Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Colt og "treg" girkasse


SaJo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min straks ti år gamle Colt har fått et lite (?) problem med den manuelle girkassen.

Girspaken har sluttet å gå til "midten" når man tar den ut av gir. Dette gjelder spesielt sideveis - om jeg tar girspaken ut av 2.gir flytter den seg ikke sideveis inn til midten, men blir stående til venstre (mellom 1. og 2.gir). Det virker som denne "tregheten" er hovedsaklig på sideveis bevegelser - om jeg gir den en liten dytt fra 1. gir "spretter" den lett ut av giret, men går ikke til midten (sideveis).

Overraskende vanskelig å forklare, men håper det var forståelig.

 

Forøvrig er det ingen problemer å få bilen i gir, alle girene fungerer og eneste forskjellen (enn så lenge) er litt mer tankekraft når man girer, særlig mellom 2-3 og 4-5 gir når jeg må hjelpe den sidelengs ;)

 

Noen som har noen tips til hva dette kan være, og hvordan jeg eventuelt kan feilsøke? Om noen vet hvor jeg kan få tak i tegninger/skjemaer/skisser om hvordan bilen er sammenskrudd hadde jeg vært takknemlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få en kompis til å sitte i bilen å jokke på girspaken. Samtidig så ser du etter giroverføringen i motorrommet. Der du ser det rører på seg, bruk rustløser, wd40 eller et eller annet og saus det inn.

 

På mitsubishi går vel kanskje giroverføringen på undersiden av motor. Da må du legge deg ned, eller ring hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...