Gå til innhold

Hvilken protokol:Streaming


Taffenh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Plex i lang tid. 100% fornøyd. Plex finnes til mange plattformer og er helt gratis(mobil appene koster litt, såfremt man ikke har plex pass). Har mye fin funksjonalitet :D

Du kan også transkode filmer/tv etter hvor mye uthastighet du har. Eller du kan droppe det helt, hvis du har en alright linje. Noe jeg har gjort på min 20 Mbit ut, men enkelte filmer har litt høyere bitrate enn det, men da transkoder jeg filmene med litt lavere bitrate.

Lenke til kommentar

Brukte protokollen RTMP før, og det tok flere sekunder (5+) før klientene fikk noe bilde. Ble bedre da jeg byttet til RTSP.

 

 

Jeg har brukt Plex i lang tid. 100% fornøyd. Plex finnes til mange plattformer og er helt gratis(mobil appene koster litt, såfremt man ikke har plex pass). Har mye fin funksjonalitet :D

Du kan også transkode filmer/tv etter hvor mye uthastighet du har. Eller du kan droppe det helt, hvis du har en alright linje. Noe jeg har gjort på min 20 Mbit ut, men enkelte filmer har litt høyere bitrate enn det, men da transkoder jeg filmene med litt lavere bitrate.

 

Serveren hjemme har linux mint 17. Brukte ssh som er innebygd i linux, men ssh går for sent.

Bruker forøvrig XBMC som klient. Når jeg hadde windows på serveren brukte jeg FTP, noe som funket fjell.

 

Hørt om RTSP før, hvor laster jeg ned?

Lenke til kommentar

Hørt om RTSP før, hvor laster jeg ned?

Det er noe som allerede bør støttes av streaming server-programmet. Jeg tror nå at du egentlig mente noe annet enn det jeg fikk inntrykk av. Jeg bruker protokollen RTSP til selve stream'en; den kan brukes til én enkelt stream, og det finnes flere protokoller til forskjellige formål. Vil du f.eks. at klienter skal kunne se en liste over innholdet og velge selv, finnes UPnP til dette, og det er noe som mest sannsynlig støttes og er valgt som standard i media server-programmer.

 

Det finnes forskjellige løsninger avhengig av nøyaktig hva du trenger.

 

Er det live streaming du skal drive med, eller er det klientene som skal bestemme hva de vil se på?

 

Til live streaming har jeg f.eks. ut av programmene på lista prøvd:

  • Icecast eller Wirecast høres kjent ut. Brukte det til streaming av musikk, tror jeg.
  • Wowza Media Server - den beste og mest stabile jeg har brukt til streaming av video, men denne er litt overkill dersom du ikke trenger mange streams og forskjellige klienter som vil ha forskjellig format på stream'en. Ikke gratis, og transcoding-addon må kjøpes i tillegg.
  • Flash Media Server. Husker ikke helt hva jeg skulle bruke det til, men jeg kunne ikke fordra det Flash-basert UI'et.

Dersom klientene skal ha mer kontroll, regner jeg med at du bare skal stream'e lokalt eller ha ytterst få klienter? Grunnen er at du fort vil overbelaste CPU'en avhengig av kvalitet og antall samtidige streams pga. transcoding. Skal du gjøre dette trenger du egentlig bare en alt-i-ett-løsning som f.eks. Plex. Ut av samme liste har jeg prøvd følgende:

  • PS3 Media Server (bli ikke lurt av navnet).
  • Plex.
  • TVersity Media Server.

Plex synes jeg er fint, og gir en grei oversikt over innholdet i web-UI'et, men jeg synes at det finnes litt for få avanserte valgmuligheter i UI'et. F.eks. får ikke jeg tilpasset kvaliteten på stream'en uten at kvaliteten enten blir for dårlig eller original (for høy oppløsning og bitrate), kanskje fordi den alltid mente at en lokal stream var en «remote» stream eller noe slikt. Et annet stort problem med Plex at du ikke kan kjøre den som en Windows Service rett ut av boksen. Du altså logge inn med en bruker først. Ikke bra på en server.

 

Faktisk har også Windows innebygget media server via Windows Media Player, men jeg har aldri hatt gode erfaringer med WMP.

 

Har jeg sagt noe feil her setter jeg pris på tilbakemelding. :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

 

Hørt om RTSP før, hvor laster jeg ned?

