Gå til innhold

Recovery av Raid5

indahla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så viktig at jeg ønsker å gjøre et forsøk selv på å redde de, men ikke så viktige at jeg vil betale noen for å gjøre det. Har sjekket med IBAS og de skulle ha 12.000,- for jobben..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fremgangsmåten kort og greit, bør være omtrent slik, hvis du ikke har mulighet til å speile over diskene på nye disker før du setter igang.

1. Koble til alle diskene på en maskin, ikke sett opp noe raid i bios eller tilsvarende.

2. Boot fra en live-cd, siste versjon av ubuntu burde være plenty.

3a. Er du heldig, plukker livecden opp raidet og starter det automatisk.

3b. Start mdadm raid, hvis den klager på superblock som ikke stemmer, bruk "force"

4. Monter filsystemet

5. Overfør dataene til en annen disk / maskin.

Skrevet

Fremgangsmåten kort og greit, bør være omtrent slik, hvis du ikke har mulighet til å speile over diskene på nye disker før du setter igang.

1. Koble til alle diskene på en maskin, ikke sett opp noe raid i bios eller tilsvarende.

2. Boot fra en live-cd, siste versjon av ubuntu burde være plenty.

3a. Er du heldig, plukker livecden opp raidet og starter det automatisk.

3b. Start mdadm raid, hvis den klager på superblock som ikke stemmer, bruk "force"

4. Monter filsystemet

5. Overfør dataene til en annen disk / maskin.

Punkt 3 (a og b) gir ikke resultat. Noe tips?
Skrevet

mdadm --examine /dev/sda1 (for alle disker) sier "Raid Devices: 24".

Skal det tallet brukes ved assemble, 4 (antall disker jeg har koblet til) eller 5 (opprinnelig antall disker i raidet)?

Skrevet

Kan se ut som partisjon 3 var den som ble brukt til mdadm raidet. Så kommandoen burde bli # mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sda3 /dev/sdb3 osv. Kommer igjen an på hvordan partisjons tabellen ser ut på resten av diskene.

Skrevet

Kan se ut som partisjon 3 var den som ble brukt til mdadm raidet. Så kommandoen burde bli # mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sda3 /dev/sdb3 osv. Kommer igjen an på hvordan partisjons tabellen ser ut på resten av diskene.

Det ser likt ut på de andre diskene.

Skal jeg prøve det?

Skrevet

Jeg stusser litt på at den sier "active" på md256 og md13. For meg ser det nesten ut som den har dratt igang raidsettet.

hva med:

# mdadm --stop /dev/md1

# mdadm --assemble --force /dev/md1 /dev/sda3 /dev/sdb3 /dev/sdc3 /dev/sdd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...