Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1.8TFSI vs. 2.0TDI


ccc3

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sliter med bilvalg, og trenger hjelp! Helst kjapt da jeg vil få bilen i hus før jeg reiser på jobb om en uke. :ohmy:

Jeg har kikket litt rundt og har bestemt meg for at det blir en Audi A4, men sliter med å velge av 1.8TFSI eller 2.0TDI.

Jeg har prøvd 1.9TDI og synest den var grei nok, men ikke noe mere enn det.

Det jeg da lurer på er om 1.8TFSI er et hakk over mtp aksellerasjon og toppfart? Eller burde jeg gå for 2.0TDI? Har kikket på 2.0TFSI, men de er for det meste på en prisklasse som er over budsjettet mitt.

Jeg er ikke så veldig opptatt av fart, men er utrolig greit med en bil som kan ta forholdsvis raske og effektive forbikjøringer.

Er det noen som har erfaringer med 1.8TFSI? Hva bruker den på mila kontra 2.0TDI?

Jeg har lite greie på bil generelt, så hjelp taes i mot med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt en 2.0 TDI og var kjempefornøyd med den. sterk I forbikjøringer og relativt nøysom på drivstoff. Og viktigst av alt, ingen problemer med den.

Bensinmotorer er som regel mer kvikk I aksellerasjon men fordrer mer giring I forbikjøringer. toppfart er vel omentrent den same på begge motorer. En diesel vil også gi litt mer motorstøy en Bensin.

Grunnen til at jeg landet på en Diesel var drivstofforbruk og at man ikke trenger å gire I tid og utide siden dreiemomentet er mye større der, samt at det er bedre og slepe tilhengere med en Diesel.

Lenke til kommentar

Det er vel relevant her hvilken modell og motorutgave vi snakker om. Det er god forskjell på en 1.9TDI ~105hk fra 1999 og en 2.0TDI CommonRail med 170hk fra 2009.

 

Sikker på du mener TFSI og ikke bare T? Hvis 1.9TDI er aktuelt høres det ut som du er i en årgang da det var 1.8T 150hk, før TFSI kom.

Generelt oppleves TFSI som gode og effektive motorer, spesielt 1.4TFSI synes jeg.

Lenke til kommentar

Det er vel relevant her hvilken modell og motorutgave vi snakker om. Det er god forskjell på en 1.9TDI ~105hk fra 1999 og en 2.0TDI CommonRail med 170hk fra 2009.

 

Sikker på du mener TFSI og ikke bare T? Hvis 1.9TDI er aktuelt høres det ut som du er i en årgang da det var 1.8T 150hk, før TFSI kom.

Generelt oppleves TFSI som gode og effektive motorer, spesielt 1.4TFSI synes jeg.

 

Ja jeg har lest litt rundt og ser at folk er fornøyde med 1.6TFSI. Da må jo 1.8l være greit. Føler jeg. Som sagt vil jeg ha en bil som drar bedre enn min gamle BMW 318 1993 :p

Lenke til kommentar

Den bilen har da gått veldig langt ? Og er det bare audi a4 du vil ha ?

 

For den prisen jeg har forhandlet frem synest jeg ikke 134 000 km er forferdelig mye. Det er også kjedereim på den og nylig service fikk jeg vite.

 

Andre tilsvarende biler med samme km-stand som den der ligger jo på godt over 150-160 000.

 

EDIT: Ja, det er nok a4 jeg vil ha. Jeg er opptatt av hvordan bilen ser ut. Det er noe jeg aldri blir kvitt. I tillegg har jeg nær Audi forhandler og bekjente med Audi biler. Jeg har kikket litt på WV Passat, men jeg synest ikke de er fine. Sikkert gode biler økonomisk, men jeg kjøper ikke en økonomisk bil når jeg har råd til noe jeg selv er fornøyd med.

Endret av ccc3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så lite hester på den bilen? 1.8T hadde jo 150hk, men de får bare 120 ut av en 1.8TFSI.. Har du prøvekjørt den?

 

Jeg googlet faktisk det, og det var noe med avgifter og billigere forsikring. Fant noen 1.8TFSI med 160HK, men ditto dyrere. Dvds chippet.

Lenke til kommentar

1.8TFSI leveres som 2.0TDI i forskjellige HK-utgaver, dette av import/avgiftsårsaker.

 

Da er det avklart at du ser på nyere modeller, da ville jeg klart gått for bensin(selv om jeg nettopp kjøpte 2 diesel-audier selv), utelukkende grunnet den usikre fremtiden til diesel som drivstoff, lov/avgiftsmessig.

 

Dog ville jeg om jeg var deg prøvd å få tak på en av de moderne motorene - mulig jeg tar feil, men jeg tror 1.2/1.4 tfsi er en annen motor - 1.4tfsi leverer trossalt 125 hk, så en 1.8 på 120 er vel mye mindre effektiv.

 

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49124062&searchclickthrough=true

Endret av toth
Lenke til kommentar

Dog ville jeg om jeg var deg prøvd å få tak på en av de moderne motorene - mulig jeg tar feil, men jeg tror 1.2/1.4 tfsi er en annen motor - 1.4tfsi leverer trossalt 125 hk, så en 1.8 på 120 er vel mye mindre effektiv.

 

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49124062&searchclickthrough=true

1.8 TFSI 120 hk er bare en nedtrimmet norgesversjon av den vanlige 160 hesteren.

BSR har chiptuning til den. Økning fra 120 til 215 hk. Pris 5990,- SEK.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2583

Lenke til kommentar

 

Dog ville jeg om jeg var deg prøvd å få tak på en av de moderne motorene - mulig jeg tar feil, men jeg tror 1.2/1.4 tfsi er en annen motor - 1.4tfsi leverer trossalt 125 hk, så en 1.8 på 120 er vel mye mindre effektiv.

 

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49124062&searchclickthrough=true

1.8 TFSI 120 hk er bare en nedtrimmet norgesversjon av den vanlige 160 hesteren.

BSR har chiptuning til den. Økning fra 120 til 215 hk. Pris 5990,- SEK.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2583

 

Jeg vet de trimmer ned, men er 1.8tfsi bygd på samme lest som de nye, effektive 1.2/1.4? Jeg mistenkte at 1.8'en er eldre konstruksjon og teknologi, de har trossalt hatt 1.8T på 150+hk siden 90-tallet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...