Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

garanti og reklamasjon polo 10 mod


shozo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en kollega som kjøpte seg en vw polo 2010 mod som har hatt store problemer med motor feil forhandler sliter med å reparere, nå stoppet bilen i går. Hun er lei av situasjon og vil heve kjøpet eller bytte til seg ny bil, hun fikk opplyst etter kjøpet at bilen har gått som utleie bil!

 

Har hun noen rettigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når kjøpte hu den?

I 2011, som brukt bil. Men aner ikke hvor lenge garantien er siden det er brukt bil, men den var nybil i 2011, og vw har vell ikke 5 år garanti? Er det ikke reklamasjonsrett på 5 år når en vare skal holde lenger enn 4 år? Da tenker jeg vis motorhavari er et faktum:)

Lenke til kommentar

5 år og 100.000 km skal jeg tro det Møller for biler kjøpt etter 1.1.2011, alså nye biler. Om jeg ikke husker feil var denne tidligere 3 år og 50.000 km for biler kjøpt før 1.1.2011. Den er uansett utgått siden 3 år har intruffet.

 

Så det vil bli reklamasjonsrett, heve kjøpet etter 4 år burde høres ut som ett ganske urimelig krav, avhengig av hvor langt bilen er gått, det å kreve full refusjon er vertfall galskap. Innbytte av bil vil også bortfalle med mindre det blir byttet i en bil av samme verdi, naturligvis.

 

Når det gjelder reklamasjon er det 5 år for kjøp av forhandler som gjelder, dette er regulert av kjøpsloven. Så har du forbrukerkjøpsloven som regulerer kjøp i mellom privatpersoner.

 

Uansett dersom det er reklamasjonsrett må det vises til at det ikke er normal slitasje og at bilen har blitt vedlikeholdt på en korrekt måte, noe som er så og si umulig med alle de krav som blir stilt idag.

 

Hva feilen er er ganske vesentlig.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Hun er dessverre helt blank på dette her, feilene etter det jeg vet er forskjellige, men er tydeligvis 1 som går igjen og kommer tilbake selv om de bytter denne delen, motorlampen har lyst i 2 år å bilen har vært inn og ut av verksted. Byttet del, lampen slukner og neste dag lyser den igjen etter 1 dag eller lenger med en ny feil. Og i går stoppet motor helt å måtte ha bergingsbil, da fant dem ut idag at delen de byttet sist fredag er defekt igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...