Gå til innhold

Trenger hjelp til å koble opp Danfoss VLT FC 202 frekvensomformer


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Er det noen her som har peiling på Danfoss VLT FC 202 frekvensomformeren? skal koble opp en slik i helga og trenger nok litt hjelp, hvor stiller man inn pumpa, hvor skal analogmåleren kobles til (Danfoss MBS 3000), er det nødvendig med ekstern start/stoppknapp og nødtopp? Tenkte å sette nødstopp på kontaktor mellom frekvensomformer og pumpe...

Endret av Slettet+5132
Tråden er splittet ut av en annens tråd.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Frekvensomforeren: http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/7DF631D7-5394-4B60-9A9C-567EAF3DE247/0/FC200_LowHarmonicDrive_OperatingInstructions_MG21B202.pdf

 

Trykkmåleren: http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/04/IC.PD.P20.A5.02.pdf

 

og

 

http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/04/IC.PI.P20.D9.53.pdf

 

trykkmåleren har nr 060G1125

 

Pumpen henter vann fra en buffertank med egen styring. Vil ha vannprykk på 4,5kg. Jeg ska skrive ned info fra pumpemotoren og legge ut senere i dag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

240v. frekvensomformeren er beregnet til 0,25-90Kw. Pumpen jeg har har ikke brems. Spenningskoblingen er i orden, men er det slik at sensoren skal kobles på klemme 54 og 55? er det kun stikk 1 og 2 som skal brukes av disse 4 tilkoblingene på trekksensoren? Er det nødvendig med ekstern start/stopknapp? er det koblingsskjema for lukket sløyfe1 jeg skal bruke?

 

http://www.danfoss.com/Norway/BusinessAreas/DrivesSolutions/teknisk-support/HowToConnect.htm

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

240v. frekvensomformeren er beregnet til 0,25-90Kw. Pumpen jeg har har ikke brems. Spenningskoblingen er i orden, men er det slik at sensoren skal kobles på klemme 53 og 54? er det kun stikk 1 og 2 som skal brukes av disse 4 tilkoblingene på trekksensoren? Er det nørvendig med ekstern start/stopknapp? er dette open sløyfe?

 

http://www.danfoss.com/Norway/BusinessAreas/DrivesSolutions/teknisk-support/HowToConnect.htm

 

Før jeg svarer på det andre. 90 kW !!!!!????? Skal du bruke kranbil når den skal innstalleres? Hva er dette til, et kommunalt vannverk til 20000 mennesker? Jeg trodde dette var til noe privat.

 

Er ikke sikker på hva du mener med det jeg har markert.

Start/stopknapp se digitale innganger nedenfor.

 

PDF-ene du gav meg omfatter mange modeller, så jeg vil gjerne vite akkurat hva du har.

Har du prøvd å satt spenning på denne? Ser bare for meg at du må bruke den utenom jordfeilbryter, for en jordfeilbryter kommer ikke til å holde. Bremsemotstand er for å brenne av effekten motoren lager når du bremser ned hastigheten. Motoren blir da til en generator. Om du stiller frekvensomformeren til å sakke sakte nok på hastigheten(retardasjon) skal det ikke være noe problem.

 

Nuvel. Utgangen på giveren øker signalet etter økende trykk. Får da å minske turtallet må den kobles slik: Om du kobler giveren med + til 50, og - til 55 Så har den fått spenning. Utgangen på giveren skal da kobles til 53 eller 54. Da vil et økende trykk gi et signal som går fra -10V til 0V. Det kan også være nødvendig med et potentiometer på den andre inngangen, med pluss og minus fra 50 og 55. Digitale innganger må gjerne også kobles. Frekvensomformeren har gjerne en enable, og inngang for rotasjonsretning.

Så er det 'bare' å programmere frekvensomformeren. Først legg inn motordata: spenning - strøm - frekvens - cosinus-fi - driftstype - rpm - minimum rpm/frekvens - formagnetisering. Minimum rpm/frekvens kan gjerne settes til et turtall hvor pumpen begynner å lever vann med trykk, bare det er høyere eller lik de 5/10% av max som vi har vært inne på før. Driftstype er jeg litt usikker på, men vanlig volt/frekvens bør gå bra. Formagnetisering skal ikke være nødvendig. Deretter legger du akserelasjon og retardasjon. Typisk 3 sekunder.

 

For å juster trykk vs turtal:

Det pleier å være en faktor som kan settes, spenning inn vs turtall

Før nevnte potmeter.

Justere minimum rpm/frekvens.

