Gå til innhold

Taper jeg virkelig på å ha formuen i banken? 3.25% rente


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Hei. Er det sånn at jeg faktisk taper på å ha penger i banken? Tenker da på at jeg må skatte 28% av rentene i banken og inflasjon på 2.5%. Renten i banken er på 3.25%.

 

Jeg har 270 000 kroner som jeg kan gjøre hva jeg vil med. Har noen av dere noen gode tips til hva jeg kan bruke pengene på?

 

Odin rentefond ble veldig oppskrytt av fyren i banken. Han sier at nesten ingen sparer i sparekonto lengre, hva tror dere om det?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at hvis du skal spare i fond så noter ned risikoen med akkurat det fondet bankkontakten din oppgir... hvis alt går til helvete senere og det viser seg at fondet hadde mye høyere risiko enn han sa så kan du ha krav på en viss erstatning.

 

MANGE sparer på konto.... måten bankkontakten din fremstiller fondet så skulle man tro at han kanskje får prosenter av hva kundene hans skyter inn, det kan jo hende også er realiteten. Hvis du lurer så spør direkte, svarer han nei og det ikke er sant og du taper på dette senere styrker det saken din.

 

Over til selve saken... hvis du skal investere over flere år, helst 7-8 åt eller mer vil man nok ganske sikkert tape på å ha pengene stående på konto kontra fond.

 

Hvis du uansett skal investere i for eksempel bolig om få år så kanskje er det greiest å tryggest å ha dem på konto.

Lenke til kommentar

Kundekontakter i bankene er selgere og de får provisjon av salg i fond. Undersøkelser har vist at de trekker frem de fondene som gir selgerene høyest provisjon, ikkje de beste fondene. Så ikkje stol på det fyren i banken sier.

 

Finn ut hvilke fond som gir god avkastning, i forhold til dine eventuelle behov for tilgjengelighet til pengene, også ordner du deg sjølv i nettbank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som betaler formuesskatt, har negativ realavkastning, altså de mister kjøpekraft for hvert år som går, av å ha pengene i banken, selv til 3,25% rente.

 

De som ikke betaler formuesskatt blir rikere for hvert år når de har penger i banken til 3,25% rente, også etter inflasjon og skatt på renter er trekt fra.

 

Jeg tror få eller ingen rentefond med lav risiko vil ha over 3,25% avkastning de kommende årene. De siste års høye avkastning på rentefond kommer av at rentene har vært høyere enn de er nå.

 

Når det er sagt, så er ikke rentefond noe lureri på samme måte som strukturerte spareprodukter som mange ble pålurt for en del år siden. Du vil trolig få 1-4% i avkastning i året de kommende årene. Det er greit, men for lavt ut fra risikoen du påtar deg, synes. Det er for lavt ettersom du tar på deg risikoen med at statene, kommunene og bedriftene du låner ut penger til, av ulike grunner ikke vil greie å betale for seg.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...