Gå til innhold

Erfaringer ved bruk av kreatin


Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål ang. bruk av kreatin og setter stor pris på å høre noen erfaringer. Vær så vennlig å ta forbehold mot at jeg kan ha misforstått en del av kreatinets funksjon, det er derfor jeg starter denne tråden.

 

Jeg har trent leenge uten å noensinne bruke kosttilskudd som kreatin. Har nå brukt kreatin monohydrat i snart 2 uker og har fått en bekreftelse på at jeg ikke er blant de 30% av befolkningen som er "motstandsdyktige" mot dette kosttilskuddet.

 

1) Man når gjerne en "topp" etter ca. 4 uker (individuelt) ved bruk av kreatin. Da har kroppen sugd til seg en del vann - monohydrat binder vann til kroppen mer enn andre typer kreatin slik som Pyruvate eller Citrate.

Hva gjør dette vannet med kroppen, og hvor er sammenhengen med vannet og økning i muskelmasse?

 

2) Om man bruker monohydrat i 4 uker og deretter stopper vil jeg tro at man raskt vil miste en kg i rent vann som tidligere var bindt opp av kreatinet. Vil det da ha hatt noen effekt, annet enn at man har vært litt "oppblåst" i noen uker?

Vil vannet og de ekstra par kiloene dette medbringer føre til ekstra trøkk på trening, hvilket igjen fører til en bedre/tyngre/hardere trening = bedre muskelvekst?...eller har det flere funksjoner enn at man tar inn vann og får mer trøkk på trening? (ledende spørsmål, regner med at det har flere funksjoner ja..)

 

3)Pyruvate og Citrate binder ikke vannet i kroppen på samme måte - Vil det si at det ikke er like effektivt som monohydrat?

Er disse typene bedre å bruke om man er på deff eller bare å ønsker å holde seg ripped?

 

4) Hvor mye ekstra effekt har bruk av D-Ribose i lag med kreatinet?

Er det noe poeng i å bruke penger på det? (kreatin er jo skjitbillig)

 

5) De fleste sier at man ikke trenger å ta seg pause i kreatin-foringa, annet enn om man er virkelig seriøs styrkeløfter som da kan bruke det kun i 4 uker før et eventuelt løftestevne for å utnytte seg av denne "toppen".

Jeg lurer på hvilken effekt man får av kreatin over lengre tids bruk, når kroppen ikke "tar inn mer vann" og stabiliserer seg/venner seg til de ekstra innkomstene?

 

Takk for hjelp folkens :)

Endret av FromValhalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
)Pyruvate og Citrate binder ikke vannet i kroppen på samme måte - Vil det si at det ikke er like effektivt som monohydrat?

 

 

Skal ikke svare på hele posten her nå, men mono er det i alt, resten er bare humbugg for å tjene mer penger.

 

Man holder ikke like mye vann med det andre pga det er mindre kreatin i det..

Halver dosen i ren mono og vips samme effekt som de andre for halve prisen, minst.

 

 

Det er ikke en topp etter 4 uker, det er bare maksimalt opptak da og det holder seg sånn så lenge man bruker kreatin.

 

Det finnes en hurtigløsning på dette ved å ta 5g 5x dagen i 5 dager som gir samme nivå på 5 dager, men koster mer (bruker mer kreatin i den perioden)

Endret av War
Lenke til kommentar

Takk for det @War :)

 

Det var trolig ikke så mange andre i dette forumet som hadde peil på dette.. :ph34r:

 

 

Vet ikke helt om jeg like effekten av kreatinet.

Det har virkelig hatt en effekt på meg den siste uka og jeg føler meg litt oppblåst og feit av det. Det liker jeg ikke, men det er vel slik det skal være, det vet jeg.

Føre dette hadde jeg deffet av meg 13kg og begynte å bli markert i musklene. Nå føler jeg at det kommer litt tilbake igjen. Hater å føle meg feit :hm:

 

Vil vannet som kreatinet bindet opp i kroppen forbli der, eller vil det gå litt ut av kroppen igjen om jeg kjører kreatin over en lengre periode?

