Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - Jan R. Halvorsen - Tokina 28/2.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint sjakkbilde! Et bilde man blir nysgjerrig av å kikke på.

 

 

Likte det sjakkbildet 3.oktober! :)

 

 

Fin speiling av broen i det siste. Fint komponert. Thumben gjorde ikke bildet "rettferdighet", det vokste mye i stort format.

 

 

Liker stemningen i brobildet. Artig med optikk av eldre årgang, spoileren 5.oktober viser at objektivet har potensiale for fin bokeh i nærbilder, ser gjerne mer av det!

 

 

Ikke noe galt med stemningsbilder fra Valdres - bortsett at man får lyst til å være der istedet for her ;)

 

Liker også sjakkbildet - det er muligens litt rotetet, men da er det mer detaljer å studere.

 

 

Som Bjør Åge sier, ble en flott speiling i dette dunkle lyset. Spesielt rekkverket på broen kommer svært godt frem.

 

Siden du spør, så er det kanskje litt rosa skjær i skyene på spoileren, men ikke mye. Himmelen er nærmest turkis.

 

Takker dere alle for kommentarer! Artig å se at noen flere enn meg fant noe verdt å se på i sjakkbildet også.

Lenke til kommentar

7. oktober - Soft

 

Egentlig bare litt eksperimentering med hva jeg kan gjøre med rawkonvertering i kameraet, her har jeg både croppet og endret til sepia, synes det ble litt severdig, så herved presentert:

 

post-149743-0-39738700-1412812564_thumb.jpg

 

F2.8, 1/50 sek, ISO 800.

 

8. oktober - Sildring

 

Tatt ved den nå litt merkelig lille fossen ved Gjersjøelva, Oslo:

 

post-149743-0-40134200-1412812845_thumb.jpg

 

F8, 25 sek, ISO 400.

 

Litt annen variant fra samme tur i spoiler:

 

 

 

 

post-149743-0-06735700-1412813026_thumb.jpg

 

 

 

 

Er litt på etterskudd med både å legge ut bilder, og ikke minst, å kommentere - kommer sterkere tilbake med sistnevnte!

 

Kjører nå ikke bare gammel optikk, men også gammel PC og software, måtte finne fram min gamle Acer, for så å installere Elements 5, fra 2006 for å ha noe å redigere med ;)

 

 

Lenke til kommentar

Synes utsnittet i sepia-bildet fungerte bra, noe for så vidt sepia-toningen også gjorde.

Begge fossebildene er severdige, det må jeg si. Men hvor i Gjersjøelva er dette? Jeg gikk omtrent hele elva på langs i oktoberfesten i 2010 (sammen med kaian), men kan ikke huske akkurat dette. Var et par andre fosser riktignok.

Lenke til kommentar

Liker godt det siste. Spoileren også.

 

 

Brobildet var flott, men det måtte ses i større format for få full glede av det.

 

Sepiabildet var absolutt severdig, og et vakkert fossebilde har du også.

 

 

Synes utsnittet i sepia-bildet fungerte bra, noe for så vidt sepia-toningen også gjorde.

Begge fossebildene er severdige, det må jeg si. Men hvor i Gjersjøelva er dette? Jeg gikk omtrent hele elva på langs i oktoberfesten i 2010 (sammen med kaian), men kan ikke huske akkurat dette. Var et par andre fosser riktignok.

 

Takker dere igjen for kommentarer!

 

k.n.b. - tipper du ikke kjenner den igjen bare, som jeg skrev, en merkelig liten foss - her pleier det nemlig å være en skikkelig foss, ikke bare småbekker som dette. Får vel skylde på den varme og tørre sommeren..

Lenke til kommentar

10. oktober - Exiting

 

En tur innom en litt annen sjanger også...Tatt på Skøyen stasjon i dag tidlig, et kraftig utsnitt av originalbildet.

 

post-149743-0-25799200-1412980550_thumb.jpg

 

F?, 1/60 sek, ISO 800.

 

En annen, ucroppet variant i spoiler:

 

 

 

 

post-149743-0-61938600-1412980609_thumb.jpg

 

Slenger inn en liten bokeh-test også, ble kanskje noe urolig - men husker ikke hva slags blender jeg brukte, så ikke så lett å vurdere kanskje.

 

post-149743-0-51989300-1412980961_thumb.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Jisses, det fra Hvervenbukta ble virkelig flott. Kjempestemning med den hvite paviljongen som et holdepunkt i et ellers smådunkelt landskap. Men ikke så dunkelt at man ikke får med seg alle detaljer. Virkelig lekkert, og det suverent beste jeg har sett i tråden så langt.

 

Nesten litt for slående stemning fra i dag, ser ut som om vinteren har kommet. Brrr. Godt utført, der bildet er nesten "tomt" bortsett fra den forbipasserende som er på vei ut av kanten...

Lenke til kommentar

Jisses, det fra Hvervenbukta ble virkelig flott. Kjempestemning med den hvite paviljongen som et holdepunkt i et ellers smådunkelt landskap. Men ikke så dunkelt at man ikke får med seg alle detaljer. Virkelig lekkert, og det suverent beste jeg har sett i tråden så langt.

 

Nesten litt for slående stemning fra i dag, ser ut som om vinteren har kommet. Brrr. Godt utført, der bildet er nesten "tomt" bortsett fra den forbipasserende som er på vei ut av kanten...

 

 

Henger meg på skrytet av City Lights. Fint komponert med diagonal i stranden, og paviljong som blikkfang.

 

 

City Lights var virkelig smellvakkert.

 

 

Jeg likte sildring utrolig godt, kjempe stilig med alle småfossen - og spoileren enda bedre (her ser man enda tydeligere effekten av lang lukkertid)!

 

Liker også hovedbildet i exiting, men skulle ønske at personen gikk inn i, heller enn ut av bildet.

 

Takker for hyggelige kommentarer - og ikke minst at dere tar dere tid!

Lenke til kommentar

Vært en travel helg med lite foto med X-E1/28 mm, men fikk nå tatt noen. Ingen voldsomme blinkskudd kanskje - men når jeg først har jobbet litt med dem får de vel få sjansen til å bli vist..

 

11. oktober - Ballkunst

 

Denne henger utenfor Bøler flerbrukshall:

 

post-149743-0-78126400-1413153907_thumb.jpg

 

F8 (?), 1/250 sek, ISO 200.

 

Annet perspektiv og i farger (var veldig i tvil om hvem velge):

 

 

 

 

post-149743-0-79802600-1413153977_thumb.jpg

 

 

 

 

 

12. oktober - Al1e

 

Sportsfoto med manuell fokus og 28 mm er ikke bare enkelt, så gikk for stemning fremfor action.

 

post-149743-0-32877900-1413154304_thumb.jpg

 

F/2.8, 1/250 sek, ISO 3200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...