Gå til innhold

Utlendinger i norske butikker


Anbefalte innlegg

Idag tok jeg turen for å handle. På butikken, går jeg rundt å leiter etter ting jeg egentlig ikke har så mye peiling på. Etter å ha vimset rundt som en tulling lenger enn nødvendig, så stopper jeg en av de ansatte og spør om hjelp til å finne varen, som jeg allerede har funnet hva heter på forhånd. De trenger liksom ikke å finne ut hva jeg trenger en gang.

 

Vedkommende vet ikke og henvender meg uengasjert til kollegaen, som deler samme uengasjement. Jeg får beskjed om at jeg får gå fram til kassen og lese på pakningene, og at jeg finner det der. Jeg går til kassen, leiter, men finner ingenting.

 

Jeg spør da tredje ansatte som da ringer til en annen. Jeg får beskjed om at hvis jeg ikke finner det her så har de det nok ikke. Han sier at de kanskje har det en annen plass i butikken og viser meg noe jeg ikke skal ha - som et alternativ.

 

Etter å ha spurt direkte om de kan hjelpe meg å finne dette så er det ikke mye annet enn å prøve å leite selv.

 

Legger til at samtlige av disse var norske.

 

Jeg treffer da på en utlending som er hyggelig og mer enn gjerne blir med for å hjelpe, og som faktisk kan hjelp meg.

 

Dette er et lite eksempel på hvordan situasjonen er rundt om kring. Et eksempel på en av mange utlendinger som faktisk tar i et tak og viser god service. På dagligvarebutikker er det ofte utlendingene som jobber bra, ikke oss nordmenn så er så fantastiske.

 

 

Poenget mitt er, kan vi slutte å dra alle under èn kam? Jeg har blitt forsøkt lurt av en utlending, men det betyr ikke at alle er sånn. Og det er oftere jeg ser at nordmenn har en gir faen-holding. Hvem sier at utlendinger ikke bidrar til samfunnet?

 

Hadde jeg vært rasist så hadde det ikke vært utlendingene jeg hadde hatt noe imot - heller mine egne landsmenn... Men det er jeg altså ikke, fordi verden er ikke svart og hvitt...

 

 

Så fuck you stereotypiske blåpolitiske rasister som hater på utlendinger. Fuck dere som går å klager til butikkansatte fordi det jobber utlendinger der. Dere er ikke bedre selv. Mange nordmenn flytter til Spania og andre land og lever på trygt (ofte av legitime grunner) og lever billig i varmen. Det blir det samme som de utlendingene som kommer til Norge for et bedre liv.

 

EDIT: Tydeligvis så skjønner ikke alle den overdrevne, ironiske måten jeg skriver på og tolker alt bokstavelig. Så flott det.

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lol?

 

Forøvrig så har alle utlendinger OG norske jeg har spurt i butikker vært mer enn behjelpelige...

Dårlig eksempel, lite sjokkerende historie - jeg vet.

 

Det var egentlig bare en rant som kom av å være rundt en del rasistiske mennesker i en lengre periode, og poenget var det ryktet utlendinger som regel har.

 

Som oftest så er de fleste butikkarbeidere hyggelige og behjelpelige ja, men etter å hørt så mye drittslenging så følte jeg et behov til å hate litt på haterne.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Jeg synes rasisme er greit, så lenge en er rasistisk mot alle og ikke gjør forskjell på folk på bakgrunn av hudfarge/etnisitet/religion/kjønn/yrke/blodtype/rulleblad/seksuell orientering/sivilstand/høyde/nynorskferdigheter osv.

 

Skulle jeg ha generalisert utfra personlig erfaring, så ville jeg sagt at utlendinger er noen hakk bedre på service enn etniske nordmenn. Men jeg gjør aldri slike generaliseringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes rasisme er greit, så lenge en er rasistisk mot alle og ikke gjør forskjell på folk på bakgrunn av hudfarge/etnisitet/religion/kjønn/yrke/blodtype/rulleblad/seksuell orientering/sivilstand/høyde/nynorskferdigheter osv.

 

Skulle jeg ha generalisert utfra personlig erfaring, så ville jeg sagt at utlendinger er noen hakk bedre på service enn etniske nordmenn. Men jeg gjør aldri slike generaliseringer.

Delvis uenig i første avsnitt. Men jeg misliker mange folk selv pga. måten de er på, så for å unngå å være en hykler så er jeg delvis enig. Man må ha motstående energier i verden for å holde ting i balanse, det vil alltid være uenighet. Men rasisme er urettferdig hat i mine øyne, og unødvendig negativ energi.

