Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ytelsesproblemer!


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For et par måneder siden bygde jeg to identiske PCer, en til meg og en til min bror. Komponenter:

 

HK: ASUS Z97-PRO

RAM: Crucial BallistixSport 2x4GB 1600Mhz

CPU: Intel i5 4690k

PSU: Corsair RM650

OS: Windows 8.1

 

Bygde altså uten skjermkort.

 

Nå har jeg anskaffet meg et ASUS Strix GTX 970, og skulle til med litt benchmarking da jeg støttet på noen problemer.

 

Når jeg kjører Unigine's Valley Benchmark, får jeg konstant rundt 1500 is score. *MEN*, viss jeg installerer det samme kortet hos broren min sin PC, scorer den rundt 2400 i samme benchmark. Bilde, av resultater:

 

http://imgur.com/a/ViUqy

 

(Det står Custom preset på den ene av en eller annen grunn, men jeg kjører Extreme HD preset på begge).

 

I tillegg, har jeg et MSI GTX 970 liggende som jeg også har prøvd i begge systemene, og der opplever jeg samme ytelsesforskjell på PCene. Altså kan det ikke være selve grafikkkortet som er synderen.

 

Fatter ikke hva som foregår, for noe må jo bottlenecke systemet mitt? Jeg har prøvd:

 

- reinstallere drivere for nvidia.

- kjøre med hakket lavere oppløsning for å luke ut evt. CPU bottleneck (tror jeg?); da går scoren og FPS opp, noe som burde indikere at problemet ligger hos GPU?

- kjørt Prime95 for å stress teste CPUen

 

Grunnen til at jeg ønsket å undersøke CPUen er fordi jeg var uheldig og bøyde noen pins på hovedkortet mitt tidligere. Disse bøyde jeg tilbake og ting har fungert helt fint. Jeg har likevel hørt at bøyde pins muligens kan påvirke ytelsen. Dette må være den eneste tenkelige forskjellen på mitt og broren min sitt system. Ellers kjører vi nøyaktige samme specs og har installert samme software.

 

Dette var virkelig kjedlig! :hm:

Endret av tobler0ne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

For et par måneder siden bygde jeg to identiske PCer, en til meg og en til min bror. Komponenter:

 

HK: ASUS Z97-PRO

RAM: Crucial BallistixSport 2x4GB 1600Mhz

CPU: Intel i5 4690k

PSU: Corsair RM650

OS: Windows 8.1

 

Bygde altså uten skjermkort.

 

Nå har jeg anskaffet meg et ASUS Strix GTX 970, og skulle til med litt benchmarking da jeg støttet på noen problemer.

 

Når jeg kjører Unigine's Valley Benchmark, får jeg konstant rundt 1500 is score. *MEN*, viss jeg installerer det samme kortet hos broren min sin PC, scorer den rundt 2400 i samme benchmark. Bilde, av resultater:

 

http://imgur.com/a/ViUqy

 

(Det står Custom preset på den ene av en eller annen grunn, men jeg kjører Extreme HD preset på begge).

 

I tillegg, har jeg et MSI GTX 970 liggende som jeg også har prøvd i begge systemene, og der opplever jeg samme ytelsesforskjell på PCene. Altså kan det ikke være selve grafikkkortet som er synderen.

 

Fatter ikke hva som foregår, for noe må jo bottlenecke systemet mitt? Jeg har prøvd:

 

- reinstallere drivere for nvidia.

- kjøre med hakket lavere oppløsning for å luke ut evt. CPU bottleneck (tror jeg?); da går scoren og FPS opp, noe som burde indikere at problemet ligger hos GPU?

- kjørt Prime95 for å stress teste CPUen

 

Grunnen til at jeg ønsket å undersøke CPUen er fordi jeg var uheldig og bøyde noen pins på hovedkortet mitt tidligere. Disse bøyde jeg tilbake og ting har fungert helt fint. Jeg har likevel hørt at bøyde pins muligens kan påvirke ytelsen. Dette må være den eneste tenkelige forskjellen på mitt og broren min sitt system. Ellers kjører vi nøyaktige samme specs og har installert samme software.

 

Dette var virkelig kjedlig! :hm:

 

Har du prøvd å swappe harddiskene og se om det er noe med os-installasjonen?

Lenke til kommentar

1. Sjekk f.eks i CPU-Z at begge minnemodulene kjører på en normal frekvens, og ikke minst at den finner begge to. Sjekk at den kjører i Dual-Channel også.

 

- Bøyer man pins, så kan det være at visse minnekanaler detter ut.

2. Kjør en bedre ytelsetest. Mer spesifikt en som utelukkende tester skjermkortet, og deretter utelukkende tester CPUen. Kjør f.eks en 3Dmark (se nederst for nedlasting), hvor du kjører Firestrike. Spesielt Physic-testen vil være interessant å se (på slutten så utvider du poengsummen slik at vi kan se FPSen i hver test) og deretter tar en skjermdump av det hele.

 

3. Kjør en Cinebench (100 % CPU-benchmark), og hold øye med frekvens-delen i CPU-Z, hva ligger den på samtidig som du kjører denne korte testen, og holder den seg stabilt her?

 

4. Åpne GPU-Z og se hva den oppgir som PCI-e båndbredde. Samt trykk test. Vær dog oppmerksom på at GPU-Z er noe usikker kilde, og klarer ikke helt å skille PCI-e 2.0 og 3.0. Men viser den f.eks PCI-e 1x eller 4x så KAN det hende det ligger noe under.

Ta f.eks en slik test som her: http://forums.evga.com/PCIE-bandwidth-test-cuda-m1972266.aspx

(se nedlastbart link i første post) Har aldri brukt det før, og får ikke testet selv nå, men var det jeg fant av PCI-e båndbredde tester.

- For bøyde pins kan også bety at du har mistet noen Pci-e kanaler, mens også at det er visse slots som blir ekstra begrenset. Test gjerne skjermkortet i PCI-e 8x slotten nedenfor på hovedkortet også.

Lenke til kommentar

Takk for innslag. Nå hadde jeg planlagt å teste med den andre SSDen for å utelukke software, og ... good news, jeg fikk 2350-ish i score da jeg kjørte Valley med min hardware på min bror's SSD/OS.

 

Betyr dette at hardware er friskmeldt? Tar gjerne å følger de stepsa, Andrull, men bare sjekker først om det blir nødvendig etter at jeg fant ut at OSet mest sannsynlig er synderen.

 

...må fremdeles finne ut hva som er galt på mitt build av Windows da. Er jeg nødt til å kjøre en clean install?

Lenke til kommentar

Så bra. :)

 

Å IKKE kjøre clean install er rene russisk roulett (ja om vi snakker om å installasjon som er gammel som man hentet fra et helt annet system). Å finne ut nøyaktig hvorfor kan nok raskt ta langt mer tid (ikke sikkert du finner problemet en gang) enn å bruke 15 min på reinstall + å bruke litt tid på å installere alt annet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...