Gå til innhold

Hjelp! finne 70-300mm objektiv


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpr mitt første "ordentlige" kamera, men sliter skikkelig med å finne fram til det som passer mitt bruk best.

Jeg vil ha et kamera som er bedre enn mobilen til hverdags, og som jeg kan ha med ut på tur og derfor gjerne med kraftig zoom.

 

Aktuelle systemkameraer, med passende pris og størrelse:

Nikon 1 J3

Canon EOS M

Samsung NX mini

 

Så kommer det jeg sliter med, å finne et objektiv. Har leita og lest på nett, men blir ikke klok på hvilke objektiv som passer til hvilke kamera.

Jeg vil ha 70-300mm objektiv.

Passer noen av disse (linken nedenfor) objektivene til noen av kameraene over?

http://www.elkjop.no/catalog/foto-og-video/no_objektiv/objektiv?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26Brennvidde%2Bi%2Bmm%2B%2528fra-til%2529%3D70%2B-%2B300%26ContextCategoryUUID%3DaFGsGQV5AW8AAAFD81k2st6B%26discontinued%3D0%26online%3D1%26Produkttype%3DObjektiv%26%40Sort.ProductListPrice%3D0&PageSize=45&ProductElementCount=&searchResultTab=Products&CategoryName=no_objektiv&CategoryDomainName=store-elkjop-ProductCatalog

 

Håper noen med peiling kan hjelpe meg her, jeg er i villrede..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan begynne med og forklare brennvidde-ekvivalent siden det er relativt viktig ifølge de systemene du har sett på. 70-300mm er det vi kaller brennvidde og på et gammel kamera som bruker 135mm film er dette den riktige brennvidde. moderne digitale kameraer har mindre sensorer så du bruker ikke hele bildesirkelen i et objektiv til og overføre bildene til sensoren så utsnittet blir mindre "se bildet under", det igjen gjør at man får en faktor og forholde seg til.

 

Dagens normale cropfaktorer er x1.5, x1.6 og x2.0 er det vil kaller MicroFourThirds.

 

Nikon1 J3 har en cropfaktor på x2.7 så et objektiv som tilsvarer 70-300 blir ekvivalent 30-110mm.

Canon EOS-M har en cropfaktor på x1.6, men du får ikke lengre zoom en 55-200 til det systemet, ekvivalent 80-320mm.

Til Samsung mini "selfie-kamera" får du bare tak på tre typer objektiver, 9 mm f/3.5 (tilsvarende 24 mm) eller en 9 - 27 mm (tilsvarende 24 - 73 mm). Et tredje objektiv, 17 mm f/1.8 (tilsvarer 45mm).

 

post-151946-0-33072100-1411194585_thumb.jpg

 

post-151946-0-12552000-1411194540_thumb.png

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper noen med peiling kan hjelpe meg her, jeg er i villrede..!

 

Når du sier du vil ha 70-300mm må jeg nesten spørre hvorfor det, og har du et spesielt bruksområde i tankene? Hvis du tenker på reelt 70-300mm (se Nauticas innlegg) er de tre kameraene du linker til er IMO helt uegnet til bruk sammen med en så kraftig tele. De er alt for små og lette, og det er mye enklere å bruke kraftig tele på kameraer som har innebygd søker.

 

Hvis det er ekvivalent brennvidde du trenger/ønsker er det enklere. Nautica har gått gjennom alternativene, og til Nx Mini kan du også få adapter og bruke NX telezoom, men jeg synes det generelt er bedre å unngå adapter hvis man kan og holde seg til objektiv designet for kameraet. Da er det J3 eller Eos M som er alteranativene. J3 har mye raskere autofokus hvis det er viktig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kan begynne med og forklare brennvidde-ekvivalent siden det er relativt viktig ifølge de systemene du har sett på. 70-300mm er det vi kaller brennvidde og på et gammel kamera som bruker 135mm film er dette den riktige brennvidde. moderne digitale kameraer har mindre sensorer så du bruker ikke hele bildesirkelen i et objektiv til og overføre bildene til sensoren så utsnittet blir mindre "se bildet under", det igjen gjør at man får en faktor og forholde seg til.

 

Dagens normale cropfaktorer er x1.5, x1.6 og x2.0 er det vil kaller MicroFourThirds.

 

Nikon1 J3 har en cropfaktor på x2.7 så et objektiv som tilsvarer 70-300 blir ekvivalent 30-110mm.

Canon EOS-M har en cropfaktor på x1.6, men du får ikke lengre zoom en 55-200 til det systemet, ekvivalent 80-320mm.

Til Samsung mini "selfie-kamera" får du bare tak på tre typer objektiver, 9 mm f/3.5 (tilsvarende 24 mm) eller en 9 - 27 mm (tilsvarende 24 - 73 mm). Et tredje objektiv, 17 mm f/1.8 (tilsvarer 45mm).