 

Plex synes jeg er fint, og gir en grei oversikt over innholdet i web-UI'et, men jeg synes at det finnes litt for få avanserte valgmuligheter i UI'et. F.eks. får ikke jeg tilpasset kvaliteten på stream'en uten at kvaliteten enten blir for dårlig eller original (for høy oppløsning og bitrate), kanskje fordi den alltid mente at en lokal stream var en «remote» stream eller noe slikt. Et annet stort problem med Plex at du ikke kan kjøre den som en Windows Service rett ut av boksen. Du altså logge inn med en bruker først. Ikke bra på en server.

 

 

Jeg har ikke vært borti dette problemet, jeg har 2 lokale klienter(Plex Home Theater), en hoved pc og en HTPC. Begge streamer uten noe transkoding, eller "Direct Play" som Plex kaller det. Kjører også "Direct Play" på enkelte klienter ute nettet også(en på jobben og deler også serveren med venner), men kan transkode hvis ønskelig.

Transkodingen har blitt raskere og bedre i de siste versjonene av Plex media server.

Nei ikke rett ut av boksen, men det er ikke vanskelig å få til. En kjekk bruker på plex forumet har en fix på dette og jeg kjører plex som en service på min Windows server 2012 R2 ;)

Lenke til kommentar

 

Hørt om RTSP før, hvor laster jeg ned?

Det er noe som allerede bør støttes av streaming server-programmet. Jeg tror nå at du egentlig mente noe annet enn det jeg fikk inntrykk av. Jeg bruker protokollen RTSP til selve stream'en; den kan brukes til én enkelt stream, og det finnes flere protokoller til forskjellige formål. Vil du f.eks. at klienter skal kunne se en liste over innholdet og velge selv, finnes UPnP til dette, og det er noe som mest sannsynlig støttes og er valgt som standard i media server-programmer.

 

Det finnes forskjellige løsninger avhengig av nøyaktig hva du trenger.

 

Er det live streaming du skal drive med, eller er det klientene som skal bestemme hva de vil se på?

 

Til live streaming har jeg f.eks. ut av programmene på lista prøvd:

  • Icecast eller Wirecast høres kjent ut. Brukte det til streaming av musikk, tror jeg.
  • Wowza Media Server - den beste og mest stabile jeg har brukt til streaming av video, men denne er litt overkill dersom du ikke trenger mange streams og forskjellige klienter som vil ha forskjellig format på stream'en. Ikke gratis, og transcoding-addon må kjøpes i tillegg.
  • Flash Media Server. Husker ikke helt hva jeg skulle bruke det til, men jeg kunne ikke fordra det Flash-basert UI'et.

Dersom klientene skal ha mer kontroll, regner jeg med at du bare skal stream'e lokalt eller ha ytterst få klienter? Grunnen er at du fort vil overbelaste CPU'en avhengig av kvalitet og antall samtidige streams pga. transcoding. Skal du gjøre dette trenger du egentlig bare en alt-i-ett-løsning som f.eks. Plex. Ut av samme liste har jeg prøvd følgende:

  • PS3 Media Server (bli ikke lurt av navnet).
  • Plex.
  • TVersity Media Server.

Plex synes jeg er fint, og gir en grei oversikt over innholdet i web-UI'et, men jeg synes at det finnes litt for få avanserte valgmuligheter i UI'et. F.eks. får ikke jeg tilpasset kvaliteten på stream'en uten at kvaliteten enten blir for dårlig eller original (for høy oppløsning og bitrate), kanskje fordi den alltid mente at en lokal stream var en «remote» stream eller noe slikt. Et annet stort problem med Plex at du ikke kan kjøre den som en Windows Service rett ut av boksen. Du altså logge inn med en bruker først. Ikke bra på en server.

 

Faktisk har også Windows innebygget media server via Windows Media Player, men jeg har aldri hatt gode erfaringer med WMP.

 

Har jeg sagt noe feil her setter jeg pris på tilbakemelding. :)

 

 

 

 

 

Hørt om RTSP før, hvor laster jeg ned?

