Gå til innhold

Ekstern HD (USB2 // Firewire)


Anbefalte innlegg

For tiden ser jeg det blomstrer av eksterne USB/FW harddisker for bærbare. Og i tillegg til at disse er meget kjappe, er de jo også fryktelig sexy :)

 

Som en evig desktop-bruker er nettopp dette problemet når jeg ofte er på reisefoten og har bestemt meg for å anskaffe en laptop. Med bredbånd legger en seg fort opp mellom 50 og 100 GB i året. Og jeg orker ikke engang tanken på noen hundre GB's slankekur for å tilpasse meg dagens laptop'er.

 

Spørsmålet i denne anleding er hvor bra ytelse det er på disse eksterne harddiskene i forhold til interne harddisker. Det er vel uansett bedre å ha en kjapp intern harddisk som kjører de mest ytelses-intensive programmene, mens en USB kan holde mer statisk materiale?

USB-baserte lydkort er kjent for å kreve mye maskinressurser, så det er vel ikke annet å forvente med eksterne harddisker?

 

Gode erfaringer - eller dårlige! - med eksterne HD'er er velkomne. Tror dere en investering i disse lekre produktene er en god ide?

 

 

-RedLionion

 

"I mean, isn't this like the most fun you can have, man - fucking with people, playing with their minds?"

-R.J. (Sandworm)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv kjøpt en emagic kabinett USB2 og puttet i min fujitsu 40GB 2,5" HD.

 

får vel rundt 10-20 MB/sec. ettersom hvilken PC jeg kobler den til.

på laptopen min som kun er usb1 får jeg da bare 1MB/sec.

 

synes også 2,5" versjonen er best da hden passer i skjortelomma.

 

kabinettet kostet bare 400 og HDen hadde jeg fra før.

blir vel billigere å kjøpe ferdig ekstern hvis du ikke har HD tror jeg.

 

hvis du kjøper 3,5" HD så vil du nok få raskere overføring

(min 2,5" er tross alt bare 4200rpm).

 

usb2 er jo 480mbit og jeg tror ikke det finnes noen HDer som er raskere enn det så du burde få full hastighet hvis du har rask nok maskin.

Lenke til kommentar
Gode erfaringer - eller dårlige! - med eksterne HD'er er velkomne. Tror dere en investering i disse lekre produktene er en god ide?

en ekstern HD er en veldig god ide. Om du bare skal ha den til å fylle opp med data hjemme og ikke frakte rundt, så kjøp deg en 3,5" variant. Selve disken vil være akkurat som på din stasjonære når det gjelder aksess tid og slikt, men vil være noe tregere når en tenker overføring.

 

skal du ut å reise så kjøp en 2,5" disk. Det ideelle hadde vært om du hadde hatt en 6 pins innebygget firewireplugg på maskinen din slik apple og et par dell latitude har. Da slipper du nemlig ekstra strømforskyning, disken får nok strøm fra firewirepluggen.

 

"Vanlige" laptop'er som har firewire har dessverre bare 4 pins plugg og denne greier ikke å levere nok strøm til å drive disken, da trenger du ekstra strømforskyning. Det samme gjelder for USB. Om du kjøper et firewire PCMICA-kort med firewire klarer heller ikke dette å levere nok strøm, selv om det er 6 pins kontakt på det, dette pga. begrensninger i PCMCIA-bus'en.

 

Når det gjelder om du skal satse på firewire eller USB sånn generellt så må du absolutt gå for firewire. Kjøp gjerne en disk med begge plugger slik at du får kompatabilitet med flere maskiner, men bruk for all del firewire til vanlig. Firewire bruker mindre ressurser på maskinen og har mye mere stabile overføringer enn USB selv om USB 2.0 har litt høyere teoretisk maksfart

 

Om du virkelig skal ha fart på sakene på en ekstern harddisk går du for nye firewire 800 (IEEE1394b). Her får du 800Mb/s, men dette koster til gjengjeld skjorta om du i det hele tatt klarer å få tak i disker og kontollerkort.

 

Selv bruker jeg en 40GB travelstar disk i et firewirekabinett og det er helt ypperlig til lagring av musikk/film/pakkede filer o.l. av store størrelser. ville dog ikke brukt det som primærdisk til OS, det hadde blitt litt for treigt.

 

Lykke til med valg!

Lenke til kommentar

har et 3.5" kabinett med usb2, firewire400 og firewire800 (kostet i sin tid 1300 på mpx)

og 160 gb seagate.

 

er veldig fornøyd, bruker usb2 og systemet er 100% stabilt, bruker ikke merkbart ressurser selv om firewire bruker enda mindre.

har en dell 500m og denne maskinen er uten innebygd firewire, kjøpte fw pcmcia kort, men det er bare tull med det, maskinen fryser helt når jeg kopierer filer mellom harddiskene. har testet kortet med dv-kamera uten å få liknende problemer.

