Gå til innhold

Må man logge på Windows 8 med en Microsoft-konto? Blir man overvåket?


allak

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette med Windows 8/8.1 og innlogging med Microsoft konto?

 

Er en stund siden nå, men da jeg hjalp kona når hun hadde fått ny pc med Win 8, mener jeg å huske at en måtte lage seg en Microsoft konto å logge seg inn med. Om dette er riktig, hva betyr dette?

Har lest noe om at en da kommer rett inn på mail etc…. kanskje Skype ol…….? Men betyr dette også at en da er «overvåket» med alt en surfer på, jobber med etc? At dette plutselig kan komme på aveie, facebook osv….

Jeg er paranoid, og synes dette virket litt «skummelt» J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å logge på Windows 8 med en Microsoft-konto, selv om Microsoft gjør det veldig vanskelig!

 

Det er ikke intuitivt hvordan man skal gå fram. Men hvis du velger å opprette en ny konto, vil du på neste side se med liten skrift nederst at du kan gå videre uten å opprette dette og bruke en lokal konto.

 

Guide med bilder

 

Som du skriver, så kan man velge å bli automatisk innlogget i Microsoft sine apper. Som f.eks. Mail, Xbox, Musikk, Video, m.fl.

 

Hvis du er redd for overvåking, så burde du ikke bruke en PC og være på nett. Alt KAN bli overvåket, hvert eneste tastetrykk kan oppfattes av alle installerte programmer. Men jeg velger å bruke programvare fra produsenter jeg stoler på. Pluss at jeg har solgt sjela mi til Google, Apple og Microsoft allerede, så jeg bryr meg ikke lenger. Jeg syns fordelene veier opp for informasjonen jeg gir fra meg.

Lenke til kommentar

Vel det betyr at det blir enklere å sette opp epostkonto, og man kan velge å synkronisere alt med onedrive.

Så det betyr enklere og sikkere med tanke på backup.

 

Ulempen som du sier, har man først fått trojaner, virus og spyware blir sikkerheten redusert, nå kjenner jeg ikke hvor enkelt eller vanskelig det er å ungå sikkerheten her, men man bør være ops på det.

 

Du kan sette opp totrinnskontroll men det hjelper vel kun for epost og onedrive.

Har du først logget på windows pc med dette, og får virus\spyware hjelper dette lite.

 

Vær ektra forsiktig å installere Apper i windows store, det er større risiko for det blir tilknyttet kontoen din en å laste ned fra internett fra nettleser.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Microsoft sitter ikke å overvåker bruken på pcen din om du bruker Microsoft konto på din Windows 8.x versjon. I det siste har det vært snakk om at OM man prøvde ut Windows 10 Tec. Preview så kunne de overvåke litt mer, men her går det mest på ting som ikke fungerer som det skal, og da f.eks at du var på den og den siden, med de og de programmene oppe, når alt kræsjet.

 

Microsoft er ikke det nye NSA.

 

Men ting blir lagret på serverene til Microsoft. F.eks de 10-20 første bakgrunnsbildene dine, bokmerker til IE, en del innstillinger osv. Så ønsker du ikke dette, så er det greit å holde seg unna Microsoft konto.

Men har du flere pcer, og ønsker at ting skal være synkronisert mellom dem, så er Microsoft konto genialt.

 

Jeg har brukt min Microsoft konto på Windows 8 siden den kom ut. Microsoft har fortsatt ikke tømt kontoen min, eller brukt kredittkort opplysningene til å kjøpe inn Apple produkter (som selvsagt ikke kan kjøpes inn med Microsoft kort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...