Gå til innhold

Hybel i Bergen


MesterDefoe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil anbefale å utvide søket til litt utenfor byen i Bergen nord (Åsane, Eidsvåg) dersom du skal ha leilighet. Gode bussforbindelser derifra mot NHH, og sikkert litt billigere enn nært sentrum. NHH ligger i gangavstand fra Sentrum (ca. 30 min), og det er blant annet derfor sikkert ikke spesielt billig å bo i de trakter. Pris for rom i kollektiv er vel fra 4000-6000 kroner per måned. Leilighet fra 7000 om du er heldig.

Lenke til kommentar

Kommer du rett fra vgs? I såfall bør du søke studentbolig gjennom SiB. Hvis du ikke vil bo i studentbolig (2500 kr - 5500 kr), eller ikke får, så må du ut på det private. Prisene som ZerothLaw oppgir stemmer ganske bra, men jeg er ikke helt enig i plasseringene han foreslår. Det avhenger selvfølgelig av om du prioriterer kort vei til skolen, eller kort vei til byen. Åsane er uansett litt avsidesliggende (men billigere), så det ville jeg holdt meg unna. Skal du gå på NHH er kanskje Sandviken best, for da er du midt mellom byen og skolen. Kommer du forbi NHH (Eidsvåg, Åsane) så blir det alt for langt til å kunne gå hjem om kvelden, og du blir avhengig av taxi og nattbuss. Er også lurt å tenke litt på tilgjengelighet til Flybuss og eventuelt tog. Kommer du sent en søndagskveld er det kjipt å måtte gå langt fra holdeplassen hvis det ikke går buss. Hvis du for eksempel velger å bo i Fjellveien... Jeg vil anbefale Sandviken, Grønneviksøren (et stykke fra NHH, men bor mange NHH-studenter der), sentrum. Er mye bra mot Nordnes og Wergeland også for den saks skyld, men da begynner du fort å få litt reisevei. Anbefaler deg å se på kartet og finne ut hvor lang tid det tar å gå/sykle/ta bussen rundt omkring. Å stå opp til forelesning klokken åtte når det pøsregner er lettere når du har kort vei til skolen, enn når du må gå en halvtime i regnet.

Lenke til kommentar

Vil du anbefale å gå etter studentbolig eller er det bedre å finne sted i byen?

 

 

Det er rett og slett et dilemma. Bor du i byen får du opplevelsen av å bo i en by (hvis du liker sånt, er også mye bråk og støy i enkelte gater). Du kommer bort fra NHH-boblen og du er nærme alt. Litt stress med nattbuss osv, som ikke går på hverdager tror jeg. En del jeg kjenner som bor i byen sliter litt med å komme seg til skolen, da det faktisk gjerne tar 60 min frem og tilbake (10 min til busstopp, turen 10-15 min, 5 til skolen fra busstopp osv). Det er en del underutvalg og interessegrupper som har møter på ettermiddag/kveldstid blant annet, som gjør at du enten må campe på skolen eller dra frem og tilbake to ganger. Rolig og fint i Ytre Sandviken, og du har alt du trenger. Hatleberg er veien å gå hvis du skal gjennom SiB, veldig mange bor der, det er billig og gøy. Blir nok kjent med mange ved å bo der. Synes ikke det er klart hva som er å anbefale. Hvis du vil ta NHH helt ut, er det kanskje greit å bo på Hatleberg. Men det spiller ingen stor rolle, kult i byen også. Sånn kjempegrovt estimat er at hvertfall halvparten bor nærme skolen, om ikke opp mot 2/3; det er ihvertfall mitt inntrykk.

 

Koster vel omtrent 3500 på Hatleberg, alt inkludert.

Lenke til kommentar

Startet på NHH nå i høst, og bor for øyeblikket midt i sentrum med en leie på 7000,- alt inkludert. Selv om du er '96 skal du ikke være sikker på at SiB har studentbolig til deg. Det er latterlig få studentboliger og SiB hadde store problemer med å skaffe studentbolig til de yngste førsteårsstudentene i høst - så ingenting er bankers. Er du tidlig ute og søker leilighet privat kan du gjøre kupp. Sentrum er nok dyrest, men de jeg har snakket med som bor i Bergen nord eller Kronstad-området sier det blir litt lenge til skolen (det skjer mye på skolen). I sentrum har man alt også - blir fort åtte matbutikker i en radius på 500 meter :)

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

 

Vil du anbefale å gå etter studentbolig eller er det bedre å finne sted i byen?

 

 

Det er rett og slett et dilemma. Bor du i byen får du opplevelsen av å bo i en by (hvis du liker sånt, er også mye bråk og støy i enkelte gater). Du kommer bort fra NHH-boblen og du er nærme alt. Litt stress med nattbuss osv, som ikke går på hverdager tror jeg. En del jeg kjenner som bor i byen sliter litt med å komme seg til skolen, da det faktisk gjerne tar 60 min frem og tilbake (10 min til busstopp, turen 10-15 min, 5 til skolen fra busstopp osv). Det er en del underutvalg og interessegrupper som har møter på ettermiddag/kveldstid blant annet, som gjør at du enten må campe på skolen eller dra frem og tilbake to ganger. Rolig og fint i Ytre Sandviken, og du har alt du trenger. Hatleberg er veien å gå hvis du skal gjennom SiB, veldig mange bor der, det er billig og gøy. Blir nok kjent med mange ved å bo der. Synes ikke det er klart hva som er å anbefale. Hvis du vil ta NHH helt ut, er det kanskje greit å bo på Hatleberg. Men det spiller ingen stor rolle, kult i byen også. Sånn kjempegrovt estimat er at hvertfall halvparten bor nærme skolen, om ikke opp mot 2/3; det er ihvertfall mitt inntrykk.

 

Koster vel omtrent 3500 på Hatleberg, alt inkludert.

 

For øyeblikket bor jeg over gaten for skolen, og har 20 min buss til byen. Bussholdeplassen ligger forsåvidt rett ved skolen, så har kort vei over alt. Jeg ville nok foretrukket å bo nærme NHH og så heller ta den lengre turen til byen. Om jeg skal begynne på skolen August 2015, når burde jeg begynne å sikre meg privat leilighet? Og hvordan går man fram for å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...