Gå til innhold

Spørsmål om hjemmebrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man brenner satsen i f.eks ett 10l apparat, hvor mye må man kaste? Hvordan ser man når spriten blir drikkenes? Kan man måle det med ett eller annet?

 

Spørs helt hvor mye du har i apparatet.

Når det ser ferdig ut så er det fint å drikke.

Det kan måles med et litermål

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Mer seriøst:

Hva slags apparat har du?

Hvordan laget du satsen?

Hvilken prosent har satsen?

Du kan ikke se når spriten blir drikkendes, men du kan lukte det og smake det.

Du kan måle med et hydrometer for å finne %.

 

Sånn helt til slutt, dette er ikke forumet å diskutere dette og jeg vil anbefale deg å slå det fra deg, både fordi det ikke er lovlig, og fordi du ikke har kunnskapen til å gjøre dette trygt.

Endret av multisync
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vell lov å diskutere hjemmebrent sålenge man ikke tar for seg en steg for steg guide.

 

Får å teste styrken på hjemmebrenten kan du kjøpe et alkometer som du slipper ned i spriten. Det skal ikke være noe grums i den ferdige spriten, den skal være klar og fin. Den skal renses gjennom kull for å bli kvitt "avfallstoffer" som ikke skal være med i den ferdige spriten. Merk at spriten må våre blandet ned til 40% før den renses gjennom kull.

 

Og litt sikkerhetsinfo.

 

Aldri slukk og tenn lys i rommet du brenner i. Dersom det er dampet sprit i rommet vil dette antennes og skape eksplosjon når et lys eller andre elektriske artikkler tennes.

 

Sørg for å ha god utlufting for å hindre mest mulig oppsamling av spritdamp.

 

Alltid overvåk temperaturen.

 

Har du en plastbrenner sørg for at varmelementet ikke ligger inntil kanten slik at den smeltes.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Som dere sikkert ser er jeg født i 98, har ingen planer om å lage det. Har bare sett på Moonshiners på tv og sett på ett sånn 10l apparat på ebay for 300,-.

 

Men på Moonshiners kaster de alltid noen liter på starten og slutten av brenningen fordi dette kan gjøre deg blind... Hvordan vet de hvor me de skal kaste vekk?

 

Og si at jeg skulle lagd det med ett sånt apparat hvordan vet jeg hvor mye jeg skal kaste?

Lenke til kommentar

Som dere sikkert ser er jeg født i 98, har ingen planer om å lage det. Har bare sett på Moonshiners på tv og sett på ett sånn 10l apparat på ebay for 300,-.

 

Men på Moonshiners kaster de alltid noen liter på starten og slutten av brenningen fordi dette kan gjøre deg blind... Hvordan vet de hvor me de skal kaste vekk?

 

Og si at jeg skulle lagd det med ett sånt apparat hvordan vet jeg hvor mye jeg skal kaste?

 

 

Metanol har lavere fordampningstemperatur enn etanol som er den spriten du vil ha. Derfor vil metanol fordampe før etanol og metanon vil være den første spriten ut av apparatet. Du skal derfor kaste dette. Det på slutten har jeg ikke forklaring for.

 

Men merk, hjemmebrent av sukker vann og gjær gir ikke metanol og er ufarlig uansett. Men ofte kastes den første skvette pga mange andre alkoholer som ikke er like bra som etanol.

 

Merk at min forklaring ikke nødvendigvis er kjemisk korrekt.

Lenke til kommentar

Når du blander gjær og sukker så vil det danne seg litt metanol saman med etanolen. Men mengdene tresprit er svært små. I vin på 15% kan det være opp til 2‰ med tresprit.

Men sidan mengdene er svært små og etanol er den naturlige motgifta så er dette heilt uproblematisk.

 

Men dersom du har store mengder med sats som du skal destillere så vil sjølvsagt dei to promillene med metanol kunne bli ein del del sidan metanolen fordamper fyrst.

Så om du destillerer 500 liter med sats, så kan du risikere at dei fyrste 0,25 liter som blir destillert er metanol. Dette problemet løyser ein ved å slå vekk denne alkoholen, eller alternativt at ein blander det innigjen med resten etanolen.

 

Så du kan i teorien få til å bli metanolforgifta om du drikker berre det fyrste som kjem ut etter destilleringa på for lav varme, men sansynlegheita er svært lav.

Dødelig dose er ca 50 ml med rein metanol (farlig dose er ca 15 ml).

Dette betyr at om du destillerer 1000 liter med sats som innehelder 2 promille med metanol (worst case) så vil klare å døy dersom du drikker den fyrste halve desiliteren som kjem ut (utan å få i deg noke etanol).

Så faren ved heimebrent er eigentleg berre teoretisk.

