Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! jeg vurderer å kjøpe en 2002 skoda octavia. men så leste jeg at det ikke er en "stor" bil. jeg skal nok ofte ha personer i baksetet, men det står at den har bakseteplass som en "småbil" er det grei plass eller blir det veldig trangt for personer der? det blir førstebil.

 

håper jeg kan få svar kjapt siden jeg skal kanskje dra å se på en snart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 2001 Skoda Octavia (høyst lik den du har) og den har et gedigent bagasjerom. Baksetet er trangt. Dette kommer av hjulavstanden, siden den står på en Golf Mk.4 og at bagasjerommet har vært mer pri.

 

Men det går greit å ha personer baki altså, har hatt det ofte på lengre turer.

Lenke til kommentar

Jeg har en 2001 Skoda Octavia (høyst lik den du har) og den har et gedigent bagasjerom. Baksetet er trangt. Dette kommer av hjulavstanden, siden den står på en Golf Mk.4 og at bagasjerommet har vært mer pri.

 

Men det går greit å ha personer baki altså, har hatt det ofte på lengre turer.

ok :) pga tenkte er 1.90 selv og da er det greit med litt plass til personer bak meg også, men da er det nok kanskje det da

Lenke til kommentar

Det er liten plass bak. Det er det. Men det er ikke så lite at du ikke får folk baki. Den er jo tross alt registrert for fem!

 

Om du sitter baki en Skoda Superb evt. VW Passat forså å sette deg inn i en Octavia så merker du forskjell, ja. Octaviaen er trangere. Men direkte liten er den ikke.

Endret av Huxy
Lenke til kommentar

Du bør si noe mer om bruken din. Er det daglig bruk til jobb? Helgeturer med flere? Mye langkjøring? Er du ute etter en "lekebil", jobbil eller familiebil? Hvilket budsjett har du?

 

Om selve bilen er det fire ting du absolutt bør finne ut; forrige eier(e), motor, kjørelengde og generell tilstand. (i prioritert rekkefølge!)

1) Eier - dette sier mye om hvordan bilen har blitt brukt. Ideelt sett ønsker du få ansvarlige eiere.

2) Motor - til mindre motor det er i bilen, til mer herpet er den. Hvis dette er en mk1 Octavia så er motorvalgene dårlige for både bensin og diesel. De fleste av motorene har teknologi som kan minne om tidlig 90-talls (eller sent 80-talls). Du bør ikke kjøpe noe under 1.8l, og jeg ville styrt langt unna dieselutgavene. De fleste av motorvalgene har SOHC, så forvent dårlig forbrenning og drivstoffsluk.

3) Kjørelengde - 150k og oppover skal du begynne å bli kritisk, 250k må du ikke finne på med denne biltypen.

4) Generell tilstand - sjekk clutch, bremser, gir, osv., rust, rust, rust, rust og rust.

 

Liker du bil, eller ser du på bil bare som en kasse med hjul på?

 

 

 


Den er jo tross alt registrert for fem!
Ja og denne er registrert for fire, men jeg ville ikke satt fire store personer i den ;)

Som flere har sagt, det må prøves og det spørs hva kjøperen er vant med. Octaviaen er så du får inn benene men ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Du bør si noe mer om bruken din. Er det daglig bruk til jobb? Helgeturer med flere? Mye langkjøring? Er du ute etter en "lekebil", jobbil eller familiebil? Hvilket budsjett har du?

det blir jo å kjøre til og fra skolen hver dag (ca 2 mil hver vei). og kommer nok også til å være 1-3 andre i den også en del ganger tror jeg.

blir nok ikke lang kjøring så mye, men det lengste jeg kjører er nok til hytta som er i sverige eller campingen, (ca 2 timer til begge)

 

blir nok noe til under 50000kr. moren min syns mer enn det blir for dyrt til en "førstebil"

 

tenker jo også på pris på forsikring så da blir det jo ikke bmw osv.

