men jeg sikler etter den AX serien til corsair. Det er toppmodellen til en ellers meget god leverandør av strømforsyninger.

Listen ser i grunnen fin ut! men må du ha luft kjøling? Vurdert slike ferdig vannkjøling kit? Da kan du jo eventuelt skifte ut viftene hvis det er behov for å ha det enda mer stille. Corsair h80 - h110 eller noe ?

Eventuelt Kabinett og om du trenger noe som kan fraktes av og til, Et slikt fractal design node 304 er verdt å sjekke ut. Dem er veldig pene og veldig praktiske. Har fått sansen for disse etter å ha bygget noen av dem. Veldig stillegående også!

Det er jo bare snakk om 119 kroner for Cd drev, men trenger du det? Alt kan installeres fra usb minnepenn. Inkludert windows. Det er veldig enkelt. Bygger nesten ikke dette lengre i maskiner.

Jeg ville brukt resten av pengene på noen gode Noctua vifter som er justerbare.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

 

Det kan være tung for ett gtx 980 xD

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_980_sli_review,22.html

 

Kanskje vurdere 970 SLI, det skal koste 1k mer enn ett 980, men du får 40-50 % bedre ytelse.

 

Strømforsyning kan du bytte til SuperNOVA 750 G2

 

og også bytte kjøling eller til 212 Evo eller til Noctua NH-d14/15

 

Skrev ikke at det ble 4k gaming, "TVn er helt sikkert ikke optimal(vet det slites med å få til 60HZ 4k over hdmi 2.0 osv) men la gå. Satser på å kunne game på lavere oppløsning." Full HD er helt greit for min del :)

 

Er AX 760 en bråkete PSU? sett fler anbefale den(usikker på om det var stille rigg)

 

kan lite om CPU vifter men virket som Noctuna NH-U9B(7,9 - 17,6 dBA) var mer stille enn de to andre du foreslår, er også12,5cm høy kontra 16cm på NH-D14(12,6 - 19,8 dBA)og 212 EVO(9 - 31 dBA), da jeg tenker det kan fort bli litt trangt i midi tower?

 

 

Guys,

jeg sa ikke at det er bråkete eller ikke. Bare skrev idee med SLI oppsett så å spare noen Kr anbefalte litt billigere strømforsyning. Jeg nekter ikke at det er ikke bra.

 

Mindre dBA høyere temperatur.. Det er plass til 170 mm høy kjøler og stor Noctua har omtrent 160 mm

http://www.relaxedtech.com/reviews/noctua/nh-l12-nh-u9b-se2/8

 

Vannkjøling er bortpenger. Du får ikke bedre temperatur på 1150 i5/i7, grunnet dårlig bygging av CPU hode. Og også er AIO er bråkete enn god luftkjøling.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ang Kabinett, så vil jeg nå anbefale deg å kikke på et som er så og si likt, bare bedre i mine øyne.

Fractal Design Define R4

Ser du spør ang PSU om den bråker, den er en god PSU, og større den er, til mindre last blir det til lavere støynivå blir det! Du kan også få deg vifteløs PSU fra Seasonic (forresten dem som har laget AX760 der)

 

CPU kjøler, hold deg til luftkjøler, disse andre her skjønner jeg ikke at for anbefaler i det hele tatt, disse bråker veldig mye i forhold, tenker da på lukket vannkjøling.

Ang CPU kjøler, anbefaler deg

Noctua D14/D15

Phanteks

Disse vil kjøle bedre en den du har valgt, samt gi deg lavere støynivå grunnet større kjøler å fordele varmen utover, større vifter som kan skyve like mye luft bort ved lavere omdreining.

 

SSD, denne bytter du ut til Crucial MX100 serien.

 

Skjermkortet er godt valg. les litt tester, kanskje MSI kortet har lavere støynivå eller de andre merkene, bare dobbelsjekk :)

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å gå for luftkjøling i første omgang, skal ikke overklokke med det første og er litt redd for de pumpelydene som jeg leser fler opplever.

 

Bryr meg ikke så mye om å spare hundrelapper, går heller litt opp for å få tak i det beste til min bruk :)

Som nevnt blir det Carbide 330R(liker den bedre enn R4) og kjekt med CD rom, liker å kunne brenne CDer.

 

Har gjort litt vurderinger og oppdatert listen deretter, men er enda noen posisjoner jeg er litt usikker. Bare småpirk vel å merke

 

Corsair Carbide 330R

Corsair AX760 // Corsair HX750I

Asus Z97-PRO WiFi AC

Intel Core i5 4690K

Noctua NH-D14

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II // MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G Twin

Samsung SSD 840 EVO 500GB

Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB)

Samsung SH-224DB

 

ble litt solgt av HX750I da det stod: "Very Quiet" på CDON... men virker som de er ganske like, litt usikker der. Erfaringer any1?

