Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips og triks til legging av laminat og maling av vegg inne.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver å pusser opp det som skal bli det fremtidige hjemmekinorommet. Har aldri lagt parkett/laminat eller malt noe særlig så jeg tar gjerne imot tips og triks for å få best mulig resultat.

 

Har kjøpt inn laminat og underlag for den, samt avstandsklosser for å få rett avstand fra veggen, da er det vel egentlig bare å sette igang?

 

Maling, rulle, pensel og maskeringstape har jeg også fått kjøpt inn, er det noen spesiell måte å male på som gir bedre resultat en andre? Har hørt at man skal male så tilfeldig mønster som mulig slik at man ikke så lett ser linjer etter rulla, stemmer dette? Skal male over en tapet som allerede har vært malt, holder det med ett strøk? Er forresten snakk om matt grå interiørmaling som skal males over en eller annen grønnfarge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange strøk ser du fort da det første laget tørker, det er vanskelig å gi tips, men mal sakte så rullen ikke spruter. Sakte som i 40-50cm i sek ikke 1.

 

Du maler før du legger gulv ja? Tenkt på retning på laminatet før du legger? I forhold til rom og lys/ vinduer?

 

Hvilken type er det? Bruker alloc jeg, hardeste som finnes. Slet ut 4 sager på ett rom.

Det var like billig å kjøpe 4 random sager som å kjøpe en god.

 

Har du kloss som du hekter på enden og banker mot deg med for å få klikket det sammen på endene i siste stripa? Evt kloss du slår mot på hele gulvet?

 

Jeg må iallefall sette inn kortsiden 95% inn så vippe hele raden litt så slå den inn til sprekkene ble helt borte.

Er gulvet rettet av først? Er set spon kan det lønne seg å gå over med skruer for å feste alt ned så det ikke knirker ved å gå over det.

 

Regner med at du vet at du ikke må ha like skjøter, dvs rad nr 2 må du begynne med en halv en om forrige var en hel. Kanskje også måle hele lengden og se hvordan siste planke blir.

Er den 10cm så kanskje vurder å kutte den første litt. Den skal ha en minimunslengs som skal stå på.

 

Disse to hadde jeg ikke kunne lagt uten.

Endret av War
Lenke til kommentar

Takk for tips. Malingen skal på først ja, har akkurat revet opp alt av gulvbelegg og er etter en liten runde med støvsugeren, en fuktig klut og en runde maskeringstape klar for maling. Gulvet kommer fra Coop obs da dette blir gjort billigst mulig. Gulvet er av merket Promo, og underlaget er fra Pergo.

 

Fulgte med verktøy og kiler i settet jeg kjøpte med så regner med det skal gå bra.

 

Har ikke gjort noe med gulvet. Det er plankegulv fra før krigen der inne, så tror et par skruer kan være lurt. Regner med det bare er å skru i skjøten og dra litt hardt til slik at skruhodet ikke stikker ut og hindrer klikk funksjonen? Kan eventuelt bruke skruer med selvsenkende hode.

 

Hvilken rettning tror du det er best å legge gulvet da med tanke på vindu? Planen var å legge bortover den lengste veggen da dette resulterer i minst mulig tilpassning og småkutting.

 

Laget en liten modell av rommet i sketchup.

Tenkte å legge gulvet andre veien en på bildet, men fant ikke noen enkel måte å snu materialet på i sketchup.

post-187645-0-87781600-1409452734_thumb.png

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Det er jo ikke 100% regel, men stavene i den retningen lyset faller inn blir finest.

Så må du se hvilken veg går evt takpanel og/eller gulv i tilstøtende rom osv.

 

Over dette kommer rommets form, er enig med deg at 90 grader fra bildet blir lettest.

Har du målt tykkelser i den delen som har avstikker?

Kommer siste planke før det går inn til å passe eller må den sages tynnere i halve planken , noe som ikke blir lett om det er snakk om en cm ol. Isåfall må du vurdere om du skal kappe hele første raden sidelengs.

Burde måle med avstandsklosser i begge ender og dele på bredde på laminat og se hva sistestykkene + hjørnet lander på.

 

Ikke sikkert det blir noe mer kapping om du legger 90grader av bildet, kan hende du må kappe sisteplata uansett, og er kappet langt nok kan du bare legge neste rad med den først. Evt kutte førsteplanken slik at sisteplanken blir lang nok/lang nok kappet så sparer du kvm med laminat totalt.

 

 

 

Endret av War
Lenke til kommentar

Må visst vente litt med laminaten. Trodde siste rest av gulvbelegget som har vært dær siden sikker rundt 40tallet skulle være enkelt å få av. 90% er borte, men de resterende 10% er spikret meget godt fast i gulvet og i tillegg klemt under listverket som igjen ligger kant i kant med veggpanelene. Enten må jeg prøve å få skjært bort belegget som ligner på glassfiberarmert plast, eller så må listene av slik at jeg kommer til for å få revet det opp. Får se hva som blir enkleste løsningen, men først det første på listen er å få malt. Skal gjøre ferdig siste delen av maskeringen i dag, så blir det vel malt i løpet av kvelden eller morgendagen.

