Gå til innhold

120 hz screen& fps


Gjest medlem-332567

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-332567

Hei, si jeg har 90 fps på et spill og 120 hz har det noe å si? Blir det dårligere? Hvis jeg har 120 fps mens en 60 hz screen så vet jeg at det blir bedre med en 120 hz screen, men hva om det er omvendt blir det verre? Hvis jeg har 60 fps og 120 hz screen på et spill

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90 eller 60 fps på en 120Hz skjerm betyr bare at pcen din ikke takler spillet, eller at feks. Vsync sperrer fps, og at skjermen derfor ikke utnyttes til det fulle potensial.

? V-sync er at antallet FPS synker seg til skjermen din sin frekvens. V-sync vil derfor ikke" sperre FPS fra å ikke utnytte skjermen til sitt fulle potensiale", men det kan i visse tilfeller få maskinen til ikke å utnytte sitt fulle potensiale (noe som kan være en god ting til tider).

 

 

Hei, si jeg har 90 fps på et spill og 120 hz har det noe å si? Blir det dårligere? Hvis jeg har 120 fps mens en 60 hz screen så vet jeg at det blir bedre med en 120 hz screen, men hva om det er omvendt blir det verre? Hvis jeg har 60 fps og 120 hz screen på et spill

Det er nok ganske uproblematisk. Det er ikke unormalt at man ikke har nok PC-kraft til å dra 120 FPS hele tiden, og 90 FPS er jo ganske bra det også.

 

Man kan diskutere det i det lange og store, men korte versjonen er at du vil få litt tearing i bildet, altså at skjermen ikke vil bytte til et nytt bilde midt i en oppdatering. Det er kun om antall bider PCen din leverer og skjermen oppdaterer seg er helt synkront, altså det eksakt samme (120 Hz og 120 FPS) at hver oppdatering skjermen gjør, også vil være et nytt bilde.

 

Tearing er ikke lagg, men det kan bli lagt merke til. Og er dette tilfelle så må du aktivere V-sync (eller G-Sync om man har det). Men selv om du aktiverer V-sync så klarer altså ikke PCen noe mer, og siden den ikke klarer å synke ved 120 Hz/FPS, så må den hoppe et hakk ned, altså 60 FPS. Så om du aktiverer V-sync så får du ræv ytelse i bytte mot ingen tearing, og at skjermen yter optimalt. Samt ekstra Inputlag.

 

Ikke særlig attraktivt med andre ord. Løsningen er å senke frekvensen på monitoren til noe under 90 Hz, slik at den kan synke på et nivå som PCen takler. Men du får fortsatt litt lavere ytelse og mer inputlag.

 

Eneste som ikke er et kompromiss er å ha G-sync, men det må skjermen støtte, og du må ha Nvidia skjermkort, og det koster gjerne en del ekstra,

 

Kort sagt:

Kjør uten V-sync i de tilfeller hvor du ikke klarer 120 FPS. Med mindre tearing gjør deg gal. :p

Lenke til kommentar

 

90 eller 60 fps på en 120Hz skjerm betyr bare at pcen din ikke takler spillet, eller at feks. Vsync sperrer fps, og at skjermen derfor ikke utnyttes til det fulle potensial.

? V-sync er at antallet FPS synker seg til skjermen din sin frekvens. V-sync vil derfor ikke" sperre FPS fra å ikke utnytte skjermen til sitt fulle potensiale", men det kan i visse tilfeller få maskinen til ikke å utnytte sitt fulle potensiale (noe som kan være en god ting til tider).

 

 

Jeg har en 88Hz, da står Vsync på 60, ikke at jeg har Vsync på, limiter manuelt isteden :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567

 

90 eller 60 fps på en 120Hz skjerm betyr bare at pcen din ikke takler spillet, eller at feks. Vsync sperrer fps, og at skjermen derfor ikke utnyttes til det fulle potensial.

? V-sync er at antallet FPS synker seg til skjermen din sin frekvens. V-sync vil derfor ikke" sperre FPS fra å ikke utnytte skjermen til sitt fulle potensiale", men det kan i visse tilfeller få maskinen til ikke å utnytte sitt fulle potensiale (noe som kan være en god ting til tider).