 

Ellers fant jeg ut at 970 er et smart valg, letter å kjøpe en til av denne hvis jeg føler det trengs(sparer tross alt 2k på første kort) Men hvilke av disse to var ikke like lett. Fant en bra side der begge var sammenlignet:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/09/19/nvidia-geforce-gtx-970-review/14

Hvis jeg finner ut at jeg vil overklokke er det kanskje litt dumt at viften til Strix må låses på 50% vifte... Men litt redd for støy på MSI kortet

 

Noen grunn til at Crucial MX100 er bedre?

 

takker for alle svar! :)

Endret av Olez
Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å gå for luftkjøling i første omgang, skal ikke overklokke med det første og er litt redd for de pumpelydene som jeg leser fler opplever.

 

Bryr meg ikke så mye om å spare hundrelapper, går heller litt opp for å få tak i det beste til min bruk :)

Som nevnt blir det Carbide 330R(liker den bedre enn R4) og kjekt med CD rom, liker å kunne brenne CDer.

 

Har gjort litt vurderinger og oppdatert listen deretter, men er enda noen posisjoner jeg er litt usikker. Bare småpirk vel å merke

 

Corsair Carbide 330R

Corsair AX760 // Corsair HX750I

Asus Z97-PRO WiFi AC

Intel Core i5 4690K

Noctua NH-D14

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II // MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G Twin

Samsung SSD 840 EVO 500GB

Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB)

Samsung SH-224DB

 

ble litt solgt av HX750I da det stod: "Very Quiet" på CDON... men virker som de er ganske like, litt usikker der. Erfaringer any1?

 

Ellers fant jeg ut at 970 er et smart valg, letter å kjøpe en til av denne hvis jeg føler det trengs(sparer tross alt 2k på første kort) Men hvilke av disse to var ikke like lett. Fant en bra side der begge var sammenlignet:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/09/19/nvidia-geforce-gtx-970-review/14

Hvis jeg finner ut at jeg vil overklokke er det kanskje litt dumt at viften til Strix må låses på 50% vifte... Men litt redd for støy på MSI kortet

 

Noen grunn til at Crucial MX100 er bedre?

 

takker for alle svar! :)

 

Ang Kabinettet, så er det dvdrom bay der, bare skjult bak døren i front, samt du kommer enkelt til viftene i front, spesielt støvfilteret!

Samt at R4 har god plass bak hovedkortplaten til å gjemme kabler osv.

Men har du bestemt deg så er ikke 330R noe dårlig valg sånt sett!

 

Ang PSU, hva med vifteløs fra Seasonic? Som lager blandt de aller beste PSUene på markedet?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1478083

 

SSDen ja. Samsung har hatt litt problemer med Evo serien desverre, at den blir tregere og tregere over tid, ikke år, men uker og måneder, opp mot halvert ytelsen. De har nettopp sendt ut en fiks på dette, så tviler på at SSDene butikkene har på lager er blitt fikset.

Samt at Crucial MX100 serien gir deg mest ytelse pr krone og er utrolig stabil!

 

 

Ellers er det ikke så mye å si på resten. Du har jo det skjermkort valget da.

ASUS vs MSI så vil nå jeg si det ligger ganske så likt der, og da vil jeg anbefale deg å ta det som er billigst av de to på tidspunktet du kjøper PCen!

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å gå for luftkjøling i første omgang, skal ikke overklokke med det første og er litt redd for de pumpelydene som jeg leser fler opplever.

 

Bryr meg ikke så mye om å spare hundrelapper, går heller litt opp for å få tak i det beste til min bruk :)

Som nevnt blir det Carbide 330R(liker den bedre enn R4) og kjekt med CD rom, liker å kunne brenne CDer.

 

Har gjort litt vurderinger og oppdatert listen deretter, men er enda noen posisjoner jeg er litt usikker. Bare småpirk vel å merke

 

Corsair Carbide 330R

Corsair AX760 // Corsair HX750I

Asus Z97-PRO WiFi AC

Intel Core i5 4690K

Noctua NH-D14

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II // MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G Twin

Samsung SSD 840 EVO 500GB

Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB)

Samsung SH-224DB

 

ble litt solgt av HX750I da det stod: "Very Quiet" på CDON... men virker som de er ganske like, litt usikker der. Erfaringer any1?

 

Ellers fant jeg ut at 970 er et smart valg, letter å kjøpe en til av denne hvis jeg føler det trengs(sparer tross alt 2k på første kort) Men hvilke av disse to var ikke like lett. Fant en bra side der begge var sammenlignet:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/09/19/nvidia-geforce-gtx-970-review/14

Hvis jeg finner ut at jeg vil overklokke er det kanskje litt dumt at viften til Strix må låses på 50% vifte... Men litt redd for støy på MSI kortet

 

Noen grunn til at Crucial MX100 er bedre?

