Gå til innhold

i3 4010U 1.7GHz kjører på 0.10GHz ?!


cd32

Anbefalte innlegg

Sitter her med en HP ProBook 430 G1, med en normalt velfungerende i3 4010U prosessor på 1.7GHz.. problemet som har oppstått siste uken er at prosessoren etter en viss tid strupes til 0.10GHz! Maskinen "hakker" på alt jeg foretar meg, gikk inn i oppgavebehandling og ytelse tabben og fant der at prosessoren kjørte på 0.10GHZ og de gjør den til jeg restarter uansett hva jeg kjører av programvare.. Finner ikke noen prog eller prosesser som ved første øyekast skaper problemer.. Regner med prosessoren har en eller annen Speed-Step teknologi, men det får da være grenser :p


Noen her inne som har peil? :) Googlet, men uten hell..




Copy paste fra Speccy (før problem intreffer, når prosessoren kjører på 100Mhz kan jeg bare drite i å starte noe som helst..)


Intel Core i3 4010U

Cores 2

Threads 4

Name Intel Core i3 4010U

Code Name Haswell ULT

Package Socket 1168 BGA

Technology 22nm

Specification Intel Core i3-4010U CPU @ 1.70GHz

Family 6

Extended Family 6

Model 5

Extended Model 45

Stepping 1

Revision C0

Instructions MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX, AES, AVX, AVX2, FMA3

Virtualization Supported, Disabled

Hyperthreading Supported, Enabled

Bus Speed 99,8 MHz

Stock Core Speed 1700 MHz

Stock Bus Speed 100 MHz

Average Temperature 44 °C

Caches

L1 Data Cache Size 2 x 32 KBytes

L1 Instructions Cache Size 2 x 32 KBytes

L2 Unified Cache Size 2 x 256 KBytes

L3 Unified Cache Size 3072 KBytes

Cores

Core Speed Multiplier Bus Speed Temperature Threads

Core 0 798,1 MHz x 8,0 99,8 MHz 42 °C APIC ID: 0, 1

Core 1 798,1 MHz x 8,0 99,8 MHz 46 °C APIC ID: 2, 3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier vanligvis å være temperatur som gjør at prosessorer steppes ned såpass kraftig. Har selv en sliten gammel Dell-maskin som gjør det samme hvis ikke jeg sørger for å ha tilstrekkelig kald luft rundt den.

 

Sjekket for støv i kjøleribbene/viften? Hvis omgivelsestemperaturen ikke har så mye å si, så kan det være at kjøleribben har delvis løsnet fra CPUen så det er dårlig varmeledningsevne der.

Lenke til kommentar

Pleier vanligvis å være temperatur som gjør at prosessorer steppes ned såpass kraftig. Har selv en sliten gammel Dell-maskin som gjør det samme hvis ikke jeg sørger for å ha tilstrekkelig kald luft rundt den.

 

Sjekket for støv i kjøleribbene/viften? Hvis omgivelsestemperaturen ikke har så mye å si, så kan det være at kjøleribben har delvis løsnet fra CPUen så det er dårlig varmeledningsevne der.

Hei og takk for kjapt svar :)

 

Tenkte også at det kunne være noe med temp, men cpu er stabil på ca 40-50 grader, HK 37 og SSD 35

Både ved normal hastighet og den unormalt lave hastigheten.. :/

Endret av cd32
Lenke til kommentar

send den inn om den fremdeles har garanti, eventuelt reklamer om den ikke har det.

 

Eldste datteren sin skole pc.. den har vært så mange ganger i gulvet at det viser for å si det sånn, så noe garanti tror jeg vi kan se bort ifra :)

 

Problemet har igjen inntruffet!

 

Copy-paste fra Oppgavebehandling -> ytrlse

Prosessor

Intel® Core i3-4010U CPU @ 1.70GHz
Maksimal hastighet: 1,70 GHz
Socketer: 1
Kjerner: 2
Logiske prosessorer: 4
Virtualisering: Deaktivert
Hyper-V-støtte: Ja
L1-hurtigbuffer: 128 kB
L2-hurtigbuffer: 512 kB
L3-hurtigbuffer: 3,0 MB
Utnyttelse 3%
Hastighet 0,10 GHz
Oppetid 0:01:44:12
Prosesser 81
Tråder 953
Referanser 28131
Lenke til kommentar

kjølern har nok fått luft mellom seg og prosessor. om du er forsiktig klarer du helt fint å skru deg frem til problemet. jeg regner med at alt må demonteres for å komme inn til kjøler. 30 (ish) skruer og diverse klips.

 

når du kommer til kjølern bør denne også demonteres, rens vekk gammel pasta med et stoff som ikke etterlater en "film" på prosessor og kjøler. jeg har ofte brukt blårens (isopropanol - sikkert skrivefeil) og legg ny kjølepasta.

 

om du ikke tør helt å starte, så kan du heller tenke. om jeg ikke gjør det må jeg kjøpe ny, og om jeg driter meg ut må jeg kjøpe ny.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva skjer om du går i kontrollpanelet og setter på "høy ytelse" under strømalternativer?

Gå eventuelt inn på "endre planinstillinger" og så på "endre avanserte strøminnstillinger", deretter til "strømstyring for prosessor", og sett laveste prosessortisltand til 100 %.

Holder den 35-40 grader uansett hva slags tilstand den har, så er det ikke luft eller kjøling som er problemet.

Kan også anbefale å kanskje belaste den, for å se om det "hjelper", som et tungt program, spill osv... Samt å bruke et skikkelig måleprogram som CPU-Z, lite og gratis program: http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

 

Oppgavebehandling har lurt meg mang en gang med feilaktig info om hvilken klokkefrekvens den opererer på. Da kan vi se litt mer også som spenning osv.. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...