 

 

Hei, si jeg har 90 fps på et spill og 120 hz har det noe å si? Blir det dårligere? Hvis jeg har 120 fps mens en 60 hz screen så vet jeg at det blir bedre med en 120 hz screen, men hva om det er omvendt blir det verre? Hvis jeg har 60 fps og 120 hz screen på et spill

Det er nok ganske uproblematisk. Det er ikke unormalt at man ikke har nok PC-kraft til å dra 120 FPS hele tiden, og 90 FPS er jo ganske bra det også.

 

Man kan diskutere det i det lange og store, men korte versjonen er at du vil få litt tearing i bildet, altså at skjermen ikke vil bytte til et nytt bilde midt i en oppdatering. Det er kun om antall bider PCen din leverer og skjermen oppdaterer seg er helt synkront, altså det eksakt samme (120 Hz og 120 FPS) at hver oppdatering skjermen gjør, også vil være et nytt bilde.

 

Tearing er ikke lagg, men det kan bli lagt merke til. Og er dette tilfelle så må du aktivere V-sync (eller G-Sync om man har det). Men selv om du aktiverer V-sync så klarer altså ikke PCen noe mer, og siden den ikke klarer å synke ved 120 Hz/FPS, så må den hoppe et hakk ned, altså 60 FPS. Så om du aktiverer V-sync så får du ræv ytelse i bytte mot ingen tearing, og at skjermen yter optimalt. Samt ekstra Inputlag.

 

Ikke særlig attraktivt med andre ord. Løsningen er å senke frekvensen på monitoren til noe under 90 Hz, slik at den kan synke på et nivå som PCen takler. Men du får fortsatt litt lavere ytelse og mer inputlag.

 

Eneste som ikke er et kompromiss er å ha G-sync, men det må skjermen støtte, og du må ha Nvidia skjermkort, og det koster gjerne en del ekstra,

 

Kort sagt:

Kjør uten V-sync i de tilfeller hvor du ikke klarer 120 FPS. Med mindre tearing gjør deg gal. :p

 

Tusen takk! :D Det har vell ikke noe å si om si jeg har 150-200 fps på et spill og 120 hz screen? da blir det ingen tearing?

Endret av medlem-332567
Lenke til kommentar

 

 

90 eller 60 fps på en 120Hz skjerm betyr bare at pcen din ikke takler spillet, eller at feks. Vsync sperrer fps, og at skjermen derfor ikke utnyttes til det fulle potensial.

? V-sync er at antallet FPS synker seg til skjermen din sin frekvens. V-sync vil derfor ikke" sperre FPS fra å ikke utnytte skjermen til sitt fulle potensiale", men det kan i visse tilfeller få maskinen til ikke å utnytte sitt fulle potensiale (noe som kan være en god ting til tider).

 

 

Hei, si jeg har 90 fps på et spill og 120 hz har det noe å si? Blir det dårligere? Hvis jeg har 120 fps mens en 60 hz screen så vet jeg at det blir bedre med en 120 hz screen, men hva om det er omvendt blir det verre? Hvis jeg har 60 fps og 120 hz screen på et spill

Det er nok ganske uproblematisk. Det er ikke unormalt at man ikke har nok PC-kraft til å dra 120 FPS hele tiden, og 90 FPS er jo ganske bra det også.

 

Man kan diskutere det i det lange og store, men korte versjonen er at du vil få litt tearing i bildet, altså at skjermen ikke vil bytte til et nytt bilde midt i en oppdatering. Det er kun om antall bider PCen din leverer og skjermen oppdaterer seg er helt synkront, altså det eksakt samme (120 Hz og 120 FPS) at hver oppdatering skjermen gjør, også vil være et nytt bilde.

 

Tearing er ikke lagg, men det kan bli lagt merke til. Og er dette tilfelle så må du aktivere V-sync (eller G-Sync om man har det). Men selv om du aktiverer V-sync så klarer altså ikke PCen noe mer, og siden den ikke klarer å synke ved 120 Hz/FPS, så må den hoppe et hakk ned, altså 60 FPS. Så om du aktiverer V-sync så får du ræv ytelse i bytte mot ingen tearing, og at skjermen yter optimalt. Samt ekstra Inputlag.

