Gå til innhold

Bra kjøling, men lukter vondt. PCen måtte ut!


mrabbe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det å leke seg litt med PCen er gøy! Jeg ville lage en vannkjølt PC uten viftestøy.

 

Kjølinga fungerer utmerket. Den har aldri oversteget 70 grader uansett hvor hardt den har blitt presset. (ingen overklokking).

Så jeg er veldig fornøyd sånn sett, men av en eller annen grunn så lukter PCen helt grusomt. Føles som giftig gass. Nå står PCen i garasjen og samler støv.

 

Her er noen bilder av hvordan resultatet ble samt hva jeg har brukt. (Lavbudsjett vannkjøling).

 

post-100981-0-30983500-1410534432_thumb.jpg

 

post-100981-0-43534500-1410534435_thumb.jpg

Her ser du Quick connect/disconnect fra koolance

 

post-100981-0-13287700-1410534439_thumb.jpg

Tank og pumpe med egen PSU.

 

post-100981-0-22796400-1410534441_thumb.jpg

Bilradiator fra Biltema til 100kr :) Mine 10mm slanger var naturlig nok for små til å dekke radiatorens enorme 32mm. Jeg tok derfor min 10mm inni den store 32mm'en og flyte på med Biltema's svar på Tec 7. Laget først til en stopper så ikke limen skulle renne inn i radiatoren/tette slangen.

 

 

post-100981-0-95287400-1410534444_thumb.jpg

Billig GTX Vannblokk fra ebay. Den dekket ikke alle komponentene, derfor har jeg limt på en ekstra liten kjøleribbe over det jeg så på som kritiske komponenter. Kjøleribbe og lim - også fra ebay.

 

post-100981-0-66060800-1410534447_thumb.jpg

Litt rotete inni pcen, men CPU-blokka er også fra ebay.

 

post-100981-0-34516100-1410534451_thumb.jpg

Væsken som sirkulerer er 100% spylervæske som er vist på bilde.

 

Slangene er kjøpt fra koolance.

Slangene lukter vondt, men lukta er kraftigst fra selve PCen.

 

Jeg kan ikke bruke maskinen når den lukter sånn. Den har nå stått i garasjen og luktet fra seg i 2 måneder, men den lukter fortsatt like ille. Den lukter like ille om den er varm eller kald.

Kan det være en kjemisk reaksjon mellom slange og spylervæske?

Biltema's "Tec 7"?

Flere kritiske komponenter på skjermkortet som trenger kjøling?

 

Hva kan lukta komme av?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spylervæske inneholder stort sett etanol og litt propanol. Spriten vil påvirke gummien og den kan i verste fall gå i oppløsning. Hvis du insisterer på å bruke bensinstasjon produkter så er destilert batterivann eller konsentrert frostvæske en mye bedre ide. Ikke bruk sprit til kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror du selv?

Spylervæske inneholder sprit og mye såpe, ikke så vanskelig å forestille seg hva som vil skje når det blir varmt.

 

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lukta kommer fra, men har på følelsen av at den kommer fra slangene. Samtidig synes jeg det er rart at slangene som går fra PC til radiator lukter mindre vondt enn de slangene som er inni selve PCen.

 

Har brukt spylervæske i annen PC før uten at det har luktet vondt. Den gangen brukte jeg en annen type spylervæske og blandet den med vann samt kjølevæske for PC.

 

Jeg skal bytte ut spylervæska med 100% vann nå i håp om at lukta forsvinner. Tror du det vil hjelpe? eller har skaden allerede skjedd og jeg må bytte alle slangene? Hvis ikke spylervæske, hvilken annen billig væske kan jeg bruke?

Lenke til kommentar

Les forøvrig denne supre guiden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=256895

Takker! :)

 

Hehe, jeg tenkte spylervæske var bra fordi spriten ville drepe alt som prøvde å vokse og gro :)

 

post-100981-0-47843200-1410539589_thumb.jpg

Sånn, da var spylervæska ute. Men nå som jeg allerede har fått ulumskheter i systemet så burde jeg skylle en runde med eddik? eller går det fint å fylle på med batterivann uten å gjøre noe mer med det?

 

Takk for gode svar! :)

Lenke til kommentar

Spylervæske inneholder blant annet vann og isopropanol, som i utgangspunktet ville fungert fint som kjølemedie (mest vann selvsagt - pga isopropanols termiske egenskaper) hvis man skal ned på minussiden av celcius-skalaen (selv om isopropanol lukter mye i seg selv).

 

Desverre inneholder det også en del avfallsstoffer fra diverse produksjon/industri. Hvor tror du produsentene/leverandørene av spylervæske får (noe av) isopropanolen fra? :) I tillegg er det selvsagt såpe i den. Disse kombinasjonene gjør det ikke til den beste løsningen mtp kjølemedie. Hvis systemet ditt hadde vært helt tett (evt. med isolert avlufting), og det var matrialvalg ift de enkeltkomponenter væsken består i (ift hvordan bestanddelene endrer seg ift temperatur, pH osv) ville du ikke luktet noe.

 

God ide men dårlig utført. :p

Du må også lime ribber på VRM/RAM på skjermkort litt bedre.

 

Edit: Kan vel også legges til at så lenge man holder seg over ~4°C så er rent vann et fantatisk medie (til denne oppgaven også).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn, da var spylervæska ute. Men nå som jeg allerede har fått ulumskheter i systemet så burde jeg skylle en runde med eddik? eller går det fint å fylle på med batterivann uten å gjøre noe mer med det?

 

Takk for gode svar! :)

 

Kjør på med vanlig vann for å vaske ut av systemet. Drener og utfør gjerne flere ganger (uttynningsprinsipp). Så kan du gjøre det samme med destillert vann evt kjølemedie fra DI/Techbay.

 

Eddik dropper du.

 

PS: Jo varmere vann du har, jo mer løser det (vasker det) normalt sett. Men husk at enkeltkomponentene dine ikke nødvendigvis er spec'et for høye temperaturer. Hold deg definitivt under varm/kokvarm temperatur. 50°C burde gå fint, men ingen nødvendighet.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...