 

Dette ble mye. Og så er det sikkert masse jeg har glemt. :)

Lenke til kommentar

toreae: Hva skal han egentlig med en bremsemotstand til en pumpeapplikasjon?

 

Så lenge han av en eller annen grunn ikke trenger ekstreme rampetider og ikke har nok indre tap til å brenne av effekten internt, så stiller jeg meg uforstående og håper du kan lære meg noe nytt :)

 

Normalt burde han vel ikke trenge det, men under testing kan det være greit? Men ville ikke akkurat kjøpt inn en 90kW resistor. Om det finnes en panelovn 200W tilgjengelig så kan den brukes. Kommer det lyd fra denne så har den jo gjort nytten. Men lurer mere på hva han skal med en 90kW frekvensomformer til en brønn, hvor det står en enfasemotor fra før.

Lenke til kommentar

Finnes det overhodet noen applikasjoner uten store bevegelige masser hvor man trenger bremsemotstand?

 

Har vel svart på det allerede? Det skulle vel ikke ødelegge noe om ha koblet til en bremsemotsand? Med 90kW frekvensomformer og 3kW motor og retardasjon på 0,1s (eller mindre) så er vel massen i motoren stor nok til at det kan bli en watt eller to som kan brennes av?

Lenke til kommentar

 

Finnes det overhodet noen applikasjoner uten store bevegelige masser hvor man trenger bremsemotstand?

 

Har vel svart på det allerede? Det skulle vel ikke ødelegge noe om ha koblet til en bremsemotsand? Med 90kW frekvensomformer og 3kW motor og retardasjon på 0,1s (eller mindre) så er vel massen i motoren stor nok til at det kan bli en watt eller to som kan brennes av?

 

 

Hadde du svart på det hadde jeg ikke spurt. Du var inne på det, og jeg utvidet spørsmålet fra pumpeapplikasjoner til *-applikasjoner.

 

Effekt vil jo fremdeles brennes av uten bremsemotstand, men man benytter tapene i viklinger/kabler som "last". Det finnes kanskje kondensatorer som er designet for (mye) høyere spenning og som derfor kan tåle å bygge opp energien istedenfor å brenne den på direkten.

 

Vedlagt er en printscreen fra en slags visualization jeg laget til en PLS-program som snakket med en MW-frekvensomformer firmaet mitt har utviklet. Der kunne jeg følge med på DC-linkspenningen (rød) samtidig som lasten ble negativ (hvor du ser den peaker til maksimal tillatt kondensatorspenning (1200V) og regulatorene bestemmer tilført effekt deretter. Det er ingen bremsemotstand her). Forøvrig er det en propell til et offshoreskip, den har en viss roterende energi selv om effekten tilbakeført er forsvinnende liten

 

(tenkte det kunne være litt pedagogisk/interessant for andre i tråden når vi først diskuterer dette)

 

post-49706-0-57203700-1413662717_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om den er på 90kw vet jeg ikke, det er dette som står på forsiden av bruksanvisningen. Ja dette er ett privat anlegg, nå har jeg borret etter vann og grunnvannspumpa blir styrt av eget system. Ikke slik som trådstarter har med andre ord... Men tung er den ja, tipper 10-15kg? Nå har jeg satt strøm på den, også med jordfeilbryter inne. Ingen feil sålangt men nå har jeg ikke fått gang på pumpemotoren enda. Om jeg kobler en panelovn på motoren for brems så tar den jo bare 1 fase? dessuten blir det kanskje krøll med motordata om panelovnen tuller med frekvensomformeren? har prøvd denne skjema untatt start/stop/nødstoppbryter, dvs kun 2 ledninger til sensor, ingen sukkse sålangt... https://secureforms.danfoss.com/Global/DD/JPT/HowTo/FC202/FC202%20PID.pdf

 

Har trykt inn noe motordata, men ikke ting som cos.. Satte den på auto PID men den vil ikke starte fordi jeg ikke har koblet ekstern start/stop bryter tror jeg. Jeg har frekvensomformeren Danfoss VLT FC 202. Og trykksensoren Danfoss MBS 3000 1125.

Lenke til kommentar

uhm..

 

- Bremsemotstand er alltid kun én fase (to ledere altså). Og du trenger overhodet ikke koble den

- 90kw er sikkert bare "rangen" som denne type omformer går til. Vekten høres ut som en 10kW-deromkring-omformer

- Det er mulig du må (bør) kjøre en ID-run hvor omformeren prøver å måle motorens resistanser/reaktanser som brukes til fluksmodellen. Desto riktigere data desto bedre blir reguleringen, men ved høyere hastigheter (10-20 Hz og oppover) bør det gå fint med defaultverdier eller liknende også.

