Gå til innhold

Nå kan du betale regninger uten Java


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har betalt regninger uten Java siden BankID på mobil kom (Egentlig lenge før det også, siden min bank ikke krever innlogging med BankID).

. Ser ikke hva som er den store hypen med dette.

Etter å ha jobbet i en bank og sett hvor STORT problem java er for forburkerne, så kan jeg se at dette er en stor gevinst for bankene og forbrukerne. Det er ikke alle som er like tekniske og vil ta i bruk bankID på mobil eller undersøke rundt om hvilken bank som ikke bruker java eller ikke. Folk flest fokuserer på hvor de får billigst lån og ikke hvor det er javafri bank ;)

Det som er feil med Java er Oracle, slik jeg ser det.

 

Java oppdaterer ikke seg selv (slik f.eks. alt på mobilen gjør). Dette er ikke noen teknisk feil, snarere et kynisk valg av Oracle, slik at man øker sjansen for å få med seg malware i samme slengen, som Oracle sikkert får betalt for. Jeg har f.eks. ikke tall på hvor ofte jeg har fjernet ask toolbar fra pc-ene til venner, slekt og familie.

Java har ikke malware, men man vil om man ikke velger det bort få installert programvare som man kanskje ikke ønsket. Dette er to totalt forskjellige ting. Malware er i hovedsak ondsinnet programvare for angrep på din maskin. Bundled software er en forvaltningsmodell som Oracle som du skriver tjener penger på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det som er feil med Java er Oracle, slik jeg ser det.

 

Java oppdaterer ikke seg selv (slik f.eks. alt på mobilen gjør). Dette er ikke noen teknisk feil, snarere et kynisk valg av Oracle, slik at man øker sjansen for å få med seg malware i samme slengen, som Oracle sikkert får betalt for. Jeg har f.eks. ikke tall på hvor ofte jeg har fjernet ask toolbar fra pc-ene til venner, slekt og familie.

Java har ikke malware, men man vil om man ikke velger det bort få installert programvare som man kanskje ikke ønsket. Dette er to totalt forskjellige ting. Malware er i hovedsak ondsinnet programvare for angrep på din maskin. Bundled software er en forvaltningsmodell som Oracle som du skriver tjener penger på.

 

 

Jepp, du har rett i det, malware er ikke rette ordet. Bloatware er nok nærmere, selv om det også inkluderer Google Chrome i visse sammenhenger.

 

Saken er at man aktivt må velge bort slik programvare dersom man ikke ønsker det, i stedet for at man må aktivt velge å ha det med. Unchecky løser dette problemet i mange sammenhenger.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...