Gå til innhold

Lagringsstruktur på hjemmeserver


Anbefalte innlegg

Jeg driver og leker med en ny hjemmeserver om dagene, hovedsaklig til fillagring og smooth flyt av filer mellom flere maskiner (et par stasjonære, én HTPC og et par bærbare). Jeg har landet på CentOS 7, og det virker veldig solid og enkelt. Jeg har allerede fått til en fungerende zpool, maskinen snakker med UPSen, og KDE-desktop via VNC fungerer fin-fint.

Det vanskeligste er hvordan lagringen burde struktureres. Jeg lagrer hovedsaklig:

- Dokumenter

- Progge-/design-prosjekter

- Bilder og video

- Store tunge filer (musikk, film, tv, etc.)

De stasjonære maskinene (2 Linux og 1 Windows) har GbE mot serveren, så jeg tenker at disse kan være permanent tilkoblet server (NFS og Samba) og bruke filer direkte derfra. De bærbare (1 Linux og 1 Windows) har jeg med rundt om kring, så der har jeg behov for å synce det viktigste innholdet (hovedsaklig dokumenter, av og til litt kode). Til disse viktigste tingene som vanligvis ikke tar særlig plass tenker jeg å bruke git, siden jeg også vil ha versjonskontroll. Så da lager jeg noen "bare" repos på serveren og sjekker ut working copies til både serveren og de bærbare maskinene. Så deler jeg working copies fra serveren til de stasjonære maskinene. Ved å ha working copies på serveren har jeg også enkel tilgang til filene gjennom VNC-desktop og SSH.

Working copies av dokumenter blir liggende på et filsystem sammen med andre personlige filer (bilder, video), og alt dette snapshottes og backupes jevnlig. Dette filsystemet deles så stasjonære kan være tilkoblet permanent og bærbare maskiner kan koble seg til og hente litt bilder og video ved behov. "Bare" repos blir liggende på et annet filsystem som også snapshottes og backupes jevnlig, men som ikke deles.

Så er det "store tunge filer", som jeg verken trenger backup eller versjonskontroll på. Disse legger jeg på et tredje og fjerde filsystem som ikke snapshottes. Det tredje filsystemet skal deles, det fjerde skal ikke.

Jeg klarer ikke helt å bestemmer meg om working copies av progge-/CAD-greier trenger snapshot/backup eller ikke, så foreløpig legger jeg dem på et eget filsystem. Da ser det hele slik ut:

/ (/dev/sda1)
/home/ (/dev/sda2)
/vms/ (/dev/sda3, LVM)
/mytank/ (zpool, 4 TB++), filsystemer:
	- repos/ (snap/backup)
		doc.git
		cad.git
		prog.git
	- personal/ (snap/backup, shared)
		doc/ (working copy)
		pic/
		vid/
	- projects/ (shared)
		cad/ (working copy)
		prog/ (working copy)
	- media/ (shared)
		music/
		movie/
		...
	- download/ (torrent, wget, distro, install, etc.)
Hvordan har dere gjort det? Har jeg glemt noe? Noen andre innspill?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Backup består av snapshots og inkrementell replication til en FreeBSD-server hos gamlingene. Kjekt med fiberlinjer i begge endene. ;)

 

Hva er den største fordelen med x2go kontra VNC? Jeg ser at x2go unngår X-round-trips, og sånn sett unngår mitt største ankepunkt mot X-tunneling. Samtidig har jeg vært så fornøyd med VNC i jobbsammenheng at jeg bare har blitt værende der.

 

Edit: Jeg har sett på OwnCloud tidligere, kanskje et år siden. Jeg husker ikke helt hva jeg ikke var fornøyd med da, så kanskje jeg burde ta en kikk på det igjen.

Ellers har jeg såvidt kikket på SparkleShare som rett og slett gjør det dritlett å synce mot git repos.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Kult! Bra initativ. Alle "guidene" rundt om kring er bare et virrvarr, så en slik automatisert samling trengs absolutt.

 

Jeg prøvde å kjøre gjennom ipa-server-install og den fikk gjort ganske mye. Men etter hvert begynte CA å krangle. Jeg innser også at jeg burde skaffe meg fast IP eksternt først, så jeg får brukt mine skikkelige domenenavn. Så da legger jeg det på is inntil videre. Men takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...