Endret av LightningDark
Lenke til kommentar

 

Du bør si noe mer om bruken din. Er det daglig bruk til jobb? Helgeturer med flere? Mye langkjøring? Er du ute etter en "lekebil", jobbil eller familiebil? Hvilket budsjett har du?

det blir jo å kjøre til og fra skolen hver dag (ca 2 mil hver vei). og kommer nok også til å være 1-3 andre i den også en del ganger tror jeg.

blir nok ikke lang kjøring så mye, men det lengste jeg kjører er nok til hytta som er i sverige eller campingen, (ca 2 timer til begge)

 

blir nok noe til under 50000kr. moren min syns mer enn det blir for dyrt til en "førstebil"

 

tenker jo også på pris på forsikring så da blir det jo ikke bmw osv.

 

Du bør ikke gå serlig lavere i pris om du skal ha en kjørbar bil til daglig drift. Det er alltid mye kluss med gamle biler.

 

Hvis du skal ha mye for pengene av bruktbil så får du en OK Ford Mondeo 2.0 TDI 2003 for 50k, som er langt mer kjørbare enn en Octavia, og har bedre kvalitet.

Men skal du ha riktig god kjørebil så er det ingen tvil om at det er BMW 3-serie som gjelder. Men ikke finn på å tenke på 316 en gang, skal du ha en dugende så må du se på 320, og da får du en kjempegod kjørebil. Du bør få prøvekjørt en som sammenligningsgrunnlag, ta den ut på landeveien og kjør et par mil. Finn eit veistykke som er litt svingete og kupert, så kjenner du hva bilen er god for. Men du må aldri kjøpe en bil som har vært herpet av ungdom, har hull i servicehefte eller har hatt mange eiere. Du bør også undersøke om bilen har vært bruktimportert, og isåfall bør du være ekstremt forsiktig. Husk alltid å spørre etter hvilken understellsbehandling bilen har fått.

Lenke til kommentar
Du bør ikke gå serlig lavere i pris om du skal ha en kjørbar bil til daglig drift. Det er alltid mye kluss med gamle biler.

 

Hvis du skal ha mye for pengene av bruktbil så får du en OK Ford Mondeo 2.0 TDI 2003 for 50k, som er langt mer kjørbare enn en Octavia, og har bedre kvalitet.

Men skal du ha riktig god kjørebil så er det ingen tvil om at det er BMW 3-serie som gjelder. Men ikke finn på å tenke på 316 en gang, skal du ha en dugende så må du se på 320, og da får du en kjempegod kjørebil. Du bør få prøvekjørt en som sammenligningsgrunnlag, ta den ut på landeveien og kjør et par mil. Finn eit veistykke som er litt svingete og kupert, så kjenner du hva bilen er god for. Men du må aldri kjøpe en bil som har vært herpet av ungdom, har hull i servicehefte eller har hatt mange eiere. Du bør også undersøke om bilen har vært bruktimportert, og isåfall bør du være ekstremt forsiktig. Husk alltid å spørre etter hvilken understellsbehandling bilen har fått.

 

 

Det blir ikke bmw hvertfall. (for dyr forsikring på dem)

liker ikke de eldre mondeoene heller akkurat (liker ikke utseendet på dem)

Lenke til kommentar

Gah, Mondeo. Biler jeg absolutt ikke liker.

 

Skodaen min hadde gått 114.5k km da jeg kjøpte den for 45k. Den hadde noe kosmetiske skader og litt overfalterust som ble fiksa ganske umiddelbart. Jeg har vært på flere langturer med den (10+ timer), og nå forrige helg var jeg på roadtrip til Belgia og hjem igjen. Fantastisk tur. Kjerra holder greit 170km/t på Autobahn og jeg finner den helt greit komfortabel. Var jo og soving i bil - helt kurant der også, og det med to i bilen.

Endret av Huxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...