Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Å skrive ut et doc på PC"er" over internet?


Anbefalte innlegg

Jeg drev å scannet portene på PCen min i dag, da jeg oppdaget at jeg kunne gå inn på min egen PC over internett. Jeg fant ut at jeg rett og slett bare trengte å skrive \\(IP) for å browse andres filer over internett, til og med å skrive ut på andres skrivere! :wow:

 

Skal dette i det heletatt være mulig?, Jeg fant ut av det var noen få personer jeg kjenner som kunne komme seg inn på min PC, mens jeg kunne browse alle som jeg kjenner. Det er riktignokk bare de filene vedkommende har på deling som er tilgjengelig, jeg kunne også bare gå rett forbi brannmurer og rett inn på LAN nettverket.

 

Jeg syntest at det var litt urovekkende å oppdage at PCen min lå helt åpen mot internett!, Er det mulig å forandre på instillingene i Win XP pro, så bare personer med local IP kan komme inn?(uten brannmur).

 

Jeg er sikkert en av de siste her som har funnet ut av det, men er det et sikkerhetshull i M$, eller er det min egen skyld?

 

 

By the way, Når det er så enkelt å komme seg inn på bl.a delte documenter, er det ikke enda enklere å installere en trojansk hest og andre ting som f*** opp PCen til helt uvitene mennesker? :gretten:

 

Kan det være pga. service adveritising protocol, at folk kan bli browset via internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet var egentlig, hva kan jeg gjøre for at ikke folk skal kunne gjøre dette på meg, mens jeg forsatt kan dele på LAN?

 

btw: Jeg scannet en x. IP range, 1/3 av alle Active IPene der jeg fikk direkte adgang til private filer uten problemer. :!: Tviler på at alt dette er gjort med vilje (legge filer ut på nettet).

Lenke til kommentar
Bare husk, ikke snoke i andres saker :yes: selv om det kan være fristene :D

Jepp. Helt enig... :D

Godt sagt :D

 

Det som forresten er enda festligere er det her:

 

\\ip.til.din.venn\c$

 

M$ har vært lure og lagt inn default-share på C: ... Og om du refererer til det på denne måten så har du FULL tilgang til c-drevet til vedkommende. Eneste måte å sikre seg på er å installere Linux, eller alternativt sette opp en brannmur. Norton/Norman er bra alternativ. (Og så har du jo zonealarm, da)

Lenke til kommentar

Hvis du skal dele på LAN og allikevel stenge visse porter fra internett, ville jeg prøvd ZoneAlarm Pro 4. Der er det mulig å lage avanserte regler, som f.eks å spesifisere at bare private ip adresser (10.x.x.x, 192.168.x.x osv) skal kunne bruke port 137-139 (windows file sharing), slik at public ip adresser (fra internett) blir sperret.

Lenke til kommentar
M$ har vært lure og lagt inn default-share på C: ... Og om du refererer til det på denne måten så har du FULL tilgang til c-drevet til vedkommende. Eneste måte å sikre seg på er å installere Linux, eller alternativt sette opp en brannmur. Norton/Norman er bra alternativ. (Og så har du jo zonealarm, da)

Jada. Så lenge DU er smart nok til å sette passord på kontoene på maskina (og SPESIELT adminkontoen) så er du sånn passelig sikra mot dette. Hvis du ser litt nærmere, så ser du at det er 'Administrative shares'.

Og btw, det er ganske kjekt å kunne gå inn på egne maskiner over nettverket vettu ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...