 

Plex synes jeg er fint, og gir en grei oversikt over innholdet i web-UI'et, men jeg synes at det finnes litt for få avanserte valgmuligheter i UI'et. F.eks. får ikke jeg tilpasset kvaliteten på stream'en uten at kvaliteten enten blir for dårlig eller original (for høy oppløsning og bitrate), kanskje fordi den alltid mente at en lokal stream var en «remote» stream eller noe slikt. Et annet stort problem med Plex at du ikke kan kjøre den som en Windows Service rett ut av boksen. Du altså logge inn med en bruker først. Ikke bra på en server.

 

 

Jeg har ikke vært borti dette problemet, jeg har 2 lokale klienter(Plex Home Theater), en hoved pc og en HTPC. Begge streamer uten noe transkoding, eller "Direct Play" som Plex kaller det. Kjører også "Direct Play" på enkelte klienter ute nettet også(en på jobben og deler også serveren med venner), men kan transkode hvis ønskelig.

Transkodingen har blitt raskere og bedre i de siste versjonene av Plex media server.

Nei ikke rett ut av boksen, men det er ikke vanskelig å få til. En kjekk bruker på plex forumet har en fix på dette og jeg kjører plex som en service på min Windows server 2012 R2 ;)

 

 

 

Formålet til serveren som står i kjelleren på barndomsrommet mitt er å gi mine nærmeste venner en streaming tjeneste (max 10 pers regner jeg med). Har satt opp Plex media server på denne linux-pc'en, men må ringen ISP og be de reboot'e ruteren da Altibox ikke gjør dette automatisk etter port-forwarding (ufattelig irriterende).

 

Installerte Plex Home Theater på hybel-pc'n i går, så får vi se hvor godt jeg liker det når porten åpner. Har god tro:)

 

Hvis ikke formaterer jeg serveren tilbake til windows og laster ned filezilla-server og kobler til via FTP fra hybel-pc'n og XBMC

 

Har dere noen erfaringer med XBMC? jeg digger det

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært borti dette problemet, jeg har 2 lokale klienter(Plex Home Theater), en hoved pc og en HTPC. Begge streamer uten noe transkoding, eller "Direct Play" som Plex kaller det. Kjører også "Direct Play" på enkelte klienter ute nettet også(en på jobben og deler også serveren med venner), men kan transkode hvis ønskelig.

Transkodingen har blitt raskere og bedre i de siste versjonene av Plex media server.

Nei ikke rett ut av boksen, men det er ikke vanskelig å få til. En kjekk bruker på plex forumet har en fix på dette og jeg kjører plex som en service på min Windows server 2012 R2 ;)

Jeg stream'er mest live, men ville bruke Plex til film og serier, både hjemme (erstatte blu-ray-spiller med USB-minnepenn) og til min kjære når vi ikke er i samme hus. Jeg fikk bare 3-4 valg til kvalitet i Plex (remote stream), og av en eller annen grunn gjalt det også for lokale streams.. Syntes det var rart, og det er det kan skje også. Jeg må ha på transcoding for å spare på båndbredden både lokalt og over internett, og fordi blu-ray-spilleren i stua ikke engang takler alt av filmer fra USB-minnepennen (hakking i bilde og lyd).

 

 

Formålet til serveren som står i kjelleren på barndomsrommet mitt er å gi mine nærmeste venner en streaming tjeneste (max 10 pers regner jeg med). ...

...

 

Har dere noen erfaringer med XBMC? jeg digger det

Ikke for å leke politi her, men jeg lurer nå på om det du skal drive med egentlig er helt lovlig.. Etter å ha sagt dette er det kanskje litt for enkelt å si at streaming i seg selv er ikke ulovling, og at du ikke har sagt noe om selve innholdet. Stream'e filmer og serier du ikke i nærheten har rettigheter til å stream'e, til dine opptil 10 venner? Hmm.

 

XBMC er greit ja. Det er bygt for å være primært mediasenter, men funker også som streaming-server. Plex er faktisk basert på XBMC, og den har blitt gjort mer om til en fullblods streaming-server.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

OpenVPN kan jo også vurderes, da vil klienter kunne opptre som de er på samme LAN som serveren.

Da kan man jo bruke vanlig DLNA (uPnP) deling eller til og med katalog-deling via NFS.

 

Noe slikt jeg ville valgt hvis det bare var en tjeneste bare for meg selv. Hvis jeg skulle delt med andre så ville jeg brukt http(s).

 

Med Linux på serversiden har man mange muligheter ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...