Gå til innhold

Plassproblemer installering Win7 Premium på SSD Disk


Anbefalte innlegg

Har kjøpt brukt bærbar Dell 15R Special Edition fullHD, i7 quad, 8gb, HD7730, SSD+1tb, BluRay

SSD disken er på 32 Gb. Installerte ny Win7 Premium på SSD og det gikk greit. Men kom bare halvveis i Win Update før den sa at "Disken er full"

Hvor stor plass tar Win7 Premium? Tror ikke Dell har laget en maskin (mindre enn 1 år gammel) som ikke har plass til Win7 på SSD disken? det var originalt Win8 men det fjernet jeg. Liker det ikke.

Kan jeg sjonglere med sidevekslingsfiler / Gammel tempfil slik at PC ikke legger noe/reserverer noe plass på SSD men eks. på den store harddisken? Eller blir jeg nødt til å installere på nytt og da på den store harddisken?

Er det noen som har erfaring med dette og kan hjelpe er jeg veldig takknemlig. Klar over at det er flere spørsmål her men de henger jo sammen!

 

Foksen

Endret av foksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32 GB er altfor lite. Det trengs minst 60, anbefaler minst 80.

En slik SSD er ikke for å installere Windows på. Du installerer på HDD, så brukes SSD av Windows som et hurtiglager. https://en.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost

Tusen takk for svar!! Et lite tilleggsspørsmål - Jeg har Win7 på en USBstick. Kan jeg installere denne rett på den store harddisken uten å fjerne Win7 fra SSD disken først? Bør jeg formatere den store harddisken og lage 2 partisjoner av den og i tilfeller er 250 / 750 en grei fordeling av størrelse?

Lenke til kommentar

Minimumskravet er 20GB "ledig plass".

Men med 8gb RAM spises 16gb opp av din 32gb ssd av hibernate og page file og du ender opp med < de nødvendige 20 GB "ledig plass" og installasjonen feiler.

Men det er uansett bare ekstremt brysomt som Hårek sier med en veldig liten OS partisjon.

Selv har jeg sluttet å bruke under 100gb , eller så bruker jeg hele disken enten det er en 120gb ssd eller større.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du legger tilbake operativsystem fabrikk oppsettet til dell laptoppen.

Da blir hdd OS disk og ssd cache.

Tusen takk for svar. Fikk ikke med annet enn USB pinne med Win7 Premium. Fabrikkoppsettet var med Win8 men det er et operativsystem jeg ikke vil innom. Venter heller til Win9 kommer.

Hvis det ikke er noe i veien for det så formatterer jeg bare 1 tb disken og håper jeg får spørsmål om å lage flere partisjoner. Mener å huske at vi fikk det før i tiden. Kan sannsynligvis også kalle disse partisjonene C og D samtidig kanskje. Kommer til å prøve med dette hvis ikke dere har noen innvendinger?

Mvh Foksen

Lenke til kommentar

Hvis den minnepinnen inneholder en recovery så får du ikke noe valg om å partisjonere. Recovery er ikke det samme som å installere Windows fra orginalmedium.

Hvis det derimot er orginalmedium du har, så kan du følge denne guiden: http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/windows-7-clean-install-part-1.htm

I steg 11 kan man lage partisjoner. Men det er aldri noe valg om 'C' og 'D' under installasjon.

Lenke til kommentar

Tror ikke maskinen har touchskjerm så derfor synes jeg det er like greit med Win7. Men burde jo selvfølgelig ha lært meg Win8. Har bare hørt så mye dårlig om det og et OS som fungerer best når det ikke er "tilstede" er jo litt uvanlig da. Dessuten er jeg ikke en så avansert bruker lenger at jeg trenger alt som er nytt i Win8. Win7 fungerer flott for meg og mitt behov!

Tusen Takk for all hjelp på spørsmålet mitt folkens!

 

Hvis den minnepinnen inneholder en recovery så får du ikke noe valg om å partisjonere. Recovery er ikke det samme som å installere Windows fra orginalmedium.

Hvis det derimot er orginalmedium du har, så kan du følge denne guiden: http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/windows-7-clean-install-part-1.htm

I steg 11 kan man lage partisjoner. Men det er aldri noe valg om 'C' og 'D' under installasjon.

 

 

Hvis den minnepinnen inneholder en recovery så får du ikke noe valg om å partisjonere. Recovery er ikke det samme som å installere Windows fra orginalmedium.

Hvis det derimot er orginalmedium du har, så kan du følge denne guiden: http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/windows-7-clean-install-part-1.htm

I steg 11 kan man lage partisjoner. Men det er aldri noe valg om 'C' og 'D' under installasjon.

Win7 er innstallert fra denne pinnen så jeg regner med at det er fullversjonen. Tror jeg skifter skifter navn til C: på stordisken før jeg installerer. Så blir det i alle fall ikke noe Registerrot!

Tusen takk for hjelpen!!
Mvh Foksen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...