Gå til innhold

Matematikk på ingeniørlinje - NTNU vs. UiS


Øyvind23

Anbefalte innlegg

Ser at NTNU har fire matematikkemner i tillegg til statistikk som alle er på 7,5 studiepoeng hver, som totalt gir 37,5 poeng. UiS derimot har to matematikkemner i tillegg til statistikk som gir 10 studiepoeng hver. I tillegg kan man velge vektoranalyse på UiS.

Er det slik at pensum eller læringsmengden er større per mattefag på UiS fordi man får flere poeng eller er jeg helt på bærtur?

Hadde også vært greit om dere kunne sagt litt om forskjellene ved dem hvis dere har noe å si på det.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På siv.ing-linjene ved NTNU har man som standard fire fag per semester, og derfor er stort sett alle fag satt til å telle 7,5 poeng selv om arbeidsmengden varierer veldig. Derfor sier ikke antall studiepoeng nødvendigvis så mye om mengde arbeid.

 

Hvordan ting gjøres ved UiS vet jeg ikke.

 

Du kan jo evt. sammenligne pensum. NTNU-fagene finner du her. :)

Lenke til kommentar

Hvis man tar matematiske metoder 1 og 2 i tillegg til vektoranalyse (ikke obligatorisk lengre) (10*3 = 30 poeng) ved UiS tilsvarer det litt mindre enn NTNU sitt matematikk 1, 2, 3 og 4k pensum.

NTNU har riktignok delt ut emnene på andre måter, men det er noen emner fra 4k som jeg ikke kjenner igjen fra UiS.

 

Konkluderer med at NTNU har større pensum, men delt ut på flere fag (hvorvidt det har noe å si, vet ikke jeg).

Vil også påstå at det er lettere å ta ingeniørutdanning ved UiS pga. at man har 3 fag per semester og ikke 4 fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik at pensum eller læringsmengden er større per mattefag på UiS fordi man får flere poeng eller er jeg helt på bærtur?

Det er hvertfall tanken ja. Et studiepoeng skal ha en viss mengde pensum. UiS har på bachelornivå en blanding mellom 5 og 10 poengs fag og da skal i utgangspunktet et 10 poengs fag være dobbelt så stort som et 5 poengs fag. I praksis kan det oppleves litt annerledes.

 

NTNU er vanskelig!

UiS er kjempeenkelt!

Det oppgulpet der kan du spare deg for. 2 geologistudenter jeg har snakket måtte jobbe ca 20% mer på UiS enn på NTNU på masternivå. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Det oppgulpet der kan du spare deg for. 2 geologistudenter jeg har snakket måtte jobbe ca 20% mer på UiS enn på NTNU på masternivå.

 

 

Vet ikke noe om UiS, men geologistudenter fra UiO fikk i hvert fall et lite sjokk når de startet på NTNU for å ta mastergrad der.

Lenke til kommentar

Vet ikke noe om UiS, men geologistudenter fra UiO fikk i hvert fall et lite sjokk når de startet på NTNU for å ta mastergrad der.

Folk får generelt sjokk når de starter på mastergrad. Dama går master i geologi på UiS og har stort sett 12-timers dager på skolen. Hun ene i klassen kom fra UiO, 2 andre fra NTNU og resten fra UiS(teller ikke med de internasjonale da som er ca halvparten) og alle er vel enige om at forskjellen mellom bachelor og master er enorm, uavhengig av hvilket studiested man kommer fra.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...