Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ford Mondeo MK1 startproblemer


magr187

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For fire uker siden begynte jeg å få problemer med min Mondeo, når jeg vridde om tenninga så lyste alt men den ville ikke starter. Det tok noen dager før den ble stående i garasjen og nå begynner det å bli kaldt så på tide å få gjort noe med det.

Personlig kjenner jeg ingen som har god greie på motor og verksteder rundt om har ikke akkurat vært behjelpelige med hva som muligens er galt.

 

Når jeg vrir om tenninga:
1. De vanlige lysene i dashen slår seg på.

2. Null tenning.

3. Merkelig tikkelyd.

 

En liten videosnutt av problemet:

 

Jeg har eid bilen i 5 år og den begynner å bli gammel så en stor påkostning måtte i såfall bli ny bil.

 

PS: Det har ikke blitt skiftet batteri så lenge jeg har eid den.

 

Noen råd?

Endret av magr187
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom batteriet hadde vært dårlig så hadde lysene i dash dimmet omtrent til null når du prøver å starte. Jeg tolker videoen til at så ikke skjer.

 

Det virker som det ikke går strøm gjennom startet. Mest sannsynlig er det innslaget (solonoid) som ikke fungerer, evt. dårlig kontakt på rundt solenoid. På noen biler er det en kraftig sikgring på den tykke kabelen som går fra batteri til starter.

 

En Haynesbok er alltid lurt å ha.

 

Her fant jeg en god link om akkurat det du spør om:http://www.howacarworks.com/ignition-system/checking-the-starter-circuit

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, det var nyttig.

 

Fikk start når vi dyttet den ut av garasjen og satt den i revers. Kjørte den over en smøregrav på jobben til stefar min og sjekket hvordan kontakten var, den var god. Fikk så vidt start men viser seg at starteren er veldig dårlig. Fikk heldigvis tak i noe billig hos en hugger.

Endret av magr187
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...