Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sort skjerm/ viftene kjører


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Hallo
trenger litt hjelp med feilsøking

har akkurat flyttet et godt stykke, og pc'n ble selvfølgelig med på lasset.

men så er problemet, skjermen funker (den er på og det blinker analogt/digitalt i slike firkanter som surrer rundt på skjermen)

pcn starter, skjermkort kjører, kabinett vifter er i gang, og gpuen kjører også

men det er det. alle vifter surrer og går, men den vil ikke våkne til liv.
er det noen som har noen ide om hva som kan være galt?

jeg åpna opp og fant ei ledning som hadde falt ut under transport,
den er oppe i høyre hjerne, veldig nær cpuen.

når jeg først prøvde å starte opp pcn, så startet den å surre, så kom det noen (3-4 supermariolydertongue.gif ) så slo den seg av og så på igjen. etter at jeg har koblet i denne ledninga så er alt oppe å går, men fremdeles ikke noe liv laga.


kan det være cpuen som har tatt kvelden?
eller hovedkortet?

noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørres ut som om cpuen ikkje starter/funker kansje det har noe med den ledningen eg tror det er ifølge beskrivelsen din strømmen til cpu.

 

Eg ville sjekket at den er skikkelig i først. Du kan resette cmos med å ta ut det little batteriet på hovudkortet og inn igjen etter eit lite minutt. Du sa noe om ein lyd under oppstart sjekke på denne linken om du finner noe som matcher, då har du svaret ditt. http://www.computerhope.com/beep.htm

Endret av Alf Johan Grindheim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

nå har jeg skrudd ut absolutt alt og satt det inn igjen.

hk hadde noen slarkete skruer, men ikke veldig løse.

har prøvd å kjøre med bare hk og ram, for å se om det får kontakt med det interne skjermkortet, men det er fremdeles ikke noe liv der.

 

 

den lyden som kommer er først når jeg slår på pcn, d virker det som den skal til å boote, så etter ca 10 sek komemr en liten bipelyd, pcn lår seg av og så starter den opp igjen 8men bare liv i viftene og skjermkortet da virker det som)

Lenke til kommentar

Nja, kan være det meste. Høres ut som om den ikke klarer å komme seg forbi POST (power-on self-test)

Som en hver maskin må forbi før du kan komem til BIOS, og en feil her på essensielle komponenter vil gjøre at du ikke får noe liv til skjermen.

 

At maskinen får strøm betyr bare at startknappen og PSUen sannsyneligvis funker. Det kan fortsatt være noe galt med CPU, HK, RAM, skjermkort, eller at du har noe annet tilkoblet som fucker seg.

Så anbefaler heller at du går gjennom den lange feilsøkingsregla. (finnes bokstavelig talt hundre og tusenvis av slike tråder her på forumet) At selv ledninger har falt ut tyder i hvert fall på at den har fått seg en smell eller no. Men i bunn og grunn så kommer du ikke alt for langt (kan sjekke om det hjelper å ta ut noen RAM) uten noe annet utstyr å teste med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

har tatt cpu en ut også da jeg deomonterte alt.

 

tror jo selv at det et cpu eller hk det er feil med.

cpu kjøleren er en noctua, så den er rimelig stor og tung, og det kan jo være det hk har fått seg noen trykk den ikke har tålt på den to dagerlange kjøreturen hit ned.

 

edit: etter å ha snakket med kundeservice hørstes det ut som han på linja mente det var hk det var noe galt med, så skal sende det inn til feilsøking.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

det er ikke noe mønster i den lyden egentlig. høres bare ut som datan skal til å boote, så blir den litt høyfrekvent - så dør den ut, om det er rett beskrivelse.

 

 

om det ikke er feil med hk, så vet jeg ikke hva som er galt. har som sagt demontert alt, skrudd ut hk og tatt ut cpu og så satt tilbake igjen (med ny kjølepasta også, bare i tilfellet det kunne være noe der)

(ingen knekte pins foresten. sjekket en gang til nå da jeg tok hk ut igjen.

 

 

ellers må jeg bare skryte av kundeservice på dustinhome (igjen) alltid hyggelige folk å snakke med der.

 

om jeg nå får nytt hk på garantien, så skal jeg spandere på meg ny cpu også... vi får se hva det blir til=)

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...