 

Ikke særlig attraktivt med andre ord. Løsningen er å senke frekvensen på monitoren til noe under 90 Hz, slik at den kan synke på et nivå som PCen takler. Men du får fortsatt litt lavere ytelse og mer inputlag.

 

Eneste som ikke er et kompromiss er å ha G-sync, men det må skjermen støtte, og du må ha Nvidia skjermkort, og det koster gjerne en del ekstra,

 

Kort sagt:

Kjør uten V-sync i de tilfeller hvor du ikke klarer 120 FPS. Med mindre tearing gjør deg gal. :p

 

Tusen takk! :D Det har vell ikke noe å si om si jeg har 150-200 fps på et spill og 120 hz screen? da blir det ingen tearing?

 

No problem.

 

Jo, så lenge antallet FPS ikke er delelig (og da nøyaktig delelig) på 120 Hz, så blir det tearing. F.eks 30 FPS, 60 FPS, 120 FPS, 240 FPS etc.. vil ikke gi tearing, men så lenge du ikke har noe som låser det til en av disse, så får du tearing.

Men da kan du i det minste skru på V-sync (så lenge PCen klarer over 120 FPS så klarer den å holde følge med skjermen), og vil da låse/synce hvert bilde til skjermens oppdatering. Altså vil du da bare få 120 FPS.

Men med en gang PCen ikke takler å vise 120 FPS, så blir det krøll igjen.

 

Som sagt: Senk grafikken (eller øk ytelsen til maskinen) slik at du får MINST 120 FPS, aktiver V-SYNC og du får det beste bildet.

 

Hvis det er spill hvor dette ikke lar seg gjøre å klare 120 FPS. Dropp V-sync og få så mange FPS som mulig.

Lenke til kommentar

 

90 eller 60 fps på en 120Hz skjerm betyr bare at pcen din ikke takler spillet, eller at feks. Vsync sperrer fps, og at skjermen derfor ikke utnyttes til det fulle potensial.

? V-sync er at antallet FPS synker seg til skjermen din sin frekvens. V-sync vil derfor ikke" sperre FPS fra å ikke utnytte skjermen til sitt fulle potensiale", men det kan i visse tilfeller få maskinen til ikke å utnytte sitt fulle potensiale (noe som kan være en god ting til tider).

 

V-Sync synkroniserer ikke på den måten du framlegger, men legger bare en øvre grense på hvor mange FPS spillmotoren ber skjermkortet om å lage. Du blir kvitt tearing, men det kan ende opp med at det ikke blir en jevn og fin flyt på skjermbildet.

 

Hvis du orker anbefaler jeg å se gjennom hele denne https://www.youtube.com/watch?v=2cH_ozvn0gA, hvis ikke så vil de første 15min forklare mye. Pcper på youtube har også en om G-Sync som også forklarer hvordan generell refresh-rate fungerer kontra G-Sync.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til hvordan det funker i en del mer detalj enn jeg legger frem her, som da var en forenkling (av naturlige grunner).

 

Med "vil ikke utnytte maskinen til sitt fulle" kommer av to ting.

1. Du får mer inputlag, da du vil sitte med minst en frame i bufferen før den sendes videre til skjermen. Dette gjør altså at ting kan føles mindre responsiv enn maskinen er god for.

2. Den kapper ytelsen slik at du ikke får så mange bilder i sekundet som maskinen klarer, i alle tilfeller bort sett fra når den nøyaktig klarer den aktuelle frekvensen. Hvis den blir ferdig med å rendre en frame på 8ms, og du har på V-sync og kjører 60 Hz, så vil maskinen i worst case måtte stoppe i 8,7 ms før den kan fortsette videre.

 

I visse spill og i menyer og andre mindre kritiske ting så brukes V-sync eller frame rate capping, for å spare strøm. Eller som jeg forenklet det, ikke utnytte maskinen maskimalt.

 

Men for all del, det er ikke direkte sant, men en forenkling. Uansett, det var i hvert fall hva jeg la i det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...