Gå til innhold

[Løst] Hjelp til hjemmestudio-pc - stillegående - 5000-6000


Anbefalte innlegg

Hei - jeg prøver finne deler til en pc som skal brukes til hjemmestudio. Det viktigste er at den er relativt stillegående og samtidig har god ytelse.

 

Jeg har satt i sammen en liste på Komplett: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1456324&su=21B61808-97FB-427C-898C-324098F9ACD6

 

Jeg har følgende konkrete spørsmål:

  • Bør jeg velge en annen PSU? Mindre watt? Hvor stor er egentlig forskjellen på støy fra "Bronze" til "Gold"?
    Anbefalt dybde på PSU i kabinettet er 15 cm.
  • Hvor god er kjølingen som følger med prosessoren? Bør jeg kjøpe egen kjøler? Bør jeg da velge vannkjøling? I så fall hvilken?

Delene har jeg funnet ved å sjekke litt på nettet og velge det som ser greit ut i min prisklasse, men jeg også åpen for å endre til AMD, andre hovedkort dersom noen har gode anbefalinger.

 

Jeg har ingen krav til skjermkort og tenkte å bruke det interne på hovedkortet - og jeg har et eksternt lydkort som jeg vil bruke.

 

Setter pris på tilbakemeldinger.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassifisering en Bronse eller Gull vil bare si hvor mye av effekten som blir brukt, Med andre ord hvor effektiv den egentlig er :)

Gjerne gå for en som er klassifisert til gull, men disse koster gjerne mer.

 

Ikke bruk medfølgende kjøler om du vil ha en maskin som er stillegående, da slenger du på en Coolermaster 212, billig og stille.

 

Ellers er det ikke så mye å utsette på dette.

Har selv samme PSU, men 450w varianten, som også er mer en godt nok selv om du senere vil utvide med et gamer skjermkort.

Lenke til kommentar

Vel kjøper du strømforsyning uten vifte er det kun dårlig kodensator man hører hvis man er så uheldig.

 

Sea Sonic X-400 - Strømforsyning ( intern ) - ATX12V / EPS12V - 80 PLUS Gold - 400 watt - aktiv PFC PSU-400FL - X-400FL

 

Silence defines the X-400 & the X-460 power supplies. Taking advantage of the benefits derived from the 80PLUS GOLD

 

En del strømforsyninger med vifte er stillegående men neppe helt lydløs hvis man ikke har vifter eller harddisker i maskinen.

 

Du bør nok kjøpe bedre en intel kjøler, minimum coolermaster 212 evo.

Tror det er lurere med ITX hovedkort her, siden kabinettet er vel beregnet på det.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger :O)

 

Tar med en CoolMaster 212.

 

Tror det er lurere med ITX hovedkort her, siden kabinettet er vel beregnet på det.

Her har jeg bommet grovt ja. Jeg hadde jo selvsagt tenkt å velge ITX, men har rett og slett lest feil. Jeg byttet til ASUS Z97I-PLUS men dette er endel dyrere (1299) så jeg går nå utover budsjettet. De hovedkortene som var rimeligere fikk ikke så gode reviews på nettet. Noen som har forslag til et godt og rimelig mini-ITX med 1150 socket?

 

Seasonic PSU ser fin ut, men usikker på om jeg skal velge den og et rimeligere hovedkort? Eller CoolMaster V550S (gikk ned fra 650 til 550 som sikkert holder) og ASUS Z971. Valgets kvaler...

 

Oppdatert ønskeliste:
https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1456324&su=21B61808-97FB-427C-898C-324098F9ACD6

Lenke til kommentar

Prodigy er jo et ganske stort kabinett, så det er ikke no i veien for å gå med et mATX kort.

Hmm - interessant - men jeg ser på hjemmesidene til BetFenix at de laget Prodigy M for å passe til mATX, så ville være rart at de laget Prodigy M dersom man like godt kunne bruke det vanlige kabinettet.

 

Prodigy M har støtte både for mITX og mATX.

 

Jeg fant denne linken hvor kar har "moddet" Prodigy for å få et mATX-kort til å passe, men det virker som litt mye hassel.

Lenke til kommentar

 

Prodigy er jo et ganske stort kabinett, så det er ikke no i veien for å gå med et mATX kort.

Hmm - interessant - men jeg ser på hjemmesidene til BetFenix at de laget Prodigy M for å passe til mATX, så ville være rart at de laget Prodigy M dersom man like godt kunne bruke det vanlige kabinettet.

 

Prodigy M har støtte både for mITX og mATX.

 

Jeg fant denne linken hvor kar har "moddet" Prodigy for å få et mATX-kort til å passe, men det virker som litt mye hassel.

 

 

My bad. Har en maskin med Prodigy M selv, glemte at det var en annen versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...