Gå til innhold

Utdanning innen akustikk?


Yikes

Anbefalte innlegg

Hei forum.

 

Jeg lurer på om noen vet hvilken utdanning man må ta for å kunne gjøre akustiske målinger/tiltak i lokaler? Skoler, kontorbygg, osv? Jeg var på et kurs for et års tid siden, hvor noen var der og fortalte om hvordan de reiste rundt og tilpasset lokaler, gjorde målinger, osv. Det virket interessant, men har egentlig ikke tenkt så mye mer på det før nå.

 

Har søkt en del rundt på yrket, og akkurat yrket som "akustiker" var et ekstremt bredt felt hvor man kunne jobbe i alt ifra helsesektoren til oljeindustrien. Forstod det også som at man trenger en del fysikk-kunnskaper. Finnes det et annet navn for det jeg er ute etter?

 

Jeg jobber til daglig i et lydstudio, og har utdanning innen lydteknikk. Har også vært med på å gjøre målinger/tilpasninger tidligere, og syns det da var veldig interessant.

 

Noen tips å gi meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som akustiker, og har tatt utdannelsen på NTNU, du må ikke gå via elektronikk først, men det er standardløpet. Selve målingene er nok fint mulig å gjøre med lavere utdannelse også, men jeg tror ikke det er ett særlig stort marked for det, da man må analysere resultater, skrive rapporter osv. (å kun gjøre målingene er nok kjedelig i lengden også), men det er nok mulig å komme inn med "kun" ingeniørutddanning også. De aller fleste er dog siv.inger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg tror nok også at bare å gjøre målinger ville blitt litt kjedelig i lengden, så jeg vil nok kanskje satse på litt mer enn bare det. Det virker spennende å gå på NTNU, så skal vurdere dette.. men hadde foretrekt å holde meg i Bergen.

Endret av Yikes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...