 

Hvor lang tid tar det for vannet å gå ut av kroppen om man stopper opp med kreatinet?

Har for meg at det er veldig effektivt når man er på deff, å kutte det ut..?

Lenke til kommentar

Det er muskelvevet som binder vannet, du vil om ikke annet se større ut.

 

Blir du pløsete i huden ol så snakker vi for høy dose.

 

du har så mange spørsmål i posten at det blir vanskelig å se alle^^

D-Ribose var det så svake forskningsresultater på at tech nutrition kuttet det ut iallefall.

Ikke verdt pengene som eget tilskudd.

(de gikk over til d-pinitol kun for å få kreatinet til å skille seg ut i markedet)

De bruker også creapure som lager og tester kreatinet best av alle)

 

Forstår ikke helt det med vann-trykk-treningsdelen din.

ATP-lagrene til muskelen fylles , vann trekkes inn i prosessen som i seg selv er positivt, større trykk øker også vekst- og styrkepotensial i seg sevl.

 

Forholdet mellom ATP og AMP (syklisk adenosin monofosfat eller "cAMP" brukes av celler til å oppfatte hvor mye energi som er tilgjengelig og på den måten vil du med kreatinen ha energi til 1-2 flere rep som gjør at du vil kunne trene hardere som igjen vil gi bedre resultater.

 

De ekstra reppene er da fullaktiverte rep og er av ekstra stor betydning for volum-vekst om man har nok kcal iallefall.

 

Med alle fordelene kreatin har, lav pris og helt ufarlig så mener jeg det er verdt pengene etter man har kaloriene og proteinen og de essensielle fettsyrene i boks.

Etter det ville jeg sett på zma før man kjøper noe annet.

 

Ville halvert dosen og gått over til kapselform siden.

1-2 pr dag så har du 2-3g og blir iallefall ikke oppblåst.

Endret av War
Lenke til kommentar

...ja jeg har maaaange spørsmål :) ..

 

Huden er ikke blitt pløsete. Det er heller slik at hele kroppen har blåst seg opp, men den føles ikke som en pløsete svamp heller, fast og fin - men det har skjedd mye nå bare på en uke og det føles veldig mye.

En gryende sixpac ligner nå bittelitt mer på en vaskeball, og det er ikke det jeg er ute etter for å si det sånn.

 

Den siste uken har jeg spist som normalt, slik jeg har gjort det siste halvåret, og har gått opp hele 3kg. På en uke! (har gått på kreatin en uke nå så jeg regner sammen sammenhengen her.

Dette er ganske mye for en kropp som veide 61kg er det ikke?

 

Det er nok bare uvant for meg, en normal følelse når ting skjer så fort.

 

Jeg tar nå kun 5g om dagen og ser hva som skjer før jeg fortsetter eller gir meg med det.

 

Takk for god forklaring på vannets funksjon og dets sammenheng med muskelvekst :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke glem at kroppen syntiserer kreatin selv også. Det er usikkert hva slags effekt kreatin har for helsen på lengre sikt, men økning i IGF-1 er ikke utelukkende gunstig. Det finnes vel to typer IGF-1 og man er usikker på helt hvordan de fungerer om hverandre. Økning i dårlig IGF-1 fører til økt risiko for alt mulig rart av sykdom og antagelig også ting som f.eks acne.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Kreatin funker for de aller fleste, og er det tilskuddet som beviselig øker kroppsvekt og styrke mest... med noen få prosent. Midlertidig. Det øker også IGF-1b, som øker inflammasjon, risiko for kreft og en del andre ting.

I konklusjon er det bortkastede penger og unødvendig risiko.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Snodig, for kreatin er det kosttilskuddet det er forsket mest og lengst på, opp til 20 år med forhøyet dose fant ikke noe å pirke på. 

Siden man får i seg kreatin av å spise kjøtt, fisk og bær også, så slipper man neppe unna. 

 

Det er nok en risiko lavere an alt det andre man spiser på en dag. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...