Gå til innhold

Mekatronikkingeniør eller Byggingeniør ?


owhb

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har funnet meg 2 veier jeg kunne tenkt meg å gå, er bare usikker på hvilken jeg skal velge. Begge to er like interessante for meg, og begge to er noe jeg kunne tenkt meg.

 

Er 17 år, går 2 klasse på Industriteknologi (TIP).

 

Dette er valgene jeg står mellom:

 

Gå ut i lærling som Industrimekaniker høsten 2015, fullføre og ta fagbrev som Industrimekaniker, for å så gå Y-veien på UiA, og ta bachelor i Mekatronikk.

 

Gå ut i lærling som Stillasbygger høsten 2015, fullføre og ta fagbrev som Stillasbygger, for så å gå Y-veien på Uia, og ta bachelor i Byggdesign (som er vanlig Byggingeniør).

 

Usikker på hvilken av disse jeg skal velge, da begge to er mulige og greit gjennomførbare føler jeg.

Skulle gjerne hatt noen innspill her :)

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da to veldig forskjellige fag? Er du glad i elektronikk, programmering osv? Gå for mekatronikk, om du ikke er det gå for bygg? Vanskelig å si men om du setter deg inn i de to fagene tror jeg du vill se at det er store forskjeller som igjen kan gjøre det lettere å "føle" på hva som passer deg.

 

Min sjef har Msc i mekatronikk og det er veldig nærliggende min utdanning og hva jeg trives med, så jeg hadde garantert gått for det:)

Lenke til kommentar

 

 

Hadde valgt mekatronikk. Virker spennende.

 

Er byggingeniør fra UiA selv, men jobber i oljebransjen som konstruktør.

Har du master i bygg? Og generelt, er det vanskelig å få seg jobb i olja som sivilingeniør innenfor bygg?

Bsc.

 

Jobbmarkedet varier over tid både i bygg og olje. Vanskelig å si hvordan det er om 3/5 år.

 

Når jeg var ferdig i fjor, var det lite/ingen jobber innen bygg men stor etterspørsel etter designere i olje.

Lenke til kommentar

 

 

Hadde valgt mekatronikk. Virker spennende.

 

Er byggingeniør fra UiA selv, men jobber i oljebransjen som konstruktør.

Har du master i bygg? Og generelt, er det vanskelig å få seg jobb i olja som sivilingeniør innenfor bygg?

Bsc.

 

Jobbmarkedet varier over tid både i bygg og olje. Vanskelig å si hvordan det er om 3/5 år.

 

Når jeg var ferdig i fjor, var det lite/ingen jobber innen bygg men stor etterspørsel etter designere i olje.

 

Skummelt at det var så få jobb innen bygg. Er forhåpentligvis ferdig som sivilingeniør innen bygg om 5 år, og olje frister hvis etterspørsmålet etter bygg er så lavt.

Hva gjør du som designer?

Lenke til kommentar

Som sagt så går det i bølger, i tillegg så varierer det geografisk.

 

Jeg jobber i en mindre bedrift som designer og produserer skreddersydd utstyr til oljeinstallasjoner. Som designer/konstruktør følger jeg prosessen fra tilbud til leveranse. Dvs at jeg designer et konsept som kunden (typisk statoil) ønsker, tegner alt det tekniske underlaget som produsenten trenger og følger opp produksjonen. Typisk utstyr jeg tegner og modellerer er gantry kraner, rørhåndteringssystemer, cherry pickere og annet platformutstyr. Veldig spennende og variert arbeid, kan absolutt anbefales! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...