 

billig og god løsning er derfor å kjøpe et kombo-kabinett (se på f.eks. emagic på komplett, flere brukere her på forumet har dette kabinettet og de virker fornøyde (søk på bærbare forumet på emagic)

har du en hdd fra før av blir det en billig og meget god løsning

Lenke til kommentar

Mye av problemet retter seg til ressursene systemet bruker for å formidle informasjonen gjennom USB2 eller Firewire... Har sett noen tester av USB2 lydkort hvor disse krevde rimelig mye systemressurser (gjør seg ikke bra i spill, osv).

 

Videre ser det ut til at USB2 ligger hakket foran Firewire, selv om Firewire teoretisk kan oppnå en høyere overføringshastighet.

 

Likefremt: Er det noen kommentarer som vil bekrefte at det er lite poeng i å benytte seg av mye HD cache pga. den begrensede overføringshastigheten, eller...??

 

--

 

PS: Takk for svar!!

Lenke til kommentar

Jeg har dette HD kabinettet:

 

Emagic HD kabinett

 

Koster vel rundt 800 kr...

 

Dette er kjempe bra hvis du bare trenger en ekstern hd hjemme, men til å ta med seg på reise er dette lite formålstjenlig. :grin: Selve kabinettet er veldig kult i aluminium, men selve strømforsyningen er jo helt absurd! Den er kjempe stor og veldig lite portabel. Den trenger i tillegg 220 V. Lurer på om det er mulig å ta tak i en 12 V sak slik at jeg kan bruke den i bil o.l ???

 

Med tanke på ytelse så funker det helt fint å streame filmer direkte fra disken. Jeg har en 250 GB 7200 RPM. Den bråker endel. Merker ikke noe om den stjeler systemressurser.

 

Trodde USB 2.0 var raskere enn Firewire jeg?? :wow:

 

Mvh Senshi

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...atID=9&GrpID=12 Her er tilbud fra komplett denne uka på ekstern. billi

 

Er det noen som har prøvd å kjøre OS fra en ekstern Firewire-disk? Hvordan fungerer det eventuelt?

 

Om spørsmålet om ekstern harddisk til OS. så spurde eg om det for ei tid tilbake og fekk svar at det var lite trulig men at det var nokre HK som støttet eksterne boot.devise. Veit likevel ikkje om det vil virke.

Lenke til kommentar

Her er noen løsninger for Lap top's

 

Selv bruker jeg ett billionton PCMCIA USB2 kort.

Problemer jeg har med dette er at korte ikke greier å gi nokk strøm til HDD kabinetter. Bruker derfor den medfølgende USB splitteren i en USB 1,1 kontakt.

Dette virker ypperlig på min Armada E500 i alle fall.

Er ikke sikker på hvordan dette er med Firewire

 

Har brukt noe som minner om dette

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=9&s=pl

 

Har med to Firewire ledninger fått boksen til å fungere som en repeater

mellom to PC'r Setter da bare opp TCPIP i Nettvekstilkoblinger.

Men når da HDD kunn fra en av maskinene.

Mens Nettverket på 400Mbit fungerte ypperlig.

Noe å tenke på om man har en LAP m firewire samt en Stasjonær med firewire

 

Lykke til

Her er noen eksempeler:

 

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=11&s=pl

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=11&s=pl

 

http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...D=11&t=1855&l=2

Lenke til kommentar

Dersom det er noen her som har erfaring med eksterne, store HD'er (200GB+), ville jeg satt stor pris på å høre hva deres synes om støyen til disse.

 

Hører man generellt sett støy bedre ved slike løsninger? Jeg håper det ikke følger vifte eller tilsvarende med, for jeg mener personlig man - i år 2003 - skal klare å lage pc-komponenter med lavere støynivå enn russiske gravemaskiner ;)

 

/**RedLion*/

Lenke til kommentar

Jeg har en dell 8200 med 4pins fw og en maxtor 250gb fw/usb2

 

Synes den braaker en del, pga vifte som sitter i den. Men ellers fungerer den ypperlig. Den er dog litt stor, men min baerbare veier en del og er klumpete, saa for meg betyr det ikke saa mye.

 

For aa si noe om stoeyen: Naar vifta paa maskinen drar igang, braaker den mer en ekstern hd.

 

Ellers krever hd lite av systemressurser. Har ogsaa merket at det er raskere aa brenne fra ekstern hd til brenner enn fra intern hd. Kopiering mellom fw og hd gaar ogsaa fort.

 

Merker ikke stor forskjell mellom intern disk og ekstern. Det er dog ikke mulig aa installere os paa eksterne, da den ikke kan loade noe i oppstart, men foerst blir startet opp litt seinere.

 

Ellers er usb2 og fw omtrent like raske i praksis.

 

Jeg bruker dog fw, da jeg ikke har usb 2

usb 1.1 fungerer den med, men man merker det gaar treigt naar ting skal flyttes.

 

Skal antagelig skaffe meg en til disk naar studielaanet kommer etter jul, og det kommer nok til aa bli den nye maxtor 300 gb drive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...