 

Angående laminaten. Kjøpte et enkelt kit for montering der det blandt annet fulgte med slike avstansstykker med alt fra 1 til 5mm tykkelse. Hvor stor avstand trenger jeg mellom laminat og vegg? Regner med 2-3mm går greit med tanke på at laminat ikke er et helt stykke tre, men heller en slags sammenpresset tremasse?

Lenke til kommentar
Enten må jeg prøve å få skjært bort belegget som ligner på glassfiberarmert plast, eller så må listene av slik at jeg kommer til for å få revet det opp. [?quote]

 

golvlistene må vel av hvis du skal legge laminatgulv.

 

avstand til vegg...les leggeanvisning som følger med.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Listene er kant i kant med veggpanelene merkelig nok, så de må ikke av. Kan gjør det på to måter. Enten kan jeg ta av listene og prøve å få ut belegget på den måten, eller så kan jeg ta fram dremelen å kutte belegget kant i kant med veggen. Vet ikke helt hva som frister mest.

Lenke til kommentar

Da kommer du til å få knirking, vanligvis legger man med glippe og har feielist rundt hele for å holde den ned.

Glippe-anbefaling skal stå på esken, det utvider seg med temo og fukt så iallefall 4-5mm ville jeg valgt. Men ikke mer en feielister vil dekke over.

Lenke til kommentar

Listene er kant i kant med veggpanelene merkelig nok, så de må ikke av. Kan gjør det på to måter. Enten kan jeg ta av listene og prøve å få ut belegget på den måten, eller så kan jeg ta fram dremelen å kutte belegget kant i kant med veggen. Vet ikke helt hva som frister mest.

 

Ok, mulig jeg misforstår deg?

Men siden du skal legge laminatgulv og skal ha avstand til veggen, må du ikke ta av listene i forkant for å få dette til? Eller har du tenkt å presse laminatgulvet under listene?

Om jeg tolker han rett, så betyr det at noen har tatt en spansk en og satt opp nye veggpanelplater uten å fjerne gulvlistene, bare stablet dem oppå kanten...

 

Når man legger nytt gulv må enten gulvlistene av og flyttes høyere opp på veggen eller så må man ha ny list (gulvlist eller feielist) utenpå etterpå. Slik det ser ut hos trådstarter kan det kanskje passe med en ny vanlig gulvlist utenpå den gamle, og så høy at den skjuler skjøten mellom gammel list og plater.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ser sånn ut, kanskje vi får et bilde også.

Kan ikke fordra halveis-løsninger fra tidligere eiere.

Når jeg gjør noe selv er jeg strengere en byggmesteres regler.

For eks 7mm sjev vegg er helt OK etter reglene.

 

Lite ok når bilder man henger opp henger i fruluft og svinger^^

Lenke til kommentar

Er det bilder dere vil ha så er det bilder dere får :wee:

 

Her ser dere det fine belegget som ligger most under listene og i tillegg er spikret hele veien rundt rommet

post-187645-0-79712900-1409500805_thumb.jpg

 

Her vil jeg tro de satt alle spikrene de hadde til overs når de va ferdig med byggingen. Selveste spikerens hellige mekka, helt latterlig mengder spiker konsentrert i to av hjørnene på rommet. Mesteparten er nå fjernet.

post-187645-0-17448000-1409500863_thumb.jpg

 

Gikk like greit løs med brekkjern og fjernet listene. Ble plutselig mye enklere å fjerne belegget når jeg kunne fjerne alle spikrene de har brukt.

post-187645-0-04114500-1409500952_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det sies at det ikke spiller noe rolle om du maler på kryss og tvers, resultatet blir jevnt så lenge toppstrøket kun males i en retning. Du må male så fort at malingen ikke tørker. Det blir merker dersom du kommer borti halvtørr maling. Maler du med rulle så skal den mettes godt med maling. Og det er mye mer behagelig å male med forlengerskaft.

Om du trenger ett, to, tre eller flere strøk kommer ann på hvor mørk den nåværende fargen er i forhold til den nye og hvor god dekkevne denne har. Bruk godt lys for å se om det trengs mer etter at malingen er så tørr at den er overmalbar.

Lenke til kommentar

Du skrev i et innlegg her at du skal skru laminatet til underlaget, det anbefaler jeg IKKE. Gulvet skal ligge flytende på underlaget og bør derfor ikke skrus fast noe sted.

 

Jeg regner med at den personen som ga deg tips om å skru noe som helst antakeligvis mente at du kunne skru fast underlaget dersom det var underlag av spon?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering. I dag ble rommet støvsugd, veggene vasket og malingen slengt på veggene. Endte opp med 2 strøk som ga greit resultat. I morgen skal laminaten på gulvet.

Siste spørsmål før jeg begynner, fikk med 2 avstandsklosser med totalt 4 forskjellige avstander. Kan velge mellom 1/2/3/5mm, hvilken avstand skal jeg velge her?

Lenke til kommentar

 

Siste spørsmål før jeg begynner, fikk med 2 avstandsklosser med totalt 4 forskjellige avstander. Kan velge mellom 1/2/3/5mm, hvilken avstand skal jeg velge her?

 

Som tidligere nevnt så står dette sannsynligvis I leggeanvisningen som medfølger I pakkene. Har du sjekket?

 

Har sjekket alt av esker og dokumentasjon som kom med. Ingen sier noe om avstanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...