 

Enig x2 i andre avsnitt. Generalisering er bare et fordummet syn på virkeligheten.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg ikke igjen der. Personlig føles det som alle prøver, men at innvandrerne som har bodd her i noen få år ofte rett og slett ikke kan godt norsk til å skjønne hva man egentlig vil - i tilfeller hvor en etnisk norsk skjønner det enkelt. Pleier stort sett å lete etter nordmenn når jeg lurer på hvor produkt X er, med mindre jeg VET at den utlendingen jeg prater med er kompetent, eller det er noe banalt (som f.eks. melk). Føler meg ikke spesielt slem, gidder bare ikke kaste bort tid eller få feilinformasjon på grunn av språkproblemer.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke påstå at du tar feil, dette er en subjektiv oppfatning.

 

Men nei; jeg deler ikke din beskrivelse.

 

Litt parodisk er det således at du i ditt siste avsnitt i hovedinnlegget ditt, stigmatiserer dine "politiske motstandere", samtidig som du påpeker at du er lei andre gjør det samme.

Jeg innser at nå for tusende gang at userriøs tekst blir mistolket. Stigmatiseringen var ment som ironisk. Det er ikke politiske motstandere, det er uttalelser av folk. Det er de generaliserende og trangsynte uttalelsene og holdningene jeg taler imot.

 

Det er ikke meningen du skal ta alt seriøst. Det var egentlig bare en rant.

 

 

Vi bør få inn flere slike hyggelige muslimske utlendinger til Norge. JA til å bytte ut Kari Hansen med Muhammed Ali på Rema 1000!!

 

Helt enig, den jævla høyre siden er helt tullete i hodet som ønsker å sitte litt mer begrensninger på den muslimske masse innvandringen til Norge.

Dette har absolutt ingenting med saken å gjøre. Og det skriver jeg jo ganske klar, hva poenget var. Jeg er ikke uenig i at litt moderasjon er bra, det er det alltid, uansett hvilket land det er, fordi for mye blir for mye.

 

Tingen her var å poentere at ting ikke alltid er slik eller slik, og at det faktisk er mange flinke. Og mesteparten norskinger, ihvertfall innenfor mange yrker, ikke eier noe engasjement og ikke gjør en god innsats.

Lenke til kommentar

Ja du har helt rett, vi bør bli flinkere til å gjøre en innsats!! Slik som muslimene har gjort i mange av sine land på rekordtid, nå sist i Syria!

Jeg har ingen peiling på Syria. Jeg vet det er en stat. Mer er jeg egentlig ikke interessert i, har for mange interesser allerede. Og dette har fortsatt ingenting med Syria å gjøre. My point still stands. Og det gjør nok ditt også, men det er ikke relevant med dette. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Nei du har rett, dette handler om at utlendinger blir behandlet som dritt i norske butikker. Og at nordmenn er noe forpulte rasistiske svin som ikke klarer å gjøre noen innsats - bortsett fra å importere inn utlendinger, slik at vi har noen å være rasistiske mot i våre norske butikker.

Jeg er helt enig med deg, det er nok mye bedre fra det utenlandske landet du kom fra, så det vil være ulogisk av deg å ikke reise tilbake.

Lenke til kommentar

Du vil ikke forstå eller ta innlegget som hva det er, så flott det.

 

Hvorfor tror du at jeg ikke er norsk egentlig? Vent, ikke svar på det, jeg kommer ikke til å bruke tid på tråden mer. Responsen var uansett interessant.

1. Jeg forstår innlegget ditt utmerket

2. Du har en grovt urettferdig og rasistisk bak agenda

3. Du blir avslørt

4. Du blir sur og stikker

5. Hasta la vista baby

 

post-160065-0-08111000-1409263107_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Jeg forstår innlegget ditt utmerket

2. Du har en grovt urettferdig og rasistisk bak agenda

3. Du blir avslørt

4. Du blir sur og stikker

5. Hasta la vista baby

Nei du gjør jo ikke det. Hvor er jeg urettferdig og hvor er det spor av rasisme? Jeg har ikke blitt avslørt i noenting. Jeg er ikke seriøs, jeg tar ikke dette seriøst, og det er egentlig ikke ment særlig serriøst. Jeg har ikke stukket, er her fortsatt. En catchline. Ok.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Flere innlegg har blitt slettet i fra tråden! Diskuter sak, og ikke person. Reaksjoner på moderatorhandlinger tas enten på PM med undertegnede, eller i vårt tilbakemeldingsforum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...