 

takker for alle svar! :)

 

Ville ikke gått for Noctua D14. Den støyer for mye i en stue pc. Har selv hatt den, selv da kun med en Noctua nf f12 vifte. Det kommer mye unødvendig støy fra den når en ikke spiller f.eks og vil ha det så stille som mulig. Denne her http://www.prisjakt.no/product.php?p=482591 er ett mye bedre valg, med f.eks en vifte som Noctua nf f12. Den kjøleren er nesten helt på høyde med D14, du kommer kanskje 0.1Ghz lenger med overklokkingen med D14, hvis du er heldig.

Lenke til kommentar

 

Tror jeg kommer til å gå for luftkjøling i første omgang, skal ikke overklokke med det første og er litt redd for de pumpelydene som jeg leser fler opplever.

 

Bryr meg ikke så mye om å spare hundrelapper, går heller litt opp for å få tak i det beste til min bruk :)

Som nevnt blir det Carbide 330R(liker den bedre enn R4) og kjekt med CD rom, liker å kunne brenne CDer.

 

Har gjort litt vurderinger og oppdatert listen deretter, men er enda noen posisjoner jeg er litt usikker. Bare småpirk vel å merke

 

Corsair Carbide 330R

Corsair AX760 // Corsair HX750I

Asus Z97-PRO WiFi AC

Intel Core i5 4690K

Noctua NH-D14

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II // MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G Twin

Samsung SSD 840 EVO 500GB

Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB)

Samsung SH-224DB

 

ble litt solgt av HX750I da det stod: "Very Quiet" på CDON... men virker som de er ganske like, litt usikker der. Erfaringer any1?

 

Ellers fant jeg ut at 970 er et smart valg, letter å kjøpe en til av denne hvis jeg føler det trengs(sparer tross alt 2k på første kort) Men hvilke av disse to var ikke like lett. Fant en bra side der begge var sammenlignet:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/09/19/nvidia-geforce-gtx-970-review/14

Hvis jeg finner ut at jeg vil overklokke er det kanskje litt dumt at viften til Strix må låses på 50% vifte... Men litt redd for støy på MSI kortet

 

Noen grunn til at Crucial MX100 er bedre?

 

takker for alle svar! :)

 

Ang Kabinettet, så er det dvdrom bay der, bare skjult bak døren i front, samt du kommer enkelt til viftene i front, spesielt støvfilteret!

Samt at R4 har god plass bak hovedkortplaten til å gjemme kabler osv.

Men har du bestemt deg så er ikke 330R noe dårlig valg sånt sett!

 

Ang PSU, hva med vifteløs fra Seasonic? Som lager blandt de aller beste PSUene på markedet?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1478083

 

SSDen ja. Samsung har hatt litt problemer med Evo serien desverre, at den blir tregere og tregere over tid, ikke år, men uker og måneder, opp mot halvert ytelsen. De har nettopp sendt ut en fiks på dette, så tviler på at SSDene butikkene har på lager er blitt fikset.

Samt at Crucial MX100 serien gir deg mest ytelse pr krone og er utrolig stabil!

 

 

Ellers er det ikke så mye å si på resten. Du har jo det skjermkort valget da.

ASUS vs MSI så vil nå jeg si det ligger ganske så likt der, og da vil jeg anbefale deg å ta det som er billigst av de to på tidspunktet du kjøper PCen!

 

Phinex mente jeg kunne droppe dvdrom, var bare svar til det.

 

520W er kanskje ikke tilstrekkelig hvis jeg skal kunne kjøre SLI senere? Tror det blir HX750i

 

Stoler på deg og går for MX100, takk for den :)

 

Ellers blir det Asus kortet, var den jeg første ville ha så stoler på magefølelsen.

 

 

Ville ikke gått for Noctua D14. Den støyer for mye i en stue pc. Har selv hatt den, selv da kun med en Noctua nf f12 vifte. Det kommer mye unødvendig støy fra den når en ikke spiller f.eks og vil ha det så stille som mulig. Denne her http://www.prisjakt.no/product.php?p=482591 er ett mye bedre valg, med f.eks en vifte som Noctua nf f12. Den kjøleren er nesten helt på høyde med D14, du kommer kanskje 0.1Ghz lenger med overklokkingen med D14, hvis du er heldig.

 

 

Bytter til NH-U12, ser den takler det ganske bra med en vifte som du sier

Linken fra Medkorki:

http://www.relaxedtech.com/reviews/noctua/nh-l12-nh-u9b-se2/8

 

Da er den opprinnelige listen oppdatert, blir det ingen flere bemerkninger bestiller jeg i kveld tenker jeg! :)

https://prisguiden.no/liste/150858

 

Btw, ingen som har gode forslag til en LAN skjerm?(2k maks) trenger også trådløst taztatur

Endret av Olez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...