Gå til innhold

Trenger hjelp til å koble opp Danfoss VLT FC 202 frekvensomformer


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Dette er jo også en motor/pumpe av en viss størrelse, hva forsyner den vann til? Det vil jo lett bli et strømforbruk på over 10.000KWh i året av dette hvis pumpa går hele tiden.

 

Edit:

Er det en sentrifugalpumpe eller en fortrengningspumpe (displacementpump)?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Anlegget består av 1 stk grunnvannspumpe på 230v 1,5kW som pumper vann i buffertanken. Denne har egen styring og har fått ett vann nivå på ca 3-400 liter. (tanken er 800 men er aldri mer enn halvtom)

Derifra er vannutak ca 20cm nedenfor min. vann nivå til trykkpumpe som har frekvensomformer. Dette fungerer helt fint bortsett fra at trykkpumpa blir full av luft. Dette anlegget går til 3 husstander, ett fjøs og ett stort matlager (ca 300kvm).

 

På bilde 1 (bilde nr i venstre topp) vises buffertank og trykkpumpe. Vann nivå er aldri lavere enn grønn strek.

 

 

 

Bilde 2 viser trykkpumpe og uttak, enveisventil er kun montert på mitt rør (rød ring) da jeg er den eneste som bor over vannpumpehuset. Foreløbig er kun jeg koblet til dette prosjektet, naboene kommer etterhvert når andre enden er klar og dette fungerer. Har laget ett dummyforbruk med den gule hageslangen som ligger på gulvet slik at ikke vannet står i ro. Det er vått på gulvet under pumpa da det blir litt søl ved lufting. Ingen lekkasjer.

Det er også en lufteskru på inntak og en på uttak, men det kommer ikke luft ut på noen av disse, kun vann.

 

 

 

Bilde 3 og 4 viser data på pumpa.

 

 

 

 

 

Bilde 5 viser den godt brukte lufteskruen.

 

 

Lenke til kommentar

Interessant prosjekt.

 

Aller først ser jeg en ting. Pumpa di er ratet til 5 l/s ved 3,2 bar. Du ligger en del over i trykk med 4,5 bar. Dette medfører at pumpa går med noe reduserte virkningsgrad som medfører øket strømforbruk sammenlignet med ei pumpe som hadde vært rated nærmere 4,5 bar. Men det gjør den neppe ubrukelig fordet. Hadde du kunnet stilt ned trykket til nærmere 4 bar så ville det ikke vært såå langt unna rated trykk og bedre virkningsgrad/redusert strømforbruk.

 

Videre ville jeg anbefalt en trykktank på et par hundre liter eller mer på trykksiden. Lufttrykket i tanken når den er helt tom for vann skal være ca 50% av ønsket vanntrykk, i ditt tilfelle altså ca 2 bar eller bittelitt mer. Det ville medføre at pumpa ville gå kun sporadisk og bryke myyye mindre strøm. I tillegg vil jeg tro at årsaken til at du får luft i pumpa er at vanngjenomstrømningen er for liten slik systemet går nå til at lufta blir dradd med ut gjenom pumpa. Avhengig av vannets aktuelle egenskaper og pumpas fulle data som jeg ikke har tilgang til så vil det være helt naturlig at det dannes bittesmå luftbobler i vannet ved pumpas innløp. Er flowen gjennom pumpa for lav vil disse små luftboblene få mulighet til å samle seg i pumpa slik at den mister effektivitet. En buffertank vil medføre at pumpa kan levere mye større flow når den først starter slik at disse luftboblene ikke kan samle seg i pumpa. I tillegg kan dere fort spare kanskje 10.000-15.000 KWh i året med ei sånn løsning. Har du lest av hvor stor effekt pumpa går med sånn som systemet er satt opp nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kjører 2,8 bars trykk, ikke 4,5 som ble brukt under test. Når det gjelder trykktank så vil jeg tro at det går vesentlig mer enn 200 liter i rørene før det når husveggen. ca 100 meter med 32mm plastslange og når naboene kobler seg på kommer 100 meter med 40mm plastrør i tillegg. Så om jeg kjører mer vann ut med hageslangen så skal lufta gå igjennom?

 

Angående høyde på pumpa vs høyde på tank så lyver bildet, vann nivået er langt over midten på el. motor ved laveste pungt.