 

attachicon.gifcrop-factor-15x-KEN_5023.jpg

 

attachicon.gifSensorSizes.png

Tusen takk, det var virkelig til hjelp!

Lenke til kommentar

 

Håper noen med peiling kan hjelpe meg her, jeg er i villrede..!

 

Når du sier du vil ha 70-300mm må jeg nesten spørre hvorfor det, og har du et spesielt bruksområde i tankene? Hvis du tenker på reelt 70-300mm (se Nauticas innlegg) er de tre kameraene du linker til er IMO helt uegnet til bruk sammen med en så kraftig tele. De er alt for små og lette, og det er mye enklere å bruke kraftig tele på kameraer som har innebygd søker.

 

Hvis det er ekvivalent brennvidde du trenger/ønsker er det enklere. Nautica har gått gjennom alternativene, og til Nx Mini kan du også få adapter og bruke NX telezoom, men jeg synes det generelt er bedre å unngå adapter hvis man kan og holde seg til objektiv designet for kameraet. Da er det J3 eller Eos M som er alteranativene. J3 har mye raskere autofokus hvis det er viktig.

 

Takk for svar!

Jeg tenkte jeg måtte ha 70-300 fordi det er den kraftigste zoomen..? Var ikke klar over at dette objektivet ikke passer til alle kameraer, og at digitale kameraer har mindre sensorer slik at det finnes lavere tall (30-110mm) som blir ekvivalent til det jeg vil ha :-)

Jeg vil kunne ta bilder av dyr/fugler på lang avstand, det er jo ikke så lett å komme nær de, dermed hadde det vært greit med et kamera med god zoom.

 

Hvis jeg kjøper Nikon J3 med objektiv 30-110mm, vil dette tilsvare den samme zoomen som et fullformatkamera med 70-300mm objektiv? Har jeg forstått det rett?

Lenke til kommentar

 

 

Hvis jeg kjøper Nikon J3 med objektiv 30-110mm, vil dette tilsvare den samme zoomen som et fullformatkamera med 70-300mm objektiv? Har jeg forstått det rett?

 

Ja, du få samme forstørrelse (ca) med 30-110 på J3 som 70-300 på fullformat, men siden fullformat har en sensor som er mye større/bedre vil bildene likevel ikke bli like detaljerte.

 

Når det gjelder min kommentar om at reell 70-300 ikke er egnet på disse kameraene er det ikke fordi de ikke fysisk lar seg montere, men fordi objektivene er så store i forhold til kameraene at det hele blir uhåndterlig.

 

Til J3 kan du faktisk få kjøpt en Nikon 70-300mm som er laget spesielt for dette systemet, men personlig ville jeg aldri kjøpt den for bruk på J3, da ville jeg heller valgt V2 (hvis det fortsatt er tilgjengelig) eller V3 som begge er litt større modeller med innebygd søker (V2) eller søker som ekstrautstyr.

 

Når det gjelder Eos M og dyr/fugler så har Canon en 55-200 som Nautica også kommenterte, og den vil gi deg tilsvarende ca 300mm, men Eos M var kjent/beryktet for treg autofokus. Canon har riktignok forbedret det en del, men kombinert med at det ikke finnes elektronisk søker til Eos M blir det vanskelig å anbefale det til den type bruk selv om det er ganske gunstig priset nå.

 

Når det gjelder brennvidder til dyr og fugler er min erfaring at man aldri får nok. Har du en foringsplass hvor du kan sitte under fem meter unna og ta bilder kan du kanskje blir fornøyd med tele på tilsvarende 300mm.

 

Hvis du liker å gå på "jakt" i skogen vil du sannsynligvis synes 300mm er for lite, men man må jo starte et sted, og pris, vekt og størrelse begrenser også hva som er aktuelt. Halvtamme ender, måker og fugler i parker kan også gå bra, og større fugler/dyr krever mindre tele enn småfugler (på samme avstand).

 

Personlig hadde jeg heller sett etter noe som er reelt 70-300 enn noe som tilsvarer 70-300mm. Eneste av de systemene du nevner som har det er Nikon 1, men det blir ganske dyrt. Ellers finnes det Micro Four Thirds modeller som har et relativt bra utvalg av rimelige telezoomer. Mest igjen for pengene får du muligens ved å velge et rimelig speilreflekskamera (det finnes nesten alltid utgående modeller på tilbud), både Canon og Nikon har 70-300mm og Nikon har også 55-300mm som ikke koster så mye. Ulempen med dette er at du får et mye større og tyngere kamera enn de du ser på i utgangspunktet.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

300mm er som nevnt over lite når du skal ta bilder av ville fugler og dyr. Tror du kommer til å bli skuffet der når du er i felten. Selv bruker jeg en sigma 150-500, men selv på 500mm (og på en cropsensor som i canon 7D) blir det ofte for lite. Lange objektiver er ofte kostbare og tunge, det jeg bruker veier snaut 2 kg.