- Det skal fint gå an å starte omformeren i "manuell" med lokal start/stopp i displayet etc. Typisk kan du velge start"sted" et sted i parametrene (local eller panel / remote, analog in etc)

Lenke til kommentar

 

 

Finnes det overhodet noen applikasjoner uten store bevegelige masser hvor man trenger bremsemotstand?

 

Har vel svart på det allerede? Det skulle vel ikke ødelegge noe om ha koblet til en bremsemotsand? Med 90kW frekvensomformer og 3kW motor og retardasjon på 0,1s (eller mindre) så er vel massen i motoren stor nok til at det kan bli en watt eller to som kan brennes av?

 

 

Hadde du svart på det hadde jeg ikke spurt. Du var inne på det, og jeg utvidet spørsmålet fra pumpeapplikasjoner til *-applikasjoner.

 

Effekt vil jo fremdeles brennes av uten bremsemotstand, men man benytter tapene i viklinger/kabler som "last". Det finnes kanskje kondensatorer som er designet for (mye) høyere spenning og som derfor kan tåle å bygge opp energien istedenfor å brenne den på direkten.

 

Vedlagt er en printscreen fra en slags visualization jeg laget til en PLS-program som snakket med en MW-frekvensomformer firmaet mitt har utviklet. Der kunne jeg følge med på DC-linkspenningen (rød) samtidig som lasten ble negativ (hvor du ser den peaker til maksimal tillatt kondensatorspenning (1200V) og regulatorene bestemmer tilført effekt deretter. Det er ingen bremsemotstand her). Forøvrig er det en propell til et offshoreskip, den har en viss roterende energi selv om effekten tilbakeført er forsvinnende liten

 

(tenkte det kunne være litt pedagogisk/interessant for andre i tråden når vi først diskuterer dette)

 

attachicon.gifVSD-visualization.png

 

 

Har ikke kunnskapene til å kommenter slikt. For å utbrodere litt fra post # 8, så skal 'litt' bety stort sett selvlært. Og i post # 10 skrev jeg: skal ikke være nødvendig. Har overhode ikke inngående kjennskap til Almar84s frekvensomformer. Men har heller ikke hørt at bremsemotstand har ødelagt noe. Den kan selvfølgelig ødelegge med for lav motstand, eller for lav effekt, men jeg kan ikke se at det skal være tillfelle her?

Lenke til kommentar

Om den er på 90kw vet jeg ikke, det er dette som står på forsiden av bruksanvisningen. Ja dette er ett privat anlegg, nå har jeg borret etter vann og grunnvannspumpa blir styrt av eget system. Ikke slik som trådstarter har med andre ord... Men tung er den ja, tipper 10-15kg? Nå har jeg satt strøm på den, også med jordfeilbryter inne. Ingen feil sålangt men nå har jeg ikke fått gang på pumpemotoren enda. Om jeg kobler en panelovn på motoren for brems så tar den jo bare 1 fase? dessuten blir det kanskje krøll med motordata om panelovnen tuller med frekvensomformeren? har prøvd denne skjema untatt start/stop/nødstoppbryter, dvs kun 2 ledninger til sensor, ingen sukkse sålangt... https://secureforms.danfoss.com/Global/DD/JPT/HowTo/FC202/FC202%20PID.pdf

 

Har trykt inn noe motordata, men ikke ting som cos.. Satte den på auto PID men den vil ikke starte fordi jeg ikke har koblet ekstern start/stop bryter tror jeg. Jeg har frekvensomformeren Danfoss VLT FC 202. Og trykksensoren Danfoss MBS 3000 1125.

 

Cosinus fi er 0,87 lest av fra skiltet ditt. Som Twinflower sier så pleier det å gå å starte motoren rett fra kontrollen. Kom det lyd fra motoren / fikk du noe melding tilbake da du prøvde auto PID?

Lenke til kommentar

Se her

http://www.daneenergy.co.uk/Pages/SupportData.aspx og videre til FC202 connections.doc

 

"NOTES:- The quick setup parameters should always be commissioned on new installation. Terminals 27 & 37 must always be at 24V for the drive to run under any condition (i.e. must be closed to 12 or 13)"

 

 

Edit: forøvrig er det andre dokumenter der som kanskje er interessange!

Endret av toreae
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Cosinus fi er 0,87 lest av fra skiltet ditt. Som Twinflower sier så pleier det å gå å starte motoren rett fra kontrollen. Kom det lyd fra motoren / fikk du noe melding tilbake da du prøvde auto PID?

 

Nei ingenting, det start at man må trykke på "hand on" og start... kal koble opp med ledninger i morgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...