 

Det vil også kunne danne seg metanol dersom det er andre ureinheiter i satsen, men også då i svært beskjedne mengder.

 

Den største faren ved heimebrenning er heilt vanlig alkoholforgiftning av å drikke for mykje sprit. Og sjølvsagt faren for eksplosjon/brann dersom alhoholdampen lek ut og blir antennt.

Lenke til kommentar

Så det vi si at hvis jeg for eksempel hadde kjøpt turbogjær 8kg sukker og blanda det i 25l vann, så hadde jeg ikke risikere å bli blid av å drikke det første som kommer ut?

 

Hvis jeg har forstått det riktig så er metanol tresprit? Som man da får ved bruk av mais, motet osv?

Jepp dette er mitt inntrykk også.

 

Når du blander gjær og sukker så vil det danne seg litt metanol saman med etanolen. Men mengdene tresprit er svært små. I vin på 15% kan det være opp til 2‰ med tresprit.

Men sidan mengdene er svært små og etanol er den naturlige motgifta så er dette heilt uproblematisk.

 

Men dersom du har store mengder med sats som du skal destillere så vil sjølvsagt dei to promillene med metanol kunne bli ein del del sidan metanolen fordamper fyrst.

Så om du destillerer 500 liter med sats, så kan du risikere at dei fyrste 0,25 liter som blir destillert er metanol. Dette problemet løyser ein ved å slå vekk denne alkoholen, eller alternativt at ein blander det innigjen med resten etanolen.

 

Så du kan i teorien få til å bli metanolforgifta om du drikker berre det fyrste som kjem ut etter destilleringa på for lav varme, men sansynlegheita er svært lav.

Dødelig dose er ca 50 ml med rein metanol (farlig dose er ca 15 ml).

Dette betyr at om du destillerer 1000 liter med sats som innehelder 2 promille med metanol (worst case) så vil klare å døy dersom du drikker den fyrste halve desiliteren som kjem ut (utan å få i deg noke etanol).

Så faren ved heimebrent er eigentleg berre teoretisk.

 

Det vil også kunne danne seg metanol dersom det er andre ureinheiter i satsen, men også då i svært beskjedne mengder.

 

Den største faren ved heimebrenning er heilt vanlig alkoholforgiftning av å drikke for mykje sprit. Og sjølvsagt faren for eksplosjon/brann dersom alhoholdampen lek ut og blir antennt.

Sukker inneholder forsåvidt ingen metylgrupper så jeg tror ikke det blir metanol av det.

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100816115946AAciTM8

 

Men jeg har ikke kjemisk bakgrunn. Men årevis med googling har vist meg at det ikke er mulig å få metanol fra vanlig sukker, gjør og vann sprit. Hadde vært fint om noen som kan forklare dette mer kjemisk kan innspill på dette.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Som dere sikkert ser er jeg født i 98, har ingen planer om å lage det. Har bare sett på Moonshiners på tv og sett på ett sånn 10l apparat på ebay for 300,-.

 

Men på Moonshiners kaster de alltid noen liter på starten og slutten av brenningen fordi dette kan gjøre deg blind... Hvordan vet de hvor me de skal kaste vekk?

 

Og si at jeg skulle lagd det med ett sånt apparat hvordan vet jeg hvor mye jeg skal kaste?

 

300kr på ebay, så går jeg utifra at det er en potstill.

Da vil man gjerne lage whiskey eller whisky, evt. rom. sats vil da være kanskje 5-7% som vil gi deg totalt 1-1.4L med 50% sprit.

Av dette må du nok hive ut første 0.5 dl. neste dl tilsettes til smak, og de siste 2dl tilsettes ved smak.

Så totalt vil det kanskje gi 0.8-1L drikkbar sprit. Som så bør lagres med/på eik.

Dette er helt tilfeldig utregning da jeg ikke vet noe om destillasjonsapparatet. Men er nok ikke veldig langt ifra.

 

Skal man derimot lage vodka av det, så må det destilleres ihvertfall 3 ganger i en pot-still.

Du må ha en god sats å starte med, ikke bare høyprosent grums som de fleste hjemmebrennere bruker til å lage vodka/heimert (men bruker et helt annet apparat). Så la oss si max 8-10%.

Destilleres første gang til 50%, kast første halve desiliter. Blandes ned til under 40%, destilleres, kaster første dråpene.

Blandes ned til under 40%, destilleres og deles opp i mange deler for å finne skillet mellom heads, body og tail, og man sparer somregel bare på body for vodka. (heads og tails blir med neste batch)

Så blir fort max. 0.5l vodka ut av det.

 

Hvordan du vet eksakt hvor mye du må kaste kan du finne ut med veldig godt kalibrert termometer (0.01*C), alt før kokepunktet til etanol bør kastes.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...