 

Når det gjelder fugler i flukt er god følgefokus særs viktig og foreløpig er det stort sett speilrefleks i de høyere klassene som duger i lengden. Og du bør/må ha en god søker, skjerm som søker er nesten håpløst å bruke til den typen fotografering.

 

Men er budsjettet lavt og du ønsker å prøve ut litt og samtidig dropper fugler i flukt (som er det absolutt mest krevende) er det muligens en ide å prøve først med en såkalt superzoom som en linket til lenger oppe, den linkete har 1200mm som lengste, men egner seg dårlig til fugler i flukt. Men du får mye for pengene.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen!

 

Hva om jeg dropper fugler i flukt og den slags, som du sier Tor, kan da dette kameraet duge:

http://www.lefdal.com/product/foto-video/systemkamera/NX1100BLK/samsung-nx1100-systemkamera-m-20-50-mm-sort#tab-store-availability-trigger

 

med dette objektivet:

http://www.lefdal.com/product/foto-video/objektiv/EXT50200CSB/samsung-ex-50-200-4-5-5-6-oised-telezoom-objektiv-sort

?

 

Jeg er villig til å fire litt på kravet om superzoom i første omgang, jeg er tross alt helt grønn på disse fotogreiene. Tenker at det som hadde vært fint, er at om det dukker opp et dyr/fugl i nærheten når jeg er på jakt, som jeg kan se relativt godt uten kikkert/kamera, la oss si 50-100 meter unna, kan jeg få tatt et brukbart bra bilde med det kameraet+objektivet ovenfor?

 

Har beveget meg litt opp i pris, men dette er nok så langt jeg kan strekke meg. Er det mulig i framtiden og kjøpe til enda kraftigere objektiv/zoom til dette kameraet?

 

Grunnen til at jeg kommer med disse forslagene er at jeg er litt sent ute, skulle så gjerne hatt kameraet i dag/mandag, så jeg ser på kamera som er tilgjengelig i butikk :-) Ikke noe galt med forslagene som har kommet her, de er bare ikke tilgjengelig her og nå for meg. Men setter pris på alle forslag og tips selvfølgelig, det er til stor hjelp!

Endret av kaelni
Lenke til kommentar

Det objektivet kjenner jeg ikke til, men 200mm er lite selv på et cropkamera. 50-100m er langt - lengre enn man tror før en havner i situasjonen. For store dyr som elg kan man tilnøds croppe inn i etterkant, men f.eks en hare vil bli en mygg.

 

Kameraet har heller ikke noen form for søker såvidt jeg ser (?) og det vil bli et minus du kan slite med når tele brukes. I tillegg er små kamera med lange teleobjektiver en lite gunstig kombo pga totalt mangel på ergonomi.

 

Hva med et entrylevel speilrefleks heller? Særlig canon og nikon har godt utvalg i objektiver.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett litt rundt, kommer mest sannsynlig til å lande på Canon PowerShot SX50 HS! Det ser ut til å passe mitt bruk og budsjett, + slipper å kløne med objektiv jeg som har så lite peiling.

Tusen takk for all hjelp! :-)

 

Superzoomkameraer som SX50 HS gir deg veldig lang rekkevidde i et lite og rimelig kamera. Du kan ikke forvente samme bildekvalitet som et systemkamera med tilsvarende brennvidde til mange ganger så høy pris, men det er en rimelig måte å komme i gang på. Merk at Canon lanserte en ny versjon av dette denne uken. Vet ikke hvordan det er i forhold til SX50 HS, men hvis du har tid til å vente noen uker kommer sikkert priser og omtaler.

http://www.dpreview.com/articles/1081949711/canon-announces-powershot-sx60-hs-with-65x-zoom

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har sett litt rundt, kommer mest sannsynlig til å lande på Canon PowerShot SX50 HS! Det ser ut til å passe mitt bruk og budsjett, + slipper å kløne med objektiv jeg som har så lite peiling.

Tusen takk for all hjelp! :-)

Sikkert et lurt valg. Et systemkamera, spesielt med ei såpass stor linse blir tungt og upraktiskt når du skal ut på tur. Da er det bedre med et du kan putte i lomma.
Lenke til kommentar

Det ble tilslutt Nikon Coolpix P600, foreløpig veldig fornøyd. Gjenstår enda å lære om innstillinger osv for å få best mulig bilder, men det blir. Tok kameraet med på tur og fikk tatt et par rimelig bra bilder av en haukugle på ca.60meters avstand, uten stativ eller justeringer :-)

Igjen, tusen takk for hjelpen alle sammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...