Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd angående ekstrautstyr Golf 2015


oes90

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver å ser på kjøp av ny bil og har bestemt meg for en 2015 Golf Stasjonsvogn. Det jeg lurer veldig på er hva ekstrautstyr dere ser for dere er lurt? Hoveddilemmaet mitt er om jeg skal gå for panorama soltak eller ikke. Er noe redd for lekkasjer, tekniske problemer osv

 

Det utstyret jeg har satt på akkurat nå er:

Sportsunderstell

DSG Automat

Park. varmer med fjernkontroll

Keyless access

Tonede vinduer bak

Panorama soltak (??)

Ryggekamera

Discover media navigasjon

Ergoactive sportsseter

17" sommerfelger (16" vinter)

Innovasjonspakke Highline

Adaptive bi-xenon

 

Ellers relevant er det snakk om en 140 TSI DSG

 

Håper på tips !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mye av det samme utstyret jeg har på min 2014 VW Golf st.vogn, men med noen små forskjeller.

 

  • Panorama soltak valgte ikke jeg av 2 årsaker, det ene er fare for lekkasje som du selv nevner, det andre er at jeg ikke liker å ha et sterkt lys over meg som "brenner"i toppen av hodet på varme sommerdager. Men her er det selvfølgelig mange forskjellige meninger ;)
  • Rygge kamera har jeg heller ikke valgt, etter mine tidligere erfaringer med det på Nissan Qashqai, er det noe en stasjonsvogn gjør så er det å "dra opp" søle og vann på bakparten av bilen. Så det er veldig vanskelig å se noe som helst når det våte, salt-lake, snø eller annet klin på veibanen.

 

Jeg er klar over at soltaket kan dekkes til, men likevel så er ikke det en ting jeg vil ha.

 

 

Ellers så støtter jeg dine andre valg, og spesiellt det med andre seter. For de originale setene i Highline er ikke optimale for min kropp. For kort sittepute, for dårlig polstring i sidestøttene for sitteputene. Kjenner stålforsterkningene her, om beina blir liggende for lenge nede på dem.

 

Fornuftig valg med tanke på hjul, men etter en sesong på 17" fine sommerhjul, så ser det veldig traust ut med 16" på vinterhjul.......

 

Bensin varmer og adaptive Bi-Xenon lys er meget flotte valg, bensinvarmeren gjør også at motoren oppnår raskt optimal temperatur og faktisk varmer veldig kvikt i luftanlegget (selv om den ikke er slått på).

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Det er gode poenger du kommer med fotonisse

 

Et annet punkt jeg tenker på er at der jeg bor vil temperaturen fra årstid til årstid svinge veldig. Det kan fort krype ned mot 30 kuldegrader i lengre perioder om vinteren mens det om sommeren koker. Dette vil vel på et eller annet vis påvirke elektorinikk, mekanikk etc?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kun hatt denne bilen i en vinter og en sommer så langt, og har intet å klage på så langt.

At ting som enten er elektronisk eller mekanisk (og er i bevegelse) blir jo før eller siden "slitt" og kan trenge utbedringer, men som sagt, alt har fungert helt upåklagelig for min del så langt.

 

Seter har jeg nevnt hva jeg synes om, skal jeg nevne en ting til så er det understellet, det kan til tider være litt vel stivt og lavt etter mine behov og smak.

Etter det jeg vet i dag, så hadde jeg valgt å legge vinterdekk på de originale 16" Alufelgene som følger med på Highline utgaven, og heller kjøpt meg 17" sommerhjul selv, for å slippe sportsunderstellet. Her jeg bor er det kun på E6 at det kan gjøre nytte for seg, ellers så er veiene rett og slett for dårlige til at det er behagelig med et lavere og stivere understell.

 

Adaptiv Cruisekontroll er også en ting jeg kunne tenkt meg, men den tilhørte en pakke som gjorde det mer kostbart enn det smakte for min del. Det var det på Demo-bilen jeg kjørte, og det var en praktisk ting, for det er mye "uryddig" kjøring på E6, og da holder den Adaptive- Cruisekontrollen avstand til forankjørende bil automatisk. Klarer dette fint selv også altså, mulig jeg ble blendet av teknikkens oppfinnelser, fremfor hvor praktisk det er i bruk. For noe må en jo gjøre selv også når en kjører.......

 

Bensinvarmeren er som nevnt meget flott, men den hever jo drivstofforbruket, og tar jo av strømmen til batteriet, så det er jo anbefalt å ha en viss kjørestrekning etter at den har vært i bruk (som parkeringsvarmer tenker jeg på nå), slik at du får ladet batteriet igjen. Er jo ikke noe problem den første tiden, men startbatterier har jo den egenskapen (svakheten) at de ikke blir bedre etter noen år, og vi har jo bare flere og flere ting innstallert i bilen som også bruker strøm......

 

EDIT: Jeg har også en praktisk ting til på min bil, nemlig innfelt/svingbart hengerfeste.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Jeg ville, for min egen del, droppet glasstak, fordi det bygger ned såpass mye at jeg får for liten takhøyde med dette. Vet ikke hvor følsomt glasstaket er for steinsprut, men ser for meg at det fort kan komme en ekstra kostnad (egenandel) på dette av og til.

 

Ryggekamera vil nok være et fornuftig valg, det ligger bak VW-merket når det ikke er i bruk, og er ikke så utsatt for skitt som på andre biler. Skulle jeg velge mellom parkeringssensor bak og ryggekamera på Golf, ville det blitt kamera.