 

Angående forbruk så viser frekvensomformeren ca 3,7A når pumpa er nylufta med ca 2400 o/min, langt over 4 når den går på 2850 o/min med 1,3 bar full av luft.

 

Anbefaler du trykktank selv om jeg har lange rør?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det høres bra ut med redusert trykk ift 4,5 bar.

 

Hva den bruker i ampere er ikke så interessant kostnadsmessig, det er mye mer interessant å vite hva den bruker i KW. Det er KW(h) du betaler for. Vet ikke hva du har satt displayet til å vise, du kan velge 3 stk parameter med små skrift og 2 stk med stor skrift.

 

Jeg foreslår å sette parameter 0-20, 0-21 og 0-22 til 1613 (frekvens), 1610 (KW), 1614, (A). (Små skrift)

Så setter du parameter 0-23 til 1652 (feedback) og 0-24 til 1617 (RPM). (Stor skrift)

Da skulle du ha de fleste interessante data framme i displayet til enhver tid.

 

Volum i slanger har ingenting å si for trykktanken. Hensikten med trykktank er å redusere driftstid for pumpa og dermed redusert strømforbruk i et anlegg som er så lite som dette at vannforbrukket vil bli svært variabelt og null i lange perioder. I tillegg er ikke ei sentrifugalpumpe overhodet egnet til å levere konstant trykk ved null gjenomstrømning, som det lett vil bli i kanskje flere timer om gangen når dyra i fjøsen ikke er tørste osv. Er det ikke noe bypass i systemet så vil faktisk vannet til slutt kunne begynne å koke i pumpa som følge av at all effekten pumpa bruker går bort i friksjon og varme i vannet i pumpa og ingenting går til å utføre pumpearbeid.

 

Du kan prøve å åpne for et stort vannforbruk, minst 2 liter/s, når pumpa er full av luft og se om den da får ut lufta på egenhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Trykktank vil vel være fordel uansett siden vann i rørene ikke komprimeres.

 

Vann komprimerest ikke uansett hvor det er, mulig i "black holes" men det er langt utenfor min viten... :p Skjønner hva du mener men må få kvervulere litt :)

 

Det høres bra ut med redusert trykk ift 4,5 bar.

 

Hva den bruker i ampere er ikke så interessant kostnadsmessig, det er mye mer interessant å vite hva den bruker i KW. Det er KW(h) du betaler for. Vet ikke hva du har satt displayet til å vise, du kan velge 3 stk parameter med små skrift og 2 stk med stor skrift.

 

Jeg foreslår å sette parameter 0-20, 0-21 og 0-22 til 1613 (frekvens), 1610 (KW), 1614, (A). (Små skrift)

Så setter du parameter 0-23 til 1652 (feedback) og 0-24 til 1617 (RPM). (Stor skrift)

Da skulle du ha de fleste interessante data framme i displayet til enhver tid.

 

Volum i slanger har ingenting å si for trykktanken. Hensikten med trykktank er å redusere driftstid for pumpa og dermed redusert strømforbruk i et anlegg som er så lite som dette at vannforbrukket vil bli svært variabelt og null i lange perioder. I tillegg er ikke ei sentrifugalpumpe overhodet egnet til å levere konstant trykk ved null gjenomstrømning, som det lett vil bli i kanskje flere timer om gangen når dyra i fjøsen ikke er tørste osv. Er det ikke noe bypass i systemet så vil faktisk vannet til slutt kunne begynne å koke i pumpa som følge av at all effekten pumpa bruker går bort i friksjon og varme i vannet i pumpa og ingenting går til å utføre pumpearbeid.

 

Du kan prøve å åpne for et stort vannforbruk, minst 2 liter/s, når pumpa er full av luft og se om den da får ut lufta på egenhånd.

 

Jeg er nesten der, har bar i både stort og smått men skal endre den lille til kW i morgen.

Angående varme så sto pumpa slik du nevner på motorens topphastighet (3460 o/min) en hel natt uten sirkulasjon, vannet som kom ut av lufteskruen var da nesten lunkent så her er det nok god margin.

2 liter i sek blir hardt for en hageslange men kan kaste på ett par metet med 32 mm og se hva som skjer,

 

Hvilken slangedimensjon har du tilkoblet pumpa, 50mm?

 

Nei det er mer, kan det være 63 eller 70? kan måle det i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...