Gå til innhold

Samsung NX2000 Et greit valg ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NX2000 med 20-50mm zoom er et greit begynnerkamera med gode lettfattelige menyer og skarpere optikk enn konkurrentene.

Prisen er god, men bildene på nettbutikken viser feil objektiv (18-55mm). Det som følger med (20-50mm) er mye mindre, men har ikke optisk stabilisering som det store objektivet har. Selv foretrakk jeg dette 20-50mm objektivet fremfor 18-55mm før jeg kjøpte et 16-50mm PZ objektiv.

Her er et bilde med korrekt objektiv:

 

h305NX2000K-o_backangle.jpg

 

Til ditt bruksområde passer det godt, til sportsfotografering eller fuglefoto passer det ikke så godt.

Kameraet får ikke plass i bukselommen, men går greit i jakkelommen.

 

Blir du bitt av foto-basillen og ønsker et mer lyssterkt objektiv så kan jeg anbefale 30mm f/2.0 pancake. Det er ennå litt skarpere og ennå mindre, men koster faktisk mer enn tilbudspakken.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også stusser på om jeg skal kjøpe den.

Var på butikken idag og prøvde NX300 og den var helt fantastisk :love: .

 

Men det er under halv pris for NX2000 i forhold til NX300 og i følge reviews er det ikke stor forskjell på de... Jeg skal som TS bruke kamera til ferie, katter ( :p ) og fritid.

 

Jeg er veldig opptatt av god kvalitet på bilde, at det som er i fokus er skarpt og gode farger (det kan selvfølgelig ordnes i ettertid). Men jeg er ingen profesjonell fotograf, er mest for å dokumentere opplevelsene mine.

 

Så NX300 eller NX2000?

Lenke til kommentar

Et annet punkt er autofokus på video. På mitt gamle NX200 (nokså lik NX2000) jaget autofokusen så mye at jeg ofte satt den i manuell fokus, det trenger jeg ikke med NX300. Autofokus på stillbilder er også litt kjappere og bedre.

Bildene fra NX300 er ikke merkbart bedre enn med mitt gamle NX200, men det er lettere å ta gode bilder.

RAW-bufferen kunne sikkert vært ennå større, eller kameraet kunne vært kjappere å lagre på minnekortet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Et annet punkt er autofokus på video. På mitt gamle NX200 (nokså lik NX2000) jaget autofokusen så mye at jeg ofte satt den i manuell fokus, det trenger jeg ikke med NX300. Autofokus på stillbilder er også litt kjappere og bedre.

Bildene fra NX300 er ikke merkbart bedre enn med mitt gamle NX200, men det er lettere å ta gode bilder.

RAW-bufferen kunne sikkert vært ennå større, eller kameraet kunne vært kjappere å lagre på minnekortet.

Hemhem, men er det verdt å betale over dobbelt så mye for NX300 når jeg bare skal bruke den til hverdags og ikke noe fancy fotografering? Er det sånn at man blir irritert på autofokus på NX200?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...