Gå til innhold

IKT-servicefag


Anbefalte innlegg

Jeg går nå studiespesialiserig (VG1). Har sett litt på internett og det ser ut som at "IKT-servicefag" kunne vært noe for meg på VG2. Har jeg mulighet for å ta dette etter studiespesialiserende på VG1? Hvor viktig er matematikk for programområdet, og hvor gode karakterer trenger jeg? Beklager hvis jeg ikke bruker begrepene riktig. Jeg har ikke oversikt over hvordan videregående skole fungerer i det hele tatt

Setter pris på all hjelp :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan gå IKT-servicefag. Uten å være for skråsikker, vil jeg anta at matematikk ikke er særlig viktig for det du lærer der. Matematikk er imidlertid svært sentralt for f.eks. mange utviklere, men du vil neppe få jobbe noe særlig med det uansett etter kun IKT-servicefag og læretid. Det er mer naturlig å drive med førstelinje og enkel drift. Poenggrenser vil variere fra skole til skole – og fra år til år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har selv gått IKT-servicefag, og du trenger ikke å ha noe matte egenskaper for å gjøre det bra på IKT-servicefag, du arbeider for det meste med "helpdesk" altså support til brukerne om IT-systemer o.l ...word, og du kan noen ganger selv velge hva du vil jobbe med :)

ang. hvor gode karakterer du trenger kommer helt an på hvilken videregående du søker til, hadde vært best hvis du kontaktet skolen og hørte om det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør velge t-matte dersom du har planer om å studere realfag. Ulempenen med p-matten er den samme som fordelen, nemlig at pensum er latterlig enkelt. Det er i stor grad repetisjon fra ungdomsskolen, så man får ikke noe særlig ut av det annet enn en god karakter uten å måtte jobbe særlig for den.

 

Det er ikke krav om å ta rene mattefag på VG2 yrkesfag, men man har norsk osv. Sjekk vilbli.no om du vil vite mer.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør velge t-matte dersom du har planer om å studere realfag. Ulempenen med p-matten er den samme som fordelen, nemlig at pensum er latterlig enkelt. Det er i stor grad repetisjon fra ungdomsskolen, så man får ikke noe særlig ut av det annet enn en god karakter uten å måtte jobbe særlig for den.

 

Det er ikke krav om å ta rene mattefag på VG2 yrkesfag, men man har norsk osv. Sjekk vilbli.no om du vil vite mer.

 

Det eneste som jeg tror er aktuelt for meg som kanskje faller inn under realfag er webutvikling. Man trenger vel ikke spesielt avanserte mattekunnskaper der? Jeg er ikke glad i matte i det hele tatt. Har ganske gode evner, men sliter med å tilegne meg mer kunnskap siden jeg liker det så dårlig, så jeg vurderer å bytte til 1P. Har ikke lyst til å jobbe med noe som krever avansert matte uansett.

 

Jeg får ikke så mye ut av vilbli.no og utdanning.no. Jeg synes sidene er rotete, og informasjonen om ikt-servicefag virker litt mangelfull. Setter pris på om du kan f.eks. linke meg til en side hvor det står noe om hva slags videreutdanning jeg kan ta etter ikt-sercivefag, slik at jeg kan få et litt bedre overblikk over konsekvensene av å ta 1P.

Lenke til kommentar

Webutvikling kan jo være så mangt. For eksempel har Yahoo et kontor i Trondheim, der de utvikler søketeknologi for tjenestene til Yahoo. Her må du ha minimum mastergrad for å få fast jobb, og for enkelte stillinger er det ønskelig med doktorgrad. Utviklere hos Google har stort sett også minimum mastergrad, og svært mange har doktorgrad. Du bør være relativt sterk i matematikk for å få en sånn jobb. Om du bare ønsker å skrive litt enkel php for et lite firma, så er det ikke like viktig, men de store selskapene er svært skeptiske til å ansette folk uten mastergrad.

Lenke til kommentar

jeg har gått IKT-servicefag og vi hadde ikke matte timer i det heletatt, når du går vg1 (jeg gikk service og samferdsel) hadde jeg den matten jeg skulle ha der. Vi hadde en spesiell ordning som gjorde at vi ikke hadde noen timer når det gjaldt ikt, vi hadde heller slik av vi fikk velge forsjellige prosjekter som vi jobbet med innen it og fant hjelp på nett og ved å spørre lærerene, på den måten kunne vi velge selv vilket område innen it vi ville "spesialisere" oss på. Da jobbet vi og med et egenvalgt eksamensprosjekt som vi kunne velge akkuratt hva som helst så lenge vi hadde med noen av kompetansemålene vi hadde fått utdelt, disse og hadde vi eget ansvar for å få gjort alle oppgavene gjennom året. Dette var gjort for at skolen skulle minne mer om å jobbe på en arbeidsplass og at det skulle bli enklere for oss å venne oss til å jobbe selvstendig. Vi hadde og en egen ordning der vi satt 1 uke fire ganger på service senteret og hjalp de andre elvene og lærerene på skolen med problemer. Jeg angrer absolutt ikke på å ha gått ikt-servicefag og annbefaler det videre til andre :) akkuratt nå går jeg 2.år som lærling ute hoss bedrift :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Du bør velge t-matte dersom du har planer om å studere realfag. Ulempenen med p-matten er den samme som fordelen, nemlig at pensum er latterlig enkelt. Det er i stor grad repetisjon fra ungdomsskolen, så man får ikke noe særlig ut av det annet enn en god karakter uten å måtte jobbe særlig for den.

 

Det er ikke krav om å ta rene mattefag på VG2 yrkesfag, men man har norsk osv. Sjekk vilbli.no om du vil vite mer.

 

Det eneste som jeg tror er aktuelt for meg som kanskje faller inn under realfag er webutvikling. Man trenger vel ikke spesielt avanserte mattekunnskaper der? Jeg er ikke glad i matte i det hele tatt. Har ganske gode evner, men sliter med å tilegne meg mer kunnskap siden jeg liker det så dårlig, så jeg vurderer å bytte til 1P. Har ikke lyst til å jobbe med noe som krever avansert matte uansett.

 

Jeg får ikke så mye ut av vilbli.no og utdanning.no. Jeg synes sidene er rotete, og informasjonen om ikt-servicefag virker litt mangelfull. Setter pris på om du kan f.eks. linke meg til en side hvor det står noe om hva slags videreutdanning jeg kan ta etter ikt-sercivefag, slik at jeg kan få et litt bedre overblikk over konsekvensene av å ta 1P.

 

 

IKT-Servicefag skaffer deg en jobb, gjerne som support ved en skole eller bedrift, men hvis du er flink kan du også jobbe med å sette opp infrastruktur, sette systemer i drift eller lignende. Lønnen er helt grei og arbeidsoppgavene blir litt som du ønsker. Hvis du skal gå dette kan du likegreit ta P-matte.

 

Selv tok jeg realfag VG2&3, med fysikk 1 og 2, matte r1 og r2, biologi 1 og kjemi 1. Dette er en hardcore utdanning, studerer du dette og gjør det ok kan du bli nesten hva du vil, og du har en faglig bredde innenfor mange emner. Nå studerer jeg Informatikk ved NTNU og har mulighet til å bli utvikler, konsulent eller analyst i et firma. Hvis du har en god ide kan du til og med bli gründer. Lønnen er god, ekstremt god.

 

Kjernen ligger ihvertfall i at du får det du jobber for, og jeg vil råde deg til å sikte litt høyere enn P-matte. Ihvertfall hvis du har greie karakterer. Slik som deg har jeg aldri likt mattefag, men jeg gjør det nå likevel. :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...