Gå til innhold

IS-henrettelser


Jego

Anbefalte innlegg

Jeg mener at det er tre måter å tolke det at IS henretter amerikanere og britter for åpen sending på internett.

 

1. IS- islamistene tror at de kan true/presse USA og Vesten til å holde seg unna deres kalifatplaner.

 

2. IS- islamistene skjønner at de ikke kan true/presse USA og Vesten til å gjøre som de vil, men de kan lure dem til det. De vil egentlig at USA og Vesten skal dras inn i krigen fordi det vil i lengden styrke deres sak og radikaliseringen, og føre til konflikter i Vesten. Med henrettelsene roper de ”kom å ta oss”.

 

3. La gå at IS- islamistene tror at de er smarte dersom de klarer å dra USA og Vesten inn i krigen, men det er bare noe de tror selv. De er egentlig noen idioter med en helt forskrudd virkelighetsoppfattning, resultatet kommer til å bli noe helt annet en det de har planlagt.

 

Det som i tillegg problematiserer det hele, er at USA i det store og hele ofte har vært drevet av ønsket om å få hevn og ikke av rettferdighet eller å hjelpe mennesker i nød.

De tror også at lærdommen til fiendene/terroristene blir at det straffer seg å legge seg ut med USA. Men slik er det ikke, den eneste lærdommen fiendene/terroristene sitter igjen med etter å ha blitt jaget eller militært filleristet i mer enn ett tiår, er at militær makt er viktig og effektiv og skaper frykt. Som man sår, så høster man.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

De startet med den typen henrettelser for å vekke oppsikt, og det fikk de til gangs - det som skjer nå er bare gjentakelser, og vi legger knapt nok merke til det

 

tipper de snart ser seg lei

Lenke til kommentar

De startet med den typen henrettelser for å vekke oppsikt, og det fikk de til gangs - det som skjer nå er bare gjentakelser, og vi legger knapt nok merke til det

 

tipper de snart ser seg lei

Jeg tror ikke de ser seg lei på en stund. De har en god medierådgiver. Hadde de holdt seg til en nasjon, ville reaksjonen i andre land fort blitt PK harme. De bruker media som gratis rekruttering.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Joda ser den, så jeg antar at de som sysler med forsvar mot denne typen asymmetrisk krigføring, holder øye med nettopp hvor filmene lanseres og "buzzet" rundt de vanlige treffstedene for den typen folk

 

at det lokker noen er meg en gåte, men så har vi jo heller aldri selv blitt satt under angrep fra vår side av alliansene - jeg for min del synes ikke det ene er særlig verre enn det andre

 

Lurer på hvordan vi hadde reagert på ett møte med us marines som angripende part

 

det er forsåvidt uinteressant hvem og hvordan, det er en saus av stormakts interesser, ressurs kontroll, og ikke minst en salig røre mellom de to største religionen - som aldri tar slutt, fordi begge kanskje er kliss like

 

troll møter troll

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...