Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utseende før hjerne?


emmakaspara

Anbefalte innlegg

Hei hei !

 

Jeg skal skriv en sakprosa tekst i norsk, og temaet er helter. Jeg har valgt å skrive om at jenter i dag blir opplært til at utseende er viktigst og at deres helter ofte er høye, tynne og vakre modeller, skuespillere, prinsesser osv. Og jeg lurer på hva du mener om dette? Og syns du det er forskjeller på kvinnelige og mannlige helter? Hvis jeg velger å ha med din mening blir jeg ikke å skrive navnet ditt bare kilden(diskusjon.no), så det blir anonymt. TAKK PÅ FORHÅND.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at jenter blir i mye høyere grad påvirket av "Helter" en hva gutter blir, Nettopp fordi det er mye mer sosialt akseptert at en jente fikser på hår,sminke,sko,klær og kropp for og bli mer lik en av disse Heltene.

Det er ikke fult så normalt eller akseptert at gutter skal begynne og kle seg i en annen stil, Bruke kosmetikk/sminke for og forbedre utseende eller ta oprasjoner,

 

I norge er det hvertfall ikke normalt.

 

For og si det slik: Er du jente og kanskje ikke så pen så er det mye mer akseptert at du opererer,sminker,fikser og kler deg bedre for og bli et "Penere menneske" .

 

Om du er gutt og lite pen så er du "Fucked". Det er ikke normalt at vi gutta skal operere,sminke,klippe og kle oss for og bli et "penere menneske"

 

ja vi gutta kan trene og ta bedre vare på oss selv men som sagt er det ikke vanlig eller spesielt sosialt akseptert at vi skal bruke sminke eller kirurgi for og fikse på dette, Noe jenter kan gjøre i en mye større grad uten at de blir dømmet sunder og sammen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i den forstand at når unge jenter utpeker en heltinne, er det på maskuline premisser de gjør det. Altså har de et forvridd bilde og skuer til destruktive kvantiteter foran oppbyggende kvaliteter.

Det samme gjelder menn, men siden vi er mye "enklere" i hodet av natur, er skaden ikke like stor på sikt.

 

Oftest er kvinnelige helter fremstilt i sin helteposisjon av menn, altså med et "mannehelteparadigm". Dette kommer tydelig frem i linken som Kakofoni refererer til. F.eks skal en heltinne være sexy, men bare fordi menn mener dette. Menns syn på hva en mannlig helt er, trengs ikke å forklares, vi ser det alle hver eneste dag i all media. Både menn og kvinner i vår kultur har blitt så kulturelt farget av mannlige helter, at mange har problemer med å både definere og identifisere en ekte helt/heltinne.

 

Det er lite vist hva som er en ekte helt / heltinne. Vi blir så fora med kapitalistiske rollemodeller at vi til slutt tror at det er det som er sannheten. Man må selvfølgelig ta høyde for en kulturs utvikling, herunder at med tiden endres preferansene. F.eks var det som tidligere kunne kalles "heltekvaliteter", i dag kalles for selvfølger. Her vil jeg peke på at en ekte heltinne var hun som fremsnakket kvinnelig stemmerett.

 

Det er forskjell på kvinnelige og mannlige helter, men ikke nødvendigvis så store som vi forestiller oss. F. eks. Mahatma Gandhi på den ene siden og Malala Yousafzai på den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...