 

Jeg ville også vurdert å droppe sportsunderstell. Dette kommer an på hva slags veier du kjører på. For aktiv kjøring på nylagt og smooth asfalt er det helt topp, men på vanlig kjøring på varierende norske veier kan det blir for stivt og "skranglete", i tillegg til at du minster 15 mm bakkeklaring. Dette blir absolutt en smaksak, så dersom du vil ha en stiv bil, er det ditt valg. Gjetter på at sportsunderstell på VW er litt mykere enn for eks på Audi. Har en A3 selv, med standardunderstell, og synes det er passe stivt. Prøv begge selv før du bestemmer deg. Selv hadde jeg nok heller gått for adaptiv understell.

 

Fastmontert navi har jeg aldri sett gleden av. Vanligvis vet du hvor du skal i egen bil, det er når du er på reiser i andre land og kontinenter, og kjører leiebil, du trenger navi. Jeg bruker mobil eller nettbrett, med en god billader og -holder, både i egen bil når jeg en sjelden gang har behov for det, og har det med når jeg er på tur.

 

Ellers er adaptiv cruise control et must, spesielt for det lave tillegget. Skinnseter og tilhengerfeste bidrar til mer omsettelig bruktbil, men drar opp nybilprisen en del.

Lenke til kommentar

 

  • Rygge kamera har jeg heller ikke valgt, etter mine tidligere erfaringer med det på Nissan Qashqai, er det noe en stasjonsvogn gjør så er det å "dra opp" søle og vann på bakparten av bilen. Så det er veldig vanskelig å se noe som helst når det våte, salt-lake, snø eller annet klin på veibanen.

 

På golfen min er ryggekameraet innfelt i emblemet bak og spretter frem når du setter bilen i revers. Søle og skitt er ikke et problem hos meg.
Lenke til kommentar

Adaptiv cruise er 2500 ekstra, også på highline (slik jeg leser prislisten), og er verdt hvert øre :-)

 

Med sportsunderstell blir bilen lavere og stivere. Den vil krenge mindre i svingene, og du vil merke ujevnheter i veien mye bedre, spesielt dersom du går for lavere dekk enn 55-profil.

 

Edit; Du har rett, adaptiv cruise ligger i innovasjonspakken.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Adaptiv cruise ligger så vidt jeg forstår innbakt i innovasjonspakke Highline

 

Hvordan vil man merke sportsunderstell kontra "vanlig"? Er det store forskjeller på standard norsk vei?

 

Det er merkbart stivere, og ikke minst lavere. Og det blir enda mer merkbart hvor "hardt" dette blir med tanke på at du får 45 profil på 17" hjul.

Lenke til kommentar
På golfen min er ryggekameraet innfelt i emblemet bak og spretter frem når du setter bilen i revers. Søle og skitt er ikke et problem hos meg.

 

 

Det var jeg ikke klar over, og da skal jeg gjerne anbefale ryggekamera. For det var også en meget praktisk ting på Qashqaien jeg likte godt, når det var rent spes. da med tanke på sølete/støvete veier......

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å prøve begge typer understell.

 

Sidetrack: Min forrige bil var en MB B-klasse med sportsunderstell og 45-profil 17" sommerhjul. På MB kan man velge 3 typer understell, normal, sport og "sport med komfortprofil", der sistnevnte ligger mellom de to første. Min hadde "sport med komfortprofil", og med 16" 55-profil på vinterhjulene var den grei, men på sommerhjul var det for stivt for vanlig bruk. Jeg har full forståelse for de som synes lavt og stivt er digg, men som familiebil blir det litt feil, etter min oppfatning.Litt som å sette 19" 35-profil på en Yaris med 0.9-liter.

Lenke til kommentar

Adaptiv cruise ligger så vidt jeg forstår innbakt i innovasjonspakke Highline

 

Hvordan vil man merke sportunderstell kontra "vanlig"? Er det store forskjeller på standard norsk vei?

Om det er i nærheten av samme stivhet som det er på sportmodus i min Golf vil jeg ikke anbefale dette så sant du ikke ønsker å bruke bilen regelmessig til aktiv kjøring. Selv kjører jeg i hovedsak på komfort- eller normalmodus på min bil etter vei.

Så sant ikke man får sportunderstell med komfortmodus da. Men det kan være greit å prøve de begge siden vi kan ha forskjellige meninger på dette.

 

 

Det var jeg ikke klar over, og da skal jeg gjerne anbefale ryggekamera. For det var også en meget praktisk ting på Qashqaien jeg likte godt, når det var rent spes. da med tanke på sølete/støvete veier......

Jeg mistet nettet og fikk ikke redigert inn at dette gjelder forgjengeren. Men jeg har litt vondt for å tro at VW går vekk i fra en slik løsning på ryggekameraet rett og slett fordi det skjuler kameraet for møkk og skitt.

Men da jeg hadde Transporter tidligere som arbeidsbil la jeg på meg en vane å tørke av ryggekameraet hver gang jeg gikk forbi bak der, og det hjalp på.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Har en '15 golf stasjonsvogn på gårdsplassen i disse dager og den har et par ting jeg bare MÅ ha:

adaptiv cruise

fjernlysassistent

ergoactive seter

parkvarmer med fjernkontroll

 

Har ikke savna glasstaket som jeg har hatt på flere andre biler. Nice to have, men nå som jeg ikke har det så savner jeg det heller ikke..

 

Synes lista du har satt opp er fin..

 

PS. Sportsunderstell bør du prøve først - noen kan mene det er litt vel hardt, men ikke så hardt som s-line til Audi.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd "ErgoActive ergonomisportsseter i delskinn med 14-veis innstillbart førersete inkl tiltfunksjon, forlengbar sittepute og 4-veis el korsryggstøtte med massasjefunksjon"? Er det så bra som det høres ut til?

Forlengbar sittepute med tilt er gull. Jeg på 1.90 får endelig ordentlig lårstøtte.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...