Gå til innhold

Imponert over gammelt anlegg i forhold til nytt


Anbefalte innlegg

I 1992 brukte jeg konfirmasjonspengene på nytt stereoanlegg: Onkyo A-801 forsterker, Onkyo DX-710 CD-spiller og QLN Qubic 121. Anlegget ble pakket bort når jeg reiste i førstegangstjeneste noen år senere og har stått urørt siden. Jeg mener at jeg betalte 6500 i 1992, noe som burde tilsvare rundt 10-12 tusen i dagens marked.

 

I forrige uke pakket jeg anlegget opp og koblet i sammen for å teste om det det var klar for søppeldunken eller fortsatt kunne brukes. Forhåpningene var ikke store, men jeg ble meget gledelig overrasket over den gode lyden. Anlegget spilte klart, engasjerende og med god lyd. Imponerende god lyd.

 

Jeg har nylig anskaffet meg et kone-vennlig stueanlegg, med moderne produkter som HEOS AMP, Dali FAZON sat og Cambridge X200 Subwoofer. Stuenalegget spiller også bra, subben gir god dybde i bånn, men mellomtonen er ikke optimal. Jeg syntes heller ikke at de spiller like engasjerende og med like godt stereobilde som det gamle anlegget. FAZON er jo selvsagt en kompromiss-høyttaler med tanke på størrelsen, men de er likevel moderne og relativt dyre i forhold til størrelsen ( 5000 per par og 3500 for subben).

 

Det er selvsagt gledelig at det gamle anlegget holder stand, og egentlig nokså imponerende med tanke på at komponentene er over 20 år. Likevel gir det meg en viss følelse av vemod at det nye anlegget med digital forsterker ikke spiller vesentlig bedre enn det gamle.

 

Det er muligens FAZON høyttalerne som gjør for store kompromisser i forhold til størrelsen, men er det likevel slik at nytt ikke alltid er bedre?

Er det andre som har liknende opplevelser eller synspunkter med tanke på lydkvalitet på gammelt og nytt utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke skjedd noen utvikling på lydutstyr i denne klassen de siste årene, annet enn at vi har blitt så late at vi stort sett hører på MP3 og annen komprimert skit-lyd av ren latskap. Lydkvaliteten på dagens utstyr med rimelig god WAF er stort sette elendig.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at MP3 under 320 er gir dårlig lyd, så jeg bruker i alle fall "extreme"-innstillingen på Spotify og venter på støtte for Wimp HiFI på HEOS'en, som gir OK lyd ( i alle fall for anlegg i denne klassen).

 

Du nok rett i at det har skjedd lite med utviklingen på lydutsyr de siste årene, og det var jo også det som var mitt poeng. Jeg håpte at forskjellen skulle være større.

 

Nå har jeg hatt med kona i demorommet på hfiiklubben og hun ble overasket over hvor bra musikk kan låte, men desverre gir utformingen på stua vår det umulig å sette inn et skikkelig anlegg.

Lenke til kommentar

Det har skjedd masse på hifi-fronten siden tidlig 90-tall. Det er ikke dermed sagt at anlegg fra den tiden spiller dårlig i forhold til dagens komponenter. Mine Dali 104 som jeg solgte for et par år siden låt fremdeles bra (kjøpt ca 1990).

Men f.eks får du nå små høyttalere som du måtte ha mange ganger størrelsen tidligere for å klare tilsvarende med, som Kef LS50. Høyttalere som kostet 200 000 for 15-20 år siden finner du nå lett med samme kvaliteter til gjerne under 50.

Nytt er ikke nødvendigvis bedre, men det kanskje lettere